Článek
Přihlášek tedy sice nebude o mnoho více (původně ministr školství Bek plánoval přihlášek dokonce pět), ale rozhodně to bude mít jednu velkou výhodu. Systém preferencí. Děti budou totiž seřazené a roztříděné podle výkonu v testech a na školu budou rovnou přijaté. Dosud žáci devítek dávali přihlášky dvě a ty byly rovnocenné. Žádná škola nebyla na přihlášce preferovaná. Mnoho rodičů tak letos kvůli velkému množství dětí v 9. ročnících spekulovalo a taktizovalo a dávalo jednu přihlášku na školu více prestižní a druhou přihláškou sázeli spíše na jistotu. Mohlo se tak stát, že na druhé přihlášce byla SŠ, na kterou by se dítě za příznivějších okolností nikdy nehlásilo. Sama jsem letos připravovala 52 deváťáků a vím, že toto taktizování bylo u rodin v mém regionu celkem běžné. Kdo si dával například gymnázium, tak většinou nedával dvě lepší gymnázia, ale jednu ze škol raději nahradil tou s menším převisem (například obchodkou či průmyslovkou).
Poměrně velkou nevýhodou ovšem bude delší čas, který budou zřejmě školy na utřídění dětí potřebovat. Rodiny se tak budou muset připravit na delší čekání a delší čas nervozity. Místo současných dvou týdnů to bude celé trvat asi měsíc. Vedle testů Cermat, které mají být zachovány, si některé školy totiž dělají testy svoje vlastní či pořádají s uchazeči třeba i pohovory. A poslední dobou se také diskutuje o možném využití nových CERMAT testů z angličtiny. To vše ale prodlužuje čas na vyhodnocování. Proto se kvůli těmto školním testům a pohovorům zřejmě celý proces natáhne. Že z toho nebude mnoho rodičů i dětí nadšeno, je jasné.
A teď se podíváme, kde by mohl být zakopán ten přijímačkový pes. Kde by se novinka mohla zadrhnout hned na začátku, je Parlament. Tam budou muset poslanci i senátoři pracovat ve zkráceném režimu, aby vše nové prošlo. Opozice (z řad ANO) už ale hlásí dopředu, že bude na zrychlování procesu spolupracovat. Tak uvidíme.
Napilno bude muset mít i Cermat. Tedy společnost, která připravuje testy z matematiky a českého jazyka. O rušení těchto testů se zatím naštěstí vážně neuvažuje, což já osobně považuji za správné (o přijímačkách jsem nedávno psala zde). V době, když se tu v médiích popisovaly výjevy jak z dob socialismu, čili kdy se místo na pomeranče stály fronty na přihlášky do 2. kola přijímacího řízení, totiž někteří rádoby experti radili, že testy je nejlépe zrušit, že jsou zbytečné. Já si myslím přesný opak. Právě dobré ovládání dvou hlavních gramotností má být dle mého vstupenkou do středoškolského světa. Testy jsou jednotné, spravedlivé, celostátní, vychází přísně z RVP a dá se na ně připravit.
Třetí zádrhel vidím v samotné elektronizaci. Pamatujeme si různé procesy elektronizace a digitalizace v našem státě, že? Doufejme, že to tentokrát vyjde. Podle dostupných informací má v této souvislosti také vzniknout jednotné místo, kam se rodiče dětí, které se nedostanou nikam, budou moci podívat na vypisovaná 2. kola.
No a poslední problém (nebo spíš zatím otazník) visí nad počtem pokusů, které deváťáci budou příští rok mít. Většině dětí, které jsem připravovala, systém dvou termínů spíše vyhovoval. Samy děti mi říkaly, že v prvním termínu se víc zaměřily třeba na matematiku a ve druhém na češtinu. Žádný průzkum jsem na toto téma sice neviděla, ale z logiky věci je samozřejmě lepší dát dětem víc možností a počítat (jako je to teď) lepší z výsledků.
Příběh nových přijímaček budu velmi bedlivě sledovat společně s více jak 80 tisíci rodinami, které se do nového systému přihlášek nadcházející školní rok zapojí. Bude to totiž s největší pravděpodobností opět jedna z velmi sledovaných zatěžkávacích zkoušek našeho školství. Nicméně už teď je pozitivní, že se ledy hnuly. I když k tomu bylo zapotřebí mnoho nespokojených vynervovaných rodičů a dětí a mnoho zpráv v médiích. Ale to už tak u nás v Česku bývá.