Článek
Ano, některé velmi šikovné děti se v Praze a okolí a možná ještě na pár místech republiky nedostaly, kam chtěly. To je pravda a je to špatně. A ty srdceryvné příběhy o 20 přihláškách v druhých kolech a slzičkách dětí slyšíme ještě stále i dnes, několik týdnů po přijímačkách na SŠ. Ale cermaťácké testy (od firmy Cermat, která zjišťuje výsledky vzdělávání) za to opravdu nemohou. Věřte zkušené učitelce, která každý rok připravuje několik desítek dětí na tyto zkoušky. Jednotné testy jsou zatím to nejlepší (aspoň minimálně v matematice), co nás v rozřazovacím testování potkalo. A myslím to naprosto vážně.
Různí rádoby experti, někteří rodiče, ale i někteří učitelé, se nedávno hojně obouvali v médiích do přijímačkových testů. Že jsou těžké, že nic neukazují, že nevycházejí z učiva a podobné nesmysly. Testy přitom splňují přesně to, co mají.
1. Jsou jednotné. Jsou celostátní. Jsou pro všechny stejně obodované a přísné. A vyselektují i ty nejlepší na špičková gymnázia, čili jsou dostatečně citlivé a tudíž rozřazovací a ne ověřovací (které by měla udělat většina).
2. Strukturu má test několik let už více méně stejnou a jsou tudíž lehce předvídatelné. Témata v 16 cvičeních jsou zde ta opravdu podstatná pro pokračování ve studiu matematiky: početní operace s čísly, s proměnnými, rovnice, slovní úloha na rovnice, užití Pythagorovy věty, užití trojčlenky, poměr, dělitelnost, procenta, obsahy a obvody základních geometrických útvarů, objem či povrch základních těles (krychle, kvádr, válec), základní výpočty v geometrii (většinou úhel), dvě konstrukční úlohy a na závěr jedna nadstandartní úloha.
3. Testy vychází z RVP (soubor povinných výstupů doplněných o učivo). Nikdy nebylo v testu nic, co by žák neměl v 9. ročníku umět. Mohu to s určitostí říci, protože od počátku zavádění těchto testů jsem u toho, žáky na ně připravuji a všechny tyto testy mám spočítané a rozebrané (mnohokrát s dětmi).
4. Na testy se dá připravit. Protože je struktura stále podobná a náplň díky RVP známá, žádné velké překvapení se konat nemůže. To, že nás občas zaskočí jeden těžší příklad, je přece normální. Ale je těžký pro všechny stejně. A také záznamový arch, kam děti píší výsledky, je stále podobný a k nácviku vyplňování není potřeba mnoho času. Vše lze navíc najít na stránkách Cermatu včetně testů, řešení a dokonce i postupy.
Nechtějme, aby si testy opět dělaly střední školy samy. Zažila jsem to a je to chaos. Testy si museli chystat většinou matikáři, žádná firma jim je nepřipravovala, nepilotovala a vypadaly vždy podle toho, na co se dotyční zaměřovali. Příprava na testy se nedala vůbec jednotně uchopit. A tak jsme s dětmi trénovali na přijímačky na zdrávce, na přijímačky na průmce, na gympl atd. Každé byly jiné. I dnes si přece mohou školy vedle testů zvolit svoje vlastní přijímačky a vlastní kritéria. Mohou si dokonce zvolit i pohovory (což ovšem podle mne nelze objektivně obodovat). Jediné, co musí dodržet je, že výsledkům jednotných přijímaček musí dát větší váhu.
Nesvádějme proto letošní hysterii kolem přijímaček na testy. Problém je absolutně někde jinde, než v testech. Je hlavně v lokálním nedostatku míst. O původcích problémů už bylo napsáno mnohé a sedí či spíše seděli většinou v krajských reprezentacích.
Samozřejmě, že testy můžeme i nadále zlepšovat a předpokládám, že se tak bude dít. Hovoří se o větším časovém rámci, o možnosti přípravy pro všechny děti, o školách, kde není převis a tudíž ani nejsou testy potřeba dělat. Ano. Vylepšujme, ale rozhodně tyto testy nezatracujme.
Jestli chcete, budu ráda, když se zúčastníte mojí ankety, jak přijímačkové testy z matematiky vidíte vy.