Hlavní obsah

Jsou senátoři dinosauři, když chtějí prvňáky známkovat, nechat je propadat a zamítnou asistenty?

Foto: Zuzana Růžičková a Chat GPT

Velké omezení odkladů v 1. třídě. Známkování nezralých dětí. Propadání prvňáčků. Učitelky prvních tříd, které budou na všechno samy bez asistentů. Malá novela školského zákona přišla do Senátu a je kolem ní pěkný humbuk.

Článek

Ať si otevřu internet, televizi nebo rádio, všude to na mne vyskakuje. Chudáci prvňáci, chudáci rodiče, chudinky učitelky. Děti budou propadat, budou dostávat čtyřky, elementaristky budou na vše samy. Blíží se apokalypsa. Bojím se otevřít už i ledničku nebo troubu, aby na mne nevyskočily výroky senátorů, novinářů nebo dalších politiků. Projednávání zákona o odkladech v prvních třídách je tady. Sněmovnou návrh sice prošel celkem hladce, ale narazil teď na senátory. Zákon se otřásl v základech.

Většina obyvatel chce vidět na vysvědčení číslice

O zrušení známkování v první a druhé třídě jsem psala jeden text nedávno. Podle mne zrušení známek u takto malých dětí asi není velký problém. Ale to je můj soukromý postoj. Co se mi ovšem zdá jako zbytečnost, je zavádět povinně slovní hodnocení. Děti si ho stejně ještě nepřečtou a spoustu rodičů takové hodnocení nezajímá nebo mu nerozumí. Přiznejme si to jasně, že chtějí známkování. Dokládají to jasná čísla. Podle průzkumu agentury Ipsos totiž valná většina obyvatel ČR chce vidět na vysvědčení číslici, a to i u menších dětí.

Foto: Zuzana Růžičková a ChatGPT

V průzkumu agentury Ipsos chce nebo spíše chce známky na 1. stupni 63 % dotázaných

Na snížení počtu odkladů je shoda

Ale pojďme zpět k naší Malé školské novele. Když už je tedy politická shoda na tom, že se budou odklady eliminovat (a podle mne je odklad školní docházky pro celou pětinu dětí v 6 letech také přes čáru), měl by se aspoň nájezd takové změny co nejvíc rodinám usnadnit. Nějak ho změkčit. Než si celá změna sedne a všichni si na ni zvyknou.

Jsou to totiž podle průzkumů právě rodiče, kteří se bojí brzkého nástupu dětí do školy. Bojí se jejich nezralosti, neúspěchu, někde to možná bude spíše odklad povinností (čili v podstatně jakási lenost rodičů zaobírat se dalšími záležitostmi), částečně asi chtějí zajistit dítěti i lepší start ve škole, když budou oproti ostatním starší anebo výhodu při přijímačkách. Ale mohou to být i další důvody.

Zatímco poslanci chtějí do zákona asistenty, slovní hodnocení a nemožnost propadnutí, senátoři jsou proti

Zatímco poslanci se ale snažili elementaristům a rodinám s ohledem na tyto všechny důvody v 1. třídách pomoci a odsouhlasili například návrh na asistenta pedagoga ve třídě od 15 žáků výš, odsouhlasili zrušení známkování a zavedení slovního hodnocení a také souhlasili s nemožností propadnout v 1. třídě, senátoři jsou v těchto bodech opačného názoru. Všichni zákonodárci se tedy sice jako celek shodují, že odkladů je u nás moc, ale názory na to, jak to řešit, se mezi nimi očividně dost liší.

Poslechla jsem si proto k tomuto návrhu zákona hned několik vystoupení mužů a žen v Senátu, a to ze všech možných politických stran a pokusila jsem si udělat obrázek sama. Jestli jsou senátoři opravdu takoví dinosauři, kteří odmítají moderní trendy ve vzdělávání a hodnocení, anebo jestli na jejich postojích není přeci jen něco pravdivého. A pokusila jsem se být otevřená jejich argumentům.

Foto: Martin Vlček, Kancelář Senátu, Wikipedia

Senátor Červíček

Senátor Červíček ví o čekacích lhůtách na asistenty, přesto proti nim hlasuje

Jako první mi padl do oka názor senátora Červíčka, který hlasoval pro pozměňovací návrh, jímž se ruší povinně asistenti v 1. třídě. A nesouhlasil ani se slovním hodnocením. V textu na FB pak dodal: „Spíše bychom se měli zaměřit na dostatečné kapacity pro odpovědné individuální posouzení (tedy zkrácení čekací doby v poradnách a ambulancích odborníků) a zrychlení procesu v případě odůvodněné potřeby asistenta pro dané dítě získat.“ No přesně tak. Musí se zkrátit lhůty. A do té doby bude co? Tady vidím já hlavní kámen úrazu tohoto pozměňováku.

Ačkoliv si tyto pomalé procesy získávání asistentů v ČR senátor uvědomuje (a věřím, že i mnoho ostatních senátorů), přesto v 1. třídě ruší automatickou možnost asistenta získat. Na různých učitelských fórech čtu od kolegů a ředitelů škol termíny na získání asistentů od čtvrt roku až po jeden rok. Možná i proto si pan senátor vysloužil od diskutujících pod jeho postem výzvy k tomu, aby sám šel do takové první třídy učit. To jsou totiž naprosto příšerně dlouhé termíny, když si uvědomíme, že učitelka musí s takovým dítětem pracovat od prvního dne 4 hodiny denně a má tam navíc dalších 25 dětí.

Senátor Canov byl předloženým návrhem vytočen a uražen

Dalším, kdo se k návrhu vyjádřil a hodlá být i tím, kdo změny přednese před poslanci, byl senátor Canov. Podle něj dosud slovně hodnotí jen 20 % škol a proto je proti tomu, aby bylo i 80 % ostatních donuceno hodnotit slovně. Celkem chápu jeho rozčílení, když říkal: „Přiznám se, že mě pan předkladatel (zákona) vytočil, neboť použil stejný zákeřný argument, který už jsem slyšel i v jiných oblastech. Že chce jít do 21. století, že tam kde se známkuje číslem, že tam je to zaostalé… Nevím, jestli si tím pan předkladatel uvědomil, jak tím urazil všechny, kteří si myslí, že i v roce 2025 by měla být možnost v 1. a 2. třídě číselného hodnocení…Komu slouží známka? Rodičům. Dětem ne.“

Ačkoliv s tímto panem senátorem nesouhlasím ve všech bodech, tak v tom, že nucení slovního hodnocení prostřednictvím zákona je špatně, se shodneme. Určitě by tu měla být ta možnost a pokud chceme časem známky v 1. a 2. třídě zrušit, následovat by měla spíš kampaň a osvěta, kde půjde o to hlavně rodiče a prarodiče přesvědčit, že známky u prvňáčků nejsou to nejdůležitější.

Nezralé děti mají mít podle senátora Hraby šanci si první třídu zopakovat

Poslední, koho ze Senátu zmíním, je senátor Hraba. Ten na FB sdělil mimo jiné toto:: „Řekli jsme ne povinným asistentům pro třídy s více než 15 dětmi. A když dítě nezvládne první třídu, nechme mu šanci si ji zopakovat.“

Foto: 123XRZXRZ - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=129314354, wikipedia

Senátor Hraba

Chtěla bych slyšet a vidět to spravedlivé rozhořčení těch rodičů, kteří teď pana senátora poslouchají anebo čtou tento jeho výrok. Pokud totiž na jednu stranou sebere rodičům u nezralého dítěte možnost pomoci asistenta hned od září a v druhé větě vám sdělí, ať si takový prvňáček třídu zopakuje, tak je to podle mne pěkný cynismus. Tohle totiž vždy u všech politiků platí do chvíle, než se to dotýká jejich vlastních dětí a nebo vnoučat.

A na závěr anketa, jak se na změny, které vycházejí ze Senátu, díváte vy. První otázka se týká asistentů a druhá možnosti propadnutí.

Anketa

Pokud projde zákon o odkladech a do 1. tříd se dostanou i děti nezralé, měla by mít třída od 15 prvňáků automaticky asistenta?
ANO
30,8 %
Měla by mít tu možnost mít asistenta.
69,2 %
NE
0 %
Celkem hlasovalo 13 čtenářů.

Anketa

Měli by prvňáci (stejně jako nyní) při velmi špatném prospěchu i nadále propadat?
ANO
63,6 %
NE
36,4 %
Celkem hlasovalo 11 čtenářů.

P.S. Je ovšem také možné, že prvňáčky a jejich odklady převálcuje kauza s bitcoiny a zákon spadne pod stůl.

...

Pokud chcete mít jako první upozornění na můj nový text v emailu, zaklikněte si na začátku +sledovat.

Foto: Zuzana Růžičková

Autorka textu

Zdroje a odkazy na výroky dalších senátorů:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz