Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Mají se děti učit kvůli sobě, nebo kvůli firmě? Ze škol prý odchází lidé, které podniky nepotřebují

Foto: Zuzana Růžičková a ChatGPT

„Ze škol jdou lidé, které firmy nepotřebují. Podnikatelé to chtějí změnit.“ Tak zněl titulek na zpravodajském webu Seznam Zprávy. Je mi líto, ale myslím, že tu došlo k zásadní chybě v úsudku podnikatelů. Dítě se neučí pro firmu. Dítě se učí pro sebe.

Článek

Na konferenci přenášené zpravodajským webem, která nesla název České elity, pár českých podnikatelů mudrovalo o tom, co vlastně české děti mají studovat. Diskusi jsem si se zájmem poslechla a zjistila, že tohle jsem už slyšela před 10 lety. Tento chybný trend už tu totiž jednou propagován byl. A snažil se nutit děti a studenty do oborů, které nechtěly studovat. (Nutno ovšem poznamenat, že tehdy byla ta rétorika o hodně víc agresivní a tady to bylo spíš takové povzdechnutí.) Zbytky tohoto vnucovaného reliktu tu máme navíc ještě stále i dnes a potýkáme se s ním. Zatímco spousta mladých by raději studovala úplně něco jiného, jsou často nucení se hlásit na obory, o které nemají zájem. A někdy prostě v 15 letech netuší, jakým směrem se vydat. A my jim do cesty stavíme úzké hrdlo, kterým se protáhne na vysněné obory jen část z nich. A zbytek 4 roky studuje něco, co nechce.

Foto: Max Fischer, Pexels

Dvě děti z pěti u nás vystudovaly obor, který studovat nechtěly. (Zdroj: NPI, Infoabsolvent)

Už šéf průmyslníků Hanák a prezident Zeman chtěli předělávat české školství

Pamatuji dobu, kdy šéf Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák vehementně burcoval všechny okolo, aby české školství produkovalo více technických pracovníků do fabrik. Čili aby se české školství přizpůsobilo potřebě průmyslníků. Stejně tak po tom volal i tehdejší prezident Miloš Zeman. Ten zase hřímal, že se musí změnit proporce v počtu studentů z humanitních oborů ve prospěch technických.

Vyhlašoval se tu Rok průmyslu a technického vzdělávání, tříd se všeobecným vzděláváním bylo oproti setrvávajícímu zájmu dětí i rodičů málo a tak si děti musely vybírat ze škol odborných nebo se měly jít vyučit v nějakém řemesle. A výsledek? Jak teď vidíme, bylo to špatně. A oba pánové (podle mne už tehdy političtí dinosauři), kteří velmi pomohli současnému stavu, už jsou mimo funkce. A rodiny se s pokřiveným oborovým systémem potýkají doteď.

Zatímco v zahraničí je běžné mít až dvakrát tolik středoškolských míst se všeobecným vzděláním (gymnázia, lycea) než u nás, tady stále to odborné přetrvává, i když v posledních dvou letech už se s tím mírně hnulo. Podle studie Education at a Glance 2023 tvoří studenti všeobecného vzdělávání v OECD průměrně 37 % ze všech studentů a u odborných škol je to jen 23 %. U nás studuje na odborných školách podle této studie 51 % studentů a se Slovinskem jsme tak v rámci OECD unikátní. Ano, jsme průmyslová země, ale to je třeba Německo, Itálie nebo Británie také a procento odborných škol je tam daleko nižší (na podrobnější údaje se můžete podívat sami zde v tabulce B1.2).

Dvě děti z pěti vystudovaly obor, který nechtěly

Z informací Národního pedagogického institutu navíc vyplývá, že 40 % dětí by si už svůj obor, který vystudovaly, znovu nevybralo. Konkrétně z posouzení tzv. „míry identifikace s oborem“ vyplynulo v roce 2022 z průzkumu nazvaném Přechod absolventů středních škol na trh práce toto: „Stejný obor by si zvolilo 64 % absolventů SOŠ s maturitou, kolem 30 % absolventů by zvolilo jiný obor a asi 6 % by dalo přednost všeobecnému vzdělání. V kategorii vyučených je spokojenost s oborovým zaměřením nižší a stejný obor by si znovu vybrala jen lehce nadpoloviční většina absolventů (57 %).“ Čili stejný učební obor by si nevybralo celých 43 % dětí. Jak vidíme, tak průměrně dvě děti z pěti si musely vybrat obor, který se jim nelíbil. Dost smutné, že?

Navíc tu od loňska máme další data, a to z „veřejného hlasování“ o oborech vzdělávání. Jak jsme k nim přišli? Máme tu totiž nový systém DiPSy, čili systém elektronických přihlášek na střední školy. (Znovu za rodiče a deváťáky děkuji ex-řediteli Cermatu panu Krejčímu, že se toho nebál!) A rodiče tak při přijímacím řízení spolu se svými dětmi vlastně hlasují, o kterou formu vzdělávání je zájem největší. A bohužel, technika to není.

České rodiny mají jako první volbu společenské vědy, nauky a služby

Foto: Kampus Production , Pexels

Z dat České školní inspekce díky nově získaným údajům vyplývá, že letos jako první volbu rodiny volily nejčastěji maturitní obory jako jsou společenské vědy, nauky a služby (29 %), dále obecnou přípravu (gymnázia) a ostatní (17 % + 20 %) a pak teprve byly maturitní technické obory (necelých 15 %) a nematuritní technika (13 %). (Na přehlednou grafiku a další data se můžete podívat zdezde.)

Myslím, že zásadní chyba těchto kapitánů průmyslu je tedy v jejich úsudku a v neznalosti reality. Rodiče ani děti totiž příliš nezajímá, jestli nějaký podnikatel potřebuje do svého průmyslového podniku tolik a tolik zaměstnanců. Rozumní a milující rodiče se podle mého názoru spíše přikloní k zájmům a preferencím svého dítěte. A nebudou posílat humanitně zaměřeného syna nebo dceru na technický obor, i když by po absolutoriu určitě byla velká pravděpodobnost dobrého zaměstnání. A to říkám jako člověk, který studoval matematiku a v jeho široké rodině je daleko víc přírodovědně (biologie, matematika, chemie a medicína) a technicky (IT) vzdělaných lidí, než je asi v jiných rodinách obvyklé. A všichni to dělají se zájmem a jeho děti jdou podobným směrem. Rozhodně jsem ale daleká toho radit rodinám, kam mají směřovat ve vzdělávání svoje děti nebo je dokonce nutit.

Průmyslníci nemají mluvit do rámcových vzdělávacích programů, ale mohou nabízet a motivovat

Chápu tedy lehké rozčarování pánů a dámy, kteří v pořadu diskutovali. Šlo o majitele firmy Brano Group Pavla Juříčka, spolumajitele Edhouse Radoslava Slováka a majitelku Dermacolu Věru Komárovou. Na jejich konto ale musím dát na druhou stranu i velmi významné plus, protože oni se (na rozdíl od pánů Hanáka a Zemana) sami snaží se situací něco dělat aspoň ve svém okolí. Paní Komárková založila vlastní školu a pan Slovák učí programování na střední škole. Navíc nabízí stáže a snaží se dělat osvětu, což je moc fajn a tomu tedy tleskám.

Foto: Digitální repozitář Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, https://www.psp.cz/sqw/detail.sqw?id=6496&s=1&o=8

Juříček Pavel, majitel firmy Brano Group a také bývalý poslanec za ANO.

Před čím bych ale důrazně varovala, aby průmyslníci a podnikatelé rázně zasahovali do toho, co se má ve všech školách napříč republikou přesně učit (čili do RVP). Děti, které vyrostou v mladé dospělé, se totiž stejně nakonec rozhodnou pro svoji cestu. A pokud pro ně bude atraktivnější a snazší cesta bez fyziky, matematiky a techniky, tak to prostě udělají. (I když mě osobně a pány a dámy podnikatele a podnikatelky to třeba bude mrzet.)

Pokud by každá firma udělala něco pro základní nebo střední školy, dokázali bychom velkou změnu.
Radoslav Slovák, podnikatel

Průmysl u nás v budoucnu možná nebude hrát takovou roli

Zřejmě tady nastává doba, se kterou se budeme muset všichni smířit. A to, že průmysl v naší zemi už nebude v budoucnu hrát takovou roli. Je to na další generaci, aby si sama určila, v čem chce vyniknout, co chce dělat. Jestli průmysl převálcují služby, turismus nebo něco jiného, bude už na nich. Sami přece netušíme, co bude za 10 až 15 let. Máme tu nástup umělé inteligence a robotů a to vše nám zřejmě brzy ukáže své možnosti v plné šíři. Nechme prostě děti vybrat si to, v čem se budou cítit nejlépe, co jim nejvíce půjde. A jediné, co můžeme udělat, je nabízet, motivovat, fandit jim a ukazovat cestu. Což doložil i jeden z diskutujících na uvedené konferenci slovy: „Pokud by každá firma udělala něco pro základní nebo střední školy, dokázali bychom velkou změnu.“ Jít ale po své cestě pak už musí mladí stejně sami.

Na závěr mě zajímá váš názor, který můžete buď vyjádřit v anketě a nebo (pokud nenajdete správnou odpověď na moji otázku) také ve volné diskusi.

Anketa

Má se systém českého školství a vzdělávací programy podřizovat zájmům kohokoliv, například zájmům průmyslníků, když je Česká republika průmyslovou zemí? Jak na to mají reagovat budoucí studenti a jejich rodiny?
NE. Studenti se mají podřizovat pouze vlastním zájmům, studují kvůli sobě a svému rozvoji. Nemají brát v potaz ani zájem státu, ani například průmyslníků či jakékoliv jiné skupiny zaměstnavatelů.
22,5 %
TAK NAPŮL. Studenti by měli rozhodování o svém vzdělání mimo jiné podřídit tomu, aby měli v budoucnu jisté zaměstnání a dobrý výdělek. Svoje zájmy mohou rozvíjet i mimo zaměstnání.
26,5 %
ANO. Studenti by v první řadě a hlavně měli myslet na své dobré uplatnění na trhu práce, aby měli jistý výdělek a místo. Zájmy jsou v tomto případě podružné.
51 %
Celkem hlasovalo 543 čtenářů.

Zaklikněte na začátku textu +sledovat a budete dostávat přednostní upozornění na moje texty, které se především týkají školství, vzdělávání a také médií.

Foto: Zuzana Růžičková

Autorka textu, učitelka přírodních věd, blogerka a také autorka komentářů pro Učitelské noviny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Reakce na článek

  • Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

    Sdílejte s lidmi své příběhy

    Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz