Článek
Nedávno naše veřejnoprávní televize ve večerním pořadu Devadesátka probírala přijímačky z různých stran. Mezi hosty měla celkem logicky ředitele CERMATU (což je firma, která připravuje testová zadání), pak tu byl ředitel střední školy (to je také pochopitelné, protože ti se teď začínají prát se systémem DiPSy, kam zadávají své požadavky a počty nabízených míst na své SŠ). Dále tu o přípravě na přijímačky hovořil člověk z agentury, která připravuje žáky na testy a objevila si tu i influencerka z TikToku. Tento dramaturgický tah mnoho z nás (letitých praktiků) tedy úplně nepochopilo, ale zřejmě chtěli v televizi ukázat i někoho, kdo JPZ (jednotnou přijímací zkoušku) zkritizuje.
Celý systém je „naprd“
Slečna tedy sofistikovaně nejprve sdělila národu, že je celý systém „naprd“, a dále také, že jsou testy plné chytáků a nejsou dělané podle RVP (rámcový vzdělávací program). Není sama, kdo je podobně zmatený, systému přijímaček nerozumí a šíří nepravdivé výroky o testech. Pojďme se tedy podívat, kde je ten zakopaný pes. V testech to totiž vůbec není.
Mnoho lidí, kteří se strefují do současné podoby přijímacích zkoušek, totiž míří do úplně špatného terče. Kritiky na podoby jednotných testů jsem (hlavně po loňském přijímačkovém průšvihu, kdy se mnoho opravdu i velmi šikovných dětí nedostalo na vysněnou školu, ale ani na školu druhé volby), slyšela bezpočet. Málokdo ale umí říci, jak by vlastně taková zkouška měla vypadat? A proč vůbec nějaká otravná zkouška existuje? Jak se to tedy má udělat, aby každé dítě mohlo zkusit studovat svoji vysněnou školu, šlo na obor, který ho baví a mohlo pak vykonávat práci, kterou chce?
Počet míst na SŠ je omezen
Asi se shodneme na tom, že v ideálním světě budou děti studovat přesně to, co chtějí, co je baví. My ale nežijeme v ideálním světě, žijeme v realitě. A ta nám říká, že počet míst na dobrých výběrových školách je omezený. Že o dobré školy se bude prostě svádět soutěž. A tudíž, že musíme najít systém, jak děti co nejvíce spravedlivě roztřídit podle jejich schopností a znalostí nebo eventuálně podle talentu a nadání. Těm vynikajícím dát možnost navštěvovat školy, které si vyberou a na ty ostatní zbydou místa na školách, kde buď není takový nával nebo kde není potřeba předvést takové znalosti, schopnosti a talent.
Přesně v tomto bodě kritici současného stavu JPZ totiž nechápou, že jednotná zkouška nemá ambice řešit ten zásadní problém. Tedy zásadní problém s místy! Náš stát sice léta letoucí hovoří o tom, a to ať je u vesla Petr nebo Pavel, že do školství nasype peníze, a že školství je přece priorita. Upřímně vám říkám, že to slovo už začínám nesnášet. Pokud by to tak bylo, máme tu už dávno jiný systém středního školství. Podívejme se, jak velký přetlak je na všeobecně vzdělávací ústavy typu gymnázia či lycea. Na mnohé je dvoj- až trojnásobný. V Praze na výborné gymply i vícenásobný. Ale protože se s tím léta nehnulo, a navíc do školství žádné velké peníze nikdy nešly, tak se nám celý zakonzervoval. Počet procent HDP na školství nám nijak zásadně nerostl, a naopak nyní dokonce klesá.
Kde vezmeme nové školy a učitele?
Kde bychom tedy měli vzít nové budovy škol, nové vynikající učitele na SŠ, nově vybudované jídelny, nové počítačové učebny, nové lavice, židle, počítače, interaktivní tabule, nové mikroskopy, 3D tiskárny, nové uklízečky, kuchařky, školníky a mohu pokračovat dál. Kde myslíte, že je vezmeme? Vzpomínáte na protest 27. 11.? Ten nebyl kvůli tomu, že tu tohle všechno chybí. Ten byl kvůli tomu, že nám brzy ty kuchařky a učitelé utečou! Byl kvůli tomu, že nám, základkám i středním školám, chtějí naopak vzít hodiny výuky.
Jednotná přijímací zkouška, kterou tu máme (pokud si pamatuji) už od roku 2016, je totiž zatím to nejlepší, co je v současném a také velmi nedokonalém systému, možné. Je to z těch špatných řešení to nejlepší. Kritici hovoří o tom, že ideálně by si měly školy dělat přijímačky samy. Tento systém tu kdysi před JPZ byl. A bylo to špatně. Vím to, protože jsem v něm i před rokem 2016 připravovala děti na přijímačky (přípravu dělám už 20 let). Hned vysvětlím, co by to způsobilo za chaos.
Nejednotné přijímačky? Totální chaos
Letos umožňuje systém přijímaček podat 3 přihlášky (a uvažuje se i o více přihláškách do budoucna, což by bylo super). Představte si, že si dítě vybere třeba zdravku, gympl a průmyslovku. A na každé škole by po něm chtěli jiný typ testu. Na zdravce by dítě dělalo přijímačky třeba z biologie člověka, na průmyslovce z matematiky a fyziky a na gymplu třeba z češtiny a angličtiny. Na co se tedy bude chudák žák připravovat? Na všechny tyto přijímací testy? Opravdu bychom takovou zátěž u dětí připustili, když se nám zdá moc i úroveň JPZ, která není nijak přemrštěná a chce jen to, co je v RVP?
JPZ totiž testuje dvě hlavní gramotnosti. Děti se češtinou a matematikou zaobírají na ZŠ od první třídy. Věnují těmto hlavním gramotnostem nejvíce času. Mnoho lidí, kteří do školství dělají (a říká to i nově revidovaná RVP, která se teď chystá), že právě tyto dvě gramotnosti (matematicko-logická a čtenářská) jsou těmi nejdůležitějšími, které jsou potřebné pro další studium. Proč tedy děti nutně testovat nějakými IQ testy či jinými testy? Každá škola si může přece už nyní vyžádat dodatečné materiály do přijímačkového portfolia dítěte, může si ho pozvat na pohovor atd. To vše může vedle JPZ udělat.
Velmi pěkný nápad, který jsem zaznamenala u Daniela Münicha ze CERGE-EI, byl, že by děti mohly testy vykonat už dopředu před podáním přihlášek a školy samy by si pak v systému (podle žákem dosažených bodů) vybíraly, koho by si k přijímačkám pozvaly.
Školy budou zahlceny přihláškami. Pojďme to tedy udělat jinak
Velmi pěkný nápad, který jsem zaznamenala u Daniela Münicha ze CERGE-EI, byl, že by děti mohly testy vykonat už dopředu před podáním přihlášek a školy samy by si pak v systému (podle žákem dosažených bodů) vybíraly, koho by si k přijímačkám pozvaly. Geniální nápad, ne? Už dnes při chystaném podávání přihlášek na 3 vybrané školy totiž budou SŠ zahlcené o polovinu více přihláškami, než doposud (dávaly se dvě). A pokud bychom chtěli tuto možnost ještě rozšířit na 5 či dokonce na neomezený počet vybíraných škol, pak by byly SŠ zřejmě zavaleny papíry už úplně. Tyto školy přitom většinou na administraci takového množství přihlášek nemívají speciálního pracovníka a vše dělají běžní administrativní pracovníci plus vedení školy.
Doufám, že jsem aspoň trochu vysvětlila úskalí, která kolem přijímání žáků na SŠ panují a budu spolu s vámi doufat, že snad jednou v budoucnu budou děti těchto martyrií ušetřeny a všechny si budou moci vybrat tu svoji školu, kterou chtějí. Zatím tu máme realitu s jednotnou zkouškou a je potřeba ji udělat aspoň co nejméně stresující a děti na ni co nejlépe připravit.
Přidávám odkaz na vysvětlující video od Cermatu ohledně JPZ:
Zdroje: