Článek
Celá akce ministerstva školství je zatím na papíře, ale chystá se už brzy ke schválení. Návrh nařízení vlády, kterým se snižuje počet odučených hodin v našich školách, by měl vstoupit v platnost v lednu a projevit se má už od září příštího školního roku.
Moderní trendy ve výuce? Nejsou peníze
Základní školy a nižší gymnázia by měly přijít od 3 po 10 % a střední školy dokonce o 15 % odučených hodin. Nejde sice o hodiny předepsané žákům v Rámcových vzdělávacích programech, ale o hodiny, které mají možnost školy dnes například půlit nebo využívat na skupinovou výuku.
Mnoho dětí tak zřejmě přijde o dělené hodiny jazyků, informatiky či dalších předmětů, které se ve velkých třídách s mnoha žáky učí jen velmi obtížně. Stejně tak novinky typu tandemová výuka zřejmě vezmou za své. Moderní trendy ve vyučování v našich školách budou muset vzít zpátečku. Někde však může dojít i ke slučování tříd nebo částí tříd na některé předměty, jak se píše ve zprávě MŠMT ohledně negativních dopadů nařízení.
Šetříme, šetříme!
Vlivem těchto velmi negativních opatření, které ministerstvo chystá od příštího školního roku, naše školství ovšem bude moci škrtnout také 1537 učitelských míst a ušetřit. No a o to jde, samozřejmě, především. Jak se píše ve zprávě, kterou zpracovali ředitelé odborů základního a středního vzdělávání na MŠMT, pánové Černý a Bannert, uspoří se tak zhruba 1,3 miliardy korun. (Jen tak pro zajímavost, 1,3 miliardy korun by nestačilo ani na nákup jedné stíhačky F-35, kterých chce ministerstvo obrany nakoupit více jak 20 kusů).
Podle zprávy má také dojít ke: „Snížení podílu nekvalifikovaných učitelů, neboť v případě optimalizace lze předpokládat, že to budou právě nekvalifikovaní, kteří budou školy opouštět ve větší míře.“ Tady se musím už fakt pousmát, protože je to jen pár týdnů, co zaschla tiskařská čerň na tolik všemi možnými kanály protlačované novele zákona o pedagogických pracovnících, jež dává možnost učit ve školách právě nekvalifikovaným lidem a zlegalizovala tak výuku amatéry, kterým kvalifikaci uznává ředitel školy (o naprosté nevhodnosti takové novely jsem sama psala nedávno a můžete si text přečíst zde). S novým ministrem totiž přišly ještě větší škrty, než se doufalo před pár měsíci.
Zánik některých škol
Podle již zmíněné zprávy se předpokládá, že negativní dopady bude mít toto šetření zhruba na třetinu až polovinu českých základních škol, ve kterých je dle textu: „…možné snížení kvality podmínek výuky“ a dále, jak se píše ve zprávě : „V extrémním případě může dojít až k zániku některých škol.“ Školy střední na tom mohou být ještě hůř: „Podle předběžné analýzy MŠMT dojde u 439 veřejných středních škol (což je 47,72 %) ke snížení počtu odučených hodin financovaných ze státního rozpočtu zhruba o necelých 20 165 hodin (cca 940 úvazků učitelů).“
Dojíždění
Dopad na rodiny s dětmi, jež žijí v menší obci s malou školičkou, a které bude od září hrozit zánik, je jasný. Dojíždění a nebo dovážení dětí do školy. Že se tak od září 2025 může znesnadnit rodinný život mnoha lidem, je jasné. Šetření ve školství bude mít mnoho negativ i v tomto směru. V lepším případě budou některé menší školy přeměněny na školy s prvním stupněm.
Obce, plaťte!
Zachránit by vše mohly jedině peníze z rozpočtů obcí, které budou na setrvání školy v obci trvat. Že je totiž i malá školička středobodem obecního života, snad ani nemusím psát. Kde na to obce vezmou, je ve hvězdách. Obzvlášť, když se na ně valí z ministerstva ještě jeden požadavek, a to, aby si v budoucnu zřizovatel (u základek je to nejčastěji město a obec), financoval sám i školní jídelnu nebo školníka.
Anketa
Zdroje:
https://www.odok.cz/portal/veklep/material/KORNCX5LAAG3/