Článek
Nelíbí se mi to ani trochu. Kritizuji už delší dobu určité konkrétnosti v procesu revize RVP, ale to, co bylo předvedeno jako tzv. modelový ŠVP (školní vzdělávací program), čili kolik hodin čeho se naše děti mají učit, mě už opravdu nadzvedlo ze židle. Představení tohoto plánu bylo více představení než co jiného. Proto jsem si ho musela ze záznamu pustit hned dvakrát dokola. Nevěřila jsem svým očím.
Osekáme matematiku, přírodopis, zeměpis i dějepis
My, co jsme tedy toto představení viděli, už zase o něco lépe tušíme, jakým směrem se celá revize ubírá. A zjišťujeme, že po osekání témat v předmětech, tu máme ještě větší osekání, a to v hodinové dotaci. Která ovšem nebyla dopředu ohlášená, a to ani tvůrcům nového RVP. A ti tudíž od začátku nevěděli, na kolik hodin vlastně dané výstupy (čili co se děti přesně mají učit) tvoří.
O část povinných hodin (zde se tomu říká společný základ) tak v modelovém ŠVP přichází matematika i český jazyk, přestože se dlouhodobě propagují jako hlavní předměty s největší váhou. Nejvíc ale byly zasažené nauky. O polovinu hodin by podle modelového ŠVP přišel přírodopis, zeměpis, dále dějepis a také fyzika. Co dostává naopak zelenou, je angličtina, která má na druhém stupni v modelovém ŠVP dokonce víc hodin než mateřský jazyk český.
Kdo to bude učit?
A zelenou nám v modelovém programu vzdělávání dostávají i tzv. měkké dovednosti, které se mají učit v předmětu nazvaném Osobnostní a sociální výchova. Tady mají děti podle nového RVP trénovat sociální interakce, naučit se řešit konflikty, učit se o etice, naučit se o emocích, zvládat zátěže nebo se naučit plánovat kariéru. Je to moc hezké. Nic proti tomu. Ale já se přiznám, že ve svém okolí neznám moc učitelů, kteří by prošli takovým studiem. Takže oprávněná otázka zní: „Kdo to jako bude učit?“
No a zbytek hodin by měly tvořit hodiny, které se mají využít jiný způsobem. V tomto modelovém ŠVP se nabízí předměty jako Lidé a globální výzvy, Pohyb pro zdraví nebo Praktická psychologie. Můžete se podívat sami na video ( odkaz máte pod textem), kde modelové ŠVP je představené.
Naopak tu ale máme vystudované učitele přírodních věd, kteří mají za sebou docela těžká studia biologie, geografie či fyziky a kteří by se podle modelového ŠVP měli patrně s přírodními vědami rozloučit a měli by začít děti učit, jak zvládat třeba konflikty nebo emoce. Předpokládám, že se jim to bude velmi hodit a nácvik budou moci provést hned na sobě. Až si pročtou, kolik že hodin kterých předmětů jejich vystudované aprobace tento vzorový ŠVP obsahuje.

Porovnání současné minimální časové dotace u jednotlivých předmětů nebo oblastí a navrhované u modelového ŠVP (tzv. společný základ).
Nato, že jsme průmyslová země a chceme soupeřit s technicky zdatnými státy kolem sebe, se mi ovšem zdá zásadní výměna přírodních věd za tahle měkká témata až moc velkým rizikem a luxusem. Každopádně výhody to mít bude. Dětem určitě ubyde zátěž s učením těžkých věcí, jako jsou různé fyzikální zákony, podrobnosti o lidském těle v přírodopise nebo můžeme třeba vynechat pár zemí v geografii. Na spoustu věcí totiž podle tohoto vzoru nebude čas.
Cena Mozek revize RVP
Když dovolíte, tak teď sem vložím jednu takovou malou matematickou vsuvku. Pokud byste chtěli jen tak pro zajímavost vědět, jak zástupci NPI, kteří revizi šéfují, na takové hodinové dotace přišli, tak to na kulatém stolu, kde se modelový ŠVP představoval, vysvětili takto: každému předmětu dali jistou váhu. Pak podle toho podělili příslušné hodiny, které se mají na ZŠ odučit. Nejvyšší váhu 3 měl český jazyk a matematika, váhu 2 měl tělocvik, angličtina a váhu 1 všechny ostatní předměty. Na jednu takovou váhovou jednotku pak vyšly 4 hodiny. Proto má tudíž například zeměpis jen 4 hodiny a matematika 12 hodin. Proto tedy nemáme například u konkrétních přírodních věd v modelovém ŠVP minimálně 6 hodin nebo 7 hodin, u matematiky například 15 hodin (jako to bylo dosud). Není to totiž dělitelné čtyřmi, víte? Kdo tedy tohle vymyslel, tak by měl dostat cenu Mozek revize RVP.
Školy samy se snad rozhodnou lépe
Tady je ale asi nutno také říci, že modelový ŠVP naštěstí (!) nebude povinný. Školy si budou moci podle slov autorů z NPI udělat a vymyslet svoje vzdělávací programy a návrh je jen návrhem a údajně také inspirací. A prý ho budou ještě dodělávat a světlo světa spatří i s ostatními vzorovými programy za pár dnů či týdnů.
Ale i tak se mi takový přístup dost nelíbí a říkám si, jestli taková střelba od boku u takto vážných věcí, které ovlivňují naše děti v budoucnu, je na místě. Jestli je potřeba vynakládat čas a peníze na podobné nedodělky. A to nás čekají ještě dva modelové ŠVP. Tento osekaný byl označen jako tradiční. Čekají nás však ještě tematický a integrovaný. Takže je klidně možné, že si pošmákneme ještě víc.
Když promluví rebel
Jak problematické bylo celé dohadování nad modelovým plánem nastínil také docent „rebel“ Marada z Přírodovědecké fakulty UK Praha z katedry geografie. A protože je to pan docent, tak se držel ve svém vystoupení velmi zkrátka. Ten tento učební plán, a hlavně malý počet hodin pro přírodní vědy na kulatém stolu zkritizoval takto: „Když bojujeme za více než 4 hodiny pro geografii, bojujeme vlastně za všechny předměty. Jsme jediní, kteří se takto důsledně „šprajcli“. Podobně se snažil prosadit změnu dějepis, přírodopis, akorát kolegové měli tu nevýhodu, že už to svoje kurikulum pro modelový ŠVP v rozsahu 6 hodin odevzdali a NPI je prostě proškrtala na 4. Takže není to tak, že jediný zeměpis je rebelem.“
Provětrání RVP je potřeba, ale inteligentně a s citem
Aby bylo jasno, tak nějakou formu provětrání, modernizování a vylepšení toho, co se naše děti mají učit, chci také. Nejsem žádný zpátečník nebo zapšklá a nemoderní kantorka. Ale co je moc, toho je příliš. Až tohle uvidí učitelé, kteří se o revizi dosud nezajímali vůbec, tak si myslím, že mnoho z nich z modelových ŠVP asi trefí šlak.
A pokud si ještě k tomu navíc jako třešničku na dortu poslechnou záznam z onoho kulatého stolu, kde uslyší pana ředitele odboru na ministerstvu školství Černého, jak zdůrazňuje, že jsou vlastně aprobace zbytečné, a že tu vlastně všichni mohou učit úplně všechno, tak to rovnou zabalí. Pojďme se tedy na závěr pokochat jeho slovy: „Jo, musím se naučit učit ty děti a musím respektovat, že budu učit opravdu i předměty integrované…“ Můžou to být předměty, které se nějak dotýkají třeba i mých zájmů, které jsem ani nestudoval a tak dále. Prostě musím být připraven. Učitel musí být v dnešní době připraven učit de facto cokoli. Přece víte, že z české legislativy úplně zmizel jakýkoliv pojem aprobace."
Ještě přidám pár zdrojů:
Odkaz na kulatý stůl k modelovému ŠVP
RVP původní
RVP revidované
Zaklikněte si na začátku textu +sledovat, pokud chcete přednostně dostávat upozornění na moje nové články a komentáře.