Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Třídní učitel superman

Foto: Marcus Pixabay

Třídní učitel superman

Třídní učitel musí být superman. Administrativa kolem třídy je totiž často to nejmenší, co má na starosti. Očekává se od něj především péče a porozumění. Dělat třídního je skvělá práce. Občas je to ale džob pro člověka s nadpřirozenými schopnostmi.

Článek

Tříďas je jako chobotnice a musí zvládat každým chapadlem něco jiného. Musí být často psychologem, organizátorem všemožných akcí, a to počínaje kurzy, exkurzemi a konče vánočním večírkem třídy. Kromě toho musí být i foukačem bolístek, vyjednavačem s rodiči, inkluzivním začleňovačem dítek s problémy nebo postižením do kolektivu, bojovníkem proti šikaně, instruktorem lyžování, pádlování, cyklistiky, turistiky a já nevím ještě jakých sportů. Dále je občas svačinářem, opravářem, skladníkem učebnic, nákupčím různých pomůcek, občas policajtem, advokátem i soudcem, účetním, plánovačem a také často vrbou. Někdy ho děti berou za třetího rodiče (i mně se to občas stalo…).

Třídní učitel je náročná práce a ochota dělat tuto funkci je (zdá se mi) čím dál menší. Na vedlejší koleji teď nechám finance, protože ty se, naštěstí, trošku zlepšily. Když ale hovořím s kolegy z různých škol, tak slýchávám, že tlak a stres způsobují hlavně někteří rodiče a také časová náročnost této funkce. Třídní totiž mají v české škole běžný úvazek a veškeré agendy a vše, co jsem se snažila v úvodu popsat, dělají za pochodu vedle hlavní učitelské práce. Třídní nemají žádné úlevy, žádný čas z nepřímé pedagogické činnosti určený jen na práci třídního. Mají to prostě navíc. A pak vám stačí jeden extrémně náročný rodič s přesvědčením, že vám do všeho musí mluvit, vše ví lépe… a chuť se vytrácí.

Foto: Athree23 a Pixabay a Zuzana Růžičková

autorka

Jak je práce supermana vlastně náročná časově? Když se před pár lety dostala do Poslanecké sněmovny novela, která se zabývala třídnickou prací, tak se v důvodové zprávě mluvilo o 20 hodinách měsíčně práce třídního učitele navíc. Je jisté, že to má každý třídní učitel jinak a poslanci střelili toto číslo od boku. Musím ze své praxe říci, že je to velmi různé podle kolektivu a hlavně množství problematických dětí, které se vám ve třídě sejdou. A tak tou prací někdy strávíte hodinu denně a někdy celý víkend. Jak mi na moji otázku ohledně práce třídního nedávno řekla jedna kolegyně, která třídnictví už nedělá: „Vždy je co vyřizovat, řešit, omlouvat, kontrolovat. Na každé poradě zní: a třídní učitelé zařídí, dodají, vyberou. A co mi rozhodně nechybí, je účast na policejním výslechu (zažila jsem dvakrát), dále řešení šikany, anorexie, neléčených migrén, rodinných tragédií a jejich dopadů na studium, schůzky s rodiči neprospívajících žáků.“ Jiná kolegyně Markéta mi zase na můj dotaz ohledně práce třídního popsala příběh: „Dívka skončila na psychiatrickém oddělení. Chodila pak za mnou do kabinetu téměř každou přestávku. Tahle situace byla opravdu velmi těžká. Do toho všeho přišlo blížící se vysvědčení, přijímací zkoušky, bylo třeba dostát klasifikačním požadavkům.“

Nevím, jaká je představa rodičů, prarodičů nebo vůbec lidí, kteří se o školství zajímají, o práci třídního učitele. Často se mi zdá, že je ta představa lidí mimo školu omezená jen na vyřizování omluvenek a rozdávání vysvědčení. Já sama jsem zažila opravdu mnoho různých kolektivů, různých příhod (mám za sebou už tři třídy krát 4 roky jako třídní), a to jak skvělých, tak těch, které si pak nesete domů a přemýšlíte nad nimi i několik dní. Z těch super vždy ráda vzpomínám na sportovní kurzy, kdy jsem s dětmi 24 hodin denně a společně jedeme na kole, jíme, sedíme u ohně, jezdíme na lanovce, pádlujeme na raftu, děti se vám svěřují s obavami, sny. Nebo když dostanete různé praštěné dárky, jako třeba jeden od rodičů mé skvělé třídy, a to let malým osobním letadlem okořeněný volným pádem, nebo od jiné třídy knížku s vyznáním. Na druhou stranu se ale také třeba dočkáte dopisu na rozloučenou, musíte přemýšlet, jak ochránit ostatní ve třídě před nebezpečím jednoho z hodně problémových žáků, jak vrátit zpět do školy dítě, které tam odmítá chodit atd. atd. Práce třídního navíc nikdy nekončí. Ani večer, ani o víkendu a dokonce někdy ani v momentě, kdy tito „skorodospěláci“ vylezou z vaší školy a míří třeba na střední. Když je potkáte, všechno se vrací. Pocity, emoce, a to jak pozitivní, tak negativní. Práce třídního je řehole, poslání. Prostě džob pro supermana.

A tak všem supermanům přeji o dovolené pěkný let a v září hladké přistání!

Anketa

Jak vzpomínáte na svého třídního učitele/učitelku na ZŠ ?
V dobrém, pozitivně, věnoval/a se nám.
77 %
Průměrně.
17,3 %
Ve zlém, příliš se naší třídě nevěnoval/a.
5,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 417 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz