Článek
V listopadu těsně před velkou školskou stávkou jsem psala článek o kudle v zádech, kterou na české školství chystá MŠMT vlivem plánovaného celorepublikového šetření. Šlo o velké snižování státem zaplacených odučených hodin, čili o snižování tzv. PHmax. Že jste tu zkratku už někde slyšeli? Ano. Tato značka se od té doby natolik zavedla v českém mediálním prostoru, že dnes po dvou měsících už skoro každý ví, co znamená.
Velké debaty o PHmax
O PHmax se vedou od té doby (tedy od listopadu) velké debaty. Jedna taková před pár dny skončila na MŠMT ve Velkém zrcadlovém sále. A další se chystá za týden. To, co totiž ministerstvo plánovalo původně, byl opravdu šok. Přes jeden a půl tisíce škrtnutých učitelských míst, konec dělených hodin, ztráta mnoha hodin praxí, prostě mílový skok vzad. I proto se také PHmax stal jedním z hybatelů listopadové školské stávky. Ještě stále ale tento problém visí ve vzduchu a ještě stále může mnoha školám (hlavně těm malým) a rodinám dětí školou povinných, zamotat hlavu.
Jak to tedy teď aktuálně s vyjednáváním vypadá? Zatímco střední školy si už poměrně dost polepšily a z původního propadu PHmax na 85 % odučených hodin se vyškrábaly na 95 %, tak základní školy se o moc neposunuly a jsou stále víceméně na svém, tedy také na oněch 95 %. Tam totiž původní návrh na snížení počtu odučených hodin nebyl tak skokový, zato by se ale týkal více žáků.
Mínus 400 úvazků. Co udělají dotčení kantoři?
Podle posledních informací to zatím vypadá, že se české školství bude loučit se čtyřmi stovkami úvazků českých učitelů. To tedy nutně neznamená 400 propuštěných vyučujících. Někde půjde o část, někde o půl a někde o celý úvazek kantora. Každopádně to ale znamená nějaké změny u zhruba 1200 škol, na které se budou muset učitelé, rodiče i žáci připravit.
Změny od září nastanou určitě v rozvrhu, eventuálně v odchodu vyučujících. Protože, co takový učitel může udělat, když se mu úvazek sníží? Třeba i jen o pár hodin? Pokud půjde třeba o učícího důchodce nebo matku velmi malého dítěte, můžeme si zaspekulovat, že se mu (či jí), bude snížení úvazku hodit. Pokud jde ale třeba o učitele či učitelku, která se bez plného úvazku neuživí, pak taková škola bude mít asi o kantora méně. Že u malé školy na malém městě bude větší problém učitele sehnat než na větší školu ve velkém městě, je asi jasné. No a pokud nebude moci škola nabídnout plný úvazek? Pak je shánění náhrady ještě těžší. Další možností je jednoho učitele propustit a jeho zbylé hodiny rozdělit mezi ostatní kolegy. Pak jim ale zase musíte platit přespočetné hodiny a to bude školu stát nějaké peníze navíc.
Třicet procent škol přijde o vyučovací hodiny
Pokud se nové počty hodin (myslím ty snížené) už nijak zásadně měnit nebudou, pak se začnou školy s tímto sníženým PHmax prát už teď na jaře. V tomto období školního roku totiž vedení škol většinou začíná připravovat svým vyučujícím úvazky (čili kolik hodin a jakého předmětu bude který učitel od prvního září vyučovat).
Jak tedy vypadají teď ta konkrétní čísla, o kterých se rozhodlo, a za kterými si ovšem musíme představovat také konkrétní osudy, konkrétní školy, ředitele a žáky? Z téměř čtyř tisíc vzdělávacích ústavů nebude snížením zaplacených hodin státem postiženo asi 70 % škol. Ze zbylých 30 % asi tisícovka škol přijde o část úvazku jednoho učitele, 109 škol o téměř celý úvazek. 75 škol bude muset bojovat se situací, kdy přijde o 1 až 2 úvazky a 9 škol o 2 celé úvazky.
Ze zbylých 30 % asi tisícovka škol přijde o část úvazku jednoho učitele, 109 škol o téměř celý úvazek. 75 škol bude muset bojovat se situací, kdy přijde o 1 až 2 úvazky a 9 škol o 2 celé úvazky.
Pokud si navíc chceme rozklíčovat, o jak velké školy půjde a odkud budou, pak zjistíme, že nejvíc se změna dotkne malých škol, které mají do 25 žáků a pak hned škol v rozmezí 26 až 100 žáků. Z krajů se to nejvíce dotkne Jihomoravského (94 škol) a Středočeského kraje (67), což má ale odpovídat poměrově tomu, kolik malých škol se v těchto krajích nachází.
Další jednání už za týden
Co dál? Další jednání se mají uskutečnit už za týden a vyjednávat se má o malotřídkách. Tak uvidíme, zda se vyjednávání někam posunou a malé obce se nebudou muset obávat o osud svých malých školiček a tříd. Protože co se týká škol středních, pro ně tato vyjednávání rozhodně úspěšná byla. O základních školách se to ale zatím říci spolehlivě nedá.
Z analýzy dopadů úpravy PH max na 95 % současného stavu na ZŠ vyplývá, že nebude mít zásadní vliv na kvalitu vzdělávání ani na školách s menším počtem žáků. Vzhledem ke specifické personální situaci u malotřídek budeme v diskusi o rozložení úvazků na tomto typu škol pokračovat. pic.twitter.com/2sMK57h7BA
— MŠMT (@msmtcr) January 4, 2024
Zdroje: