Hlavní obsah
Práce a vzdělání

ADHD nebo jen nevychovanost? Jak to vidí učitelka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: A. Krauzová

ADHD neboli poruchu pozornosti diagnostikují poradny jak na běžícím pásu. Když už to není 100%, tak alespoň podezření, ať má rodič, co chtěl.

Článek

Když malé dítě jde třeba přes práh a zakopne, mozek si to vyhodnotí a podruhé, když tam jde, zvedne človíček automaticky nohu hodně vysoko. Teprve třetí pokus je úspěšný a dítě přejde normálně. U lidí s poruchou pozornosti tento mechanismus nefunguje, zakopnou pokaždé a z toho pramení úrazy. Navíc lidé s ADHD výkyvy výkonu, jsou buď hyperaktivní nebo totálně vyčerpaní.

Aleš měl poctivé ADHD se vším všudy. Neustále měl něco v sádře, v ortéze nebo sešité. V osmé třídě pojišťovna chtěla vypovědět jeho úrazové pojištění, protože neustále proplácela škodní události. I když to byl super kluk, vtipný, slušný, společenský, na školní výlety jsem ho brát nechtěla, vždycky se něco stalo. Vrazil si klacek do lýtka, rozrazil si hlavu a z hlavy teče spousta krve. Vždy jsem volala rodičům a ti přijeli. Naštěstí on i jeho rodiče vše brali s nadhledem, prostě to tak je a nebudeme z toho dělat vědu. Nikdy mi žádný úraz nevyčítali.

V hodinách už to bylo horší. Už během pozdravu pravidelně rozbil propisku tak, že náplň vytekla úplně všude, případně shodil židli, knížky, pouzdro… Padal ze židle, blbnul se spolužáky. Nikdy jsem u něho neviděla útlum, vždy jel na plné bomby. Jako každá porucha šlo i jeho ADHD ruku v ruce s dyslexií a dysgrafií, přesto měl jedničky. Tam, kde příroda ubrala, jinde přidala. Měl fenomenální sluchovou paměť, a to byl jeho nástroj k učení. Nikdy jsem ho nenachytala, že by nevěděl, o čem se bavíme, i když zdánlivě nedával pozor. Zapisovat si nic nemusel, stejně měl věčně ruku v sádře. Díky základům paleografie, kterou jsem měla na VŠ, jsem přečetla jeho písemné práce a pomáhala jsem je luštit i kolegům.

Aleš měl všechny předpoklady pro studium, chtěl na gymnázium. CERMAT testy však nedopadly dobře, měl sice navýšení času, ale ani to nepomohlo. Nastoupil na soukromé gymnázium, kde k výuce používali výhradně tablety. Po prvním ročníku přestoupil na státní gympl. V té době už dostal své nedostatky - handicapy pod kontrolu a školou bez větších problémů prošel. Dnes dokončuje studium psychologie a daří mu.

Jako všechny poruchy má i ADHD řadu podob, jen v poslední době se mi zdá, že se za ní dá schovat i nevychovanost a bezohlednost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz