Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak lze využít prostor, který zabírají auta?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: de.green.wikia.com

Čtenáři se v článku dozví, co je „Gehzeug“ a případně o vlastní nenápadité zbabělosti.

Článek

Cestoval jsem včera tramvají z Trojské na Staroměstskou. Celý most přes Vltavu stál až k pokračování Trojské ulice směrem do Kobylis (kde je zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu, ale auta přeci znamenají „svobodu“, ne?).

Příště to zaznamenám na video v co nejvědečtějším a nejreprezentativnějším vzorku, ale přece si to může denně ověřit každý Pražan: v drtivé většině aut sedí jeden jediný člověk a většina má pražskou poznávací značku.

Proč by i „pokorní“ čeští poddaní měli protestovat

O něco dále na nábřeží, než je Staroměstská, z Palackého náměstí, povede další pochod za omezení autodopravy směrem na Kampu. V Praze a jinde začíná být vedro, co? A teď si vezměte, jak mocným akumulátorem vedra jsou kovové karoserie aut. A nejen to: ulice přizpůsobené průjezdu a parkování aut, kde by jinak mohlo být mnohem více stromů redukujících horko, působí celé jako centra akumulace a výdeje žáru.

Demonstruje-li se za omezení rychlosti na většině městských komunikací (s některými výjimkami) na 30 km/h po vzoru Paříže, jde také o bezpečnost chodců. Zvláště v případě monstrózně narůstajících rozměrů „esúvéček“ činí opravdu rozdíl, zda vás tento nablble-nesmyslný tank srazí padesátkou, nebo třicítkou. Jde ale také o omezení autodopravy obecně - které je zcela technicky možné a vylepšující šance na civilizované zvládnutí klimatické krize.

Tradičně zbabělí Češi

Nenarodil jsem se v tomto městě včera a vedl jsem již opravdu mnoho hovorů s lidmi o tom, jak je otravuje autodoprava. Popřípadě o tom, jak si uvědomují závažnost klimatické katastrofy. Nebo o tom, že by nemuseli tak často jezdit autem, nemuseli je vůbec vlastnit a mohli by používat MHD.

Jenže je zde tradiční česká zbabělost, tichošlápkovství, oportunismus - a pohodlnost. A taky přece autem jezdí ostatní, tak co se budu lišit! Co by tomu řekli sousedé nebo kolegové z práce, že jako nějaká „socka“ jezdím „sockou“? Co by se potom stalo s mým karierním snem, že jednou budu prezident zeměkoule jedoucí za dalšími úspěchy svým chrabrým vozem!

Je zde navíc obrovsky silná vlastnická a korporátní propaganda ve prospěch nákupu dalších a dalších aut, proti jejich omezování atd. (podívejte se do českých médií). Vytváří se dojem, že kdybychom přišli o výrobu aut, znaikne snad civilizace. (Jak líčím ve svých zkušenostech s českými řidičkami a řidiči, nezdá se mi, že by auta podporovala jejich civilizovanost.)

Autofirmami jsou potom zkorumpováni politici, kteří také obecně hájí zájem vlastníků na úkor ostatního obyvatelstva (které se tupě žene za vidinou toho, že se „vyšvihne“). Je to také součást konzervativní pravicové politiky, kdy kariersté a demagogové uspokujují nejnižší pudy „hrdých pravičáků“, kteří přeci nebudou jezdit s plebsem MHD - a omezovat se někde, kde pouze škodí druhým a ne sobě.

Celý svět se spiknul proti panu Svobodovi a jeho pirátským juniorům

Jak jsem již zmiňoval např. v tomto článku, k Paříži a Bruselu přibyl v podobných autoomezujících opatřeních Lisabon, dále některá města v Nizozemí, Itálii, finské Helsinki. Omezování autodopravy představuje také boj v Německu s extrémně silnou autolobby a nejmocnější kapitalistickou třídou Evropy.

Lepší situace nežli v Praze je také ve Vídni. I díky člověku jménem Hermann Knoflacher, jenž v roce 1975 sestrojil pozoruhodný vynález znavý Gehzeug. Ten se konečně objevil i v Česku (což spolu s možnými překlady toho slova popisuji zde). Ostatně je pan Knoflacher se svým gécojgem zachycený na úvodní fotografii. To je frajer, co?

Samoržejmě také čelil označení za „teroristu“, „extremistu“, „rozvraceče“ apod., ale stal se potom zastupitelem města Vídně a své znalosti coby dopravní inženýr využil k navrhování chodu města tak, aby se v něm omezila autodoprava. To zahrnovalo i drobnou „šikanu“ automobilistů například skrze vyvýšený nájezd podél tramvajových zastávek, kde řidiči musejí čekat, než lidé vystoupí a nastoupí.

Ale my Češi a naši moudří „demokratičtí“ vládci (neptejte se, jaké peníze a mediální moc jsou investovány do volební propagandy) jsme přeci tak světově jedineční! Moudrý multifunkční stařec z ODS, pan Svoboda, vám vysvětlí, že naše pochody trvající hodinu jednou za týden dělají „rukojmí“ z obyvatel Prahy. S gustem to po něm zopakuje „opozice“ z řad ANO, pokorný skaut pan Čižinský diskrétně a nonšalantně mlčí a Piráti potom udělají něco mezi panem Svobodou a panem Čižinským.

„Mladý progresivní“ Pirát Hřib, který nyní vydělává penízky coby náměstek primátora pro dopravu, má v radě města další kolegy. Až budete trčet v MHD v zácpách díky zvláštní české oblibě „svobody“, můžete na něj myslet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz