Článek
Při zmínce o Nabokovově „Lolitě“ se většina lidí začne tvářit zhnuseně, jako kdyby existovala morální povinnost Humberta označit za odporného predátora a Lolitu za bezbrannou, nevinnou oběť. Já to vidím jinak. Co když Humbert není jen nechutný zvrhlík, ale spíš zlomený muž v pasti svého poblouznění? A co když Lolita není obětí, ale manipulátorkou, která ví přesně, co dělá, a využívá situaci k vlastnímu prospěchu?
Královna manipulace v dívčí sukýnce
Na první pohled se může zdát, že Lolita je čisté a zranitelné dítě. Ale kdo čte pozorně, musí si všimnout, že tahle holčička ví přesně, co dělá. Flirtuje, svádí a záměrně přivádí Humberta k šílenství. Zná svou moc a neváhá ji využít.
Když Lolita žádá drahé dárky, výlety a absolutní pozornost, je to snad chování oběti? Ne. Je to chování někoho, kdo ví, jak svého protivníka zmanipulovat. Lolita je mladá, ale není hloupá. Umí číst Humberta jako knihu a hraje si s ním, jak se jí zachce.
Nezvladatelný šílenec, nebo oběť okolností?
Humbert je jistě problémová postava – a jeho touhy jsou morálně nepřijatelné a v dnešní době by si za ně šel nejspíš sednout do chládku. Ale co když je Humbert také jenom člověk, který nedokázal ovládnout své emoce a ztratil se ve své lásce? Humbert je Lolitou posedlý, ale ne jako predátor, spíš jako člověk, který se zamiloval do iluze. Vidí v ní svůj ideál, svůj sen – a právě to ho zničí. Lolita si ho omotá kolem prstu a udělá z něj svého sluhu. Nechává ho zničit svou kariéru, vztahy i zdravý rozum, jen aby jí mohl plnit každé přání.
Kdo je dobrý a kdo špatný?
„Lolita“ není příběh o tom, kdo je dobrý a kdo špatný. Je to bolestivě upřímný pohled na lidskou slabost a touhu. Humbert je symbolem člověka, který se nechal zničit svými emocemi. Lolita je symbolem manipulace – nebezpečné moci skryté za nevinným úsměvem. Ten příběh není morální lekce. Je to zrcadlo, které ukazuje, jak komplikované a temné mohou být lidské vztahy. Místo moralizování bychom měli uznat, že Lolita není rozhodně bez viny.
Anketa
Zdroj:
NABOKOV, Vladimir Vladimirovič. Lolita. 3. vyd. V Praze: Paseka, 2007. ISBN 978-80-7185-784-6.