Článek
Dodnes si pamatuju ten zlom. Jako dítě jsem milovala knihovnu – barevné obálky, příběhy, do kterých jsem mizela. A pak přišel první seznam povinné četby. Najednou už nešlo o radost, ale o kolonky, počty stran a maturitu. Knihy se změnily v domácí vězení na papíře.
Povinná četba má jednu „geniální“ schopnost: spolehlivě zabije v dětech chuť si číst. A to i u dětí, které by jinak čtením žily. Literaturu nezažijí jako svobodu a emoce, ale jako další úkol k odfajfknutí. A pak se všichni strašně diví, že radši čumí do mobilu.
Seznam z roku 1987 v roce 2025
České školy se zoufale drží seznamů, které vypadají, jako by je někdo opsal z učitelského šanonu za totáče. Mrtví autoři, archaický jazyk, témata, která dnešním dětem neříkají vůbec nic. Ne proto, že by ta díla byla nutně špatná, ale protože k nim prostě nemluví.
Místo otázky „co ti to dává“ slyší děti jen „musíš, jinak jsi hloupý/líný/nečtenář“. Učitelka vážným hlasem vysvětluje třináctiletým, proč je zásadní prodrat se popisem pole na deseti stranách. Když u toho usínají, problém je samozřejmě v nich, ne v tom, že látka je pro ně mimo realitu.
Všichni lžou a děláme, že to nevidíme
Realita povinné četby? Děti nečtou. Google, „rozbor díla“, opsat děj a postavy, jméno autora, pár „myšlenek díla“ a hotovo. Třída plná žáků s „přečtenou“ Babičkou, kteří v životě neotevřeli první kapitolu.
Všichni to víme. Děti lžou, že četly. Učitelé dělají, že tomu věří. Systém si odškrtne kolonku a jede se dál. Vztah ke čtení nulový, zato odpor k literatuře parádně vypěstovaný. Zůstane jen spojení: kniha = povinnost = opruz.
Povinná četba jako továrna na méněcennost
Povinná četba „krásně“ vyfiltruje všechny, kdo čtou pomalu, mají dyslexii nebo prostě jiné tempo. Ne že by pro ně někdo hledal přístup, který dává smysl. Prostě nestíhají seznam. A tak se dozví, že jsou líné neschopné lemry, co „nedají maturitu“.
Místo aby knihy otevíraly dveře, zavřou je. Nejen ke čtení, ale i k vlastnímu sebevědomí. Není nic snazšího, než dítěti znechutit literaturu tím, že z ní udělám další důkaz, že „na to nemá“.
Klasika nebo smysl?
Argument typu „bez klasiků nebudete vzdělaní“ mě už vážně unavuje. Svět se nezhroutí, když někdo ve čtrnácti nepřekouše Jiráska. Naopak – mnohem větší průšvih je, když se dítě nikdy nesetká s knihou, ve které se pozná.
Současní autoři píšou o rozvodech, šikaně, úzkostech, sexu, tlaku na výkon. O věcech, které dnešní děti žijí. Kdyby dostaly šanci začít tímhle, možná by po čase sáhly i po klasice. Dobrovolně. Ne proto, že musí splnit seznam.










