Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Vědci vyvrací argumenty ulejváků

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: SHVETS production / Pexels

Na vysokou školu se chodí schovat před skutečným životem. Místo, aby při studium pracovali, žijí na úkor rodičů a vymlouvají se, že práce se při škole zvládnou nedá. Vědci však dokázali, že poloviční úvazek studijní výsledky nijak neohrožuje.

Článek

„Práce při studiu vysoké školy vede k předčasnému ukončení!“ To byl na VŠ jeden z mých nejoblíbenějších argumentů, abych se vyhnula brigádám. Celkem to fungovalo. Ukazuje se však, že jsem zdaleka nebyla jedná, komu se nechtělo kazit si studentský život docházkou do zaměstnání.

Vědci vyvrací argumenty ulejváků

Podle výzkumu vědců z Národního institutu SYRI však ve skutečnosti práce 20 hodin týdně není nic, co by studium ohrožovalo. Znamená to tedy, že práce na poloviční úvazek by neměl znamenat pro naprostou většinu vysokoškolských studentů žádný problém a požadovat peníze po rodičích je zbytečné zneužívání jejich peněženek. Jde jen o seřazení priorit, time management a samozřejmě také názor rodičů.

Prací při studiu k lepší budoucnosti

Osobně jsem později dost litovala, že jsem při studiu pořádně nepracovala. Zbytečně jsem pak při zapojování do pracovního procesu ztratila čas tím, že jsem se jako čerstvý absolvent rozkoukávala, otrkávala a učila se co a jak. Kdybych při studiu pravidelně někam chodila ušetřila bych si spoustu času a dnes bych pravděpodobně byla ještě dál než jsem. Hned po škole bych totiž získala lepší pracovní pozici a taky bych podstatně dříve zjistila, čemu se v životě chci skutečně věnovat. Takhle mi to pár let zabralo a na volnou nohu jsem odešla později.

Zaměstnání učí zodpovědnosti

Čím jsem starší tím víc si uvědomuju, jak je zaměstnání důležitý krok v životě. Dá totiž člověku mnohem více než škola. Právě v práci se člověk naučí ty důležité dovednosti pro život - komunikovat, umění kompromisu, zodpovědnost, dochvilnost, rozvržení času, přejímání odpovědnosti za své činy a podobně. Sice jsem většinu svého dospělého času OSVČ a neplánuji to měnit, ale přínosy, které jsem se v zaměstnání naučila mi usnadňují celý život, včetně toho podnikatelského. Podnikání je totiž ještě o level výš než zaměstnání a naučí vás další hromadu dovedností, ze kterých budete těžit po zbytek života.

Každý člověk by si podle mě, měl alespoň na rok zkusit podnikat. Minimálně proto, aby přestal plácat nesmysly o tom, jak to mají OSVČ všechno snadné a výhodné oproti zaměstnancům. Ono, když onemocníte a nemáte za zadkem nemocenskou nebo dovolenou, tak se na to díváte jinak, než že „OSVČ mají nižší odvody“.

Potvrzeno Německem

V Německu se na zaměstnávání studentů vyloženě zaměřují. Právě z výše uvedených výhod. Když pak čerstvý absolvent nastupuje do zaměstnání naplno, už to není žádný nezkušený zajíc, kterého je potřeba vše učit, ale plnohodnotný člen týmu. Osobně se mi německý model líbí a myslím si, že by vůbec nebylo od věci ho zavést i v Česku. Když by lidé chtěli německé důchody, měli by předvádět i německé pracovní nasazení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz