Hlavní obsah

Asistent pedagoga: přínos nebo přítěž?

Foto: By US Department of Education; https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=118395419

Asistent pedagoga s žákem

Jsou asistenti pedagoga potřeba? To je otázka, která se řeší ve školství pořád dokola. Někteří říkají, že jsou přínosem a děkují za ně. Někteří zase, že jsou zcela zbyteční a narušují výuku atd. Pojďme si společně říct, jak to tedy s nimi je.

Článek

Pracuji jako asistent pedagoga v mateřské škole. Na školeních se setkávám s jednou věcí, která se mi úplně nezamlouvá. Jakmile přijde řeč na roli asistentů pedagoga, téměř všichni se začnou ošklíbat a vyjadřují odpor k nim. A následně začnou mluvit o špatných zkušenostech s nimi. Proč to ale tak je?

Asistenti pedagoga prý nedělají vše tak, jak si paní učitelky přejí. A víte, proč to tak může být? Nejčastější příčinou je právě komunikace asistenta s vyučujícím. Pokud učitel nezadá jasné instrukce, nemůže se divit, že to není podle jeho gusta. Většina učitelů vůbec netuší, jak by měla asistenta vést/mentorovat ho. A když asistenta neseznámí s průběhem hodiny nebo s plánem učiva na celý týden, tak je pochopitelné, že tu nějaká ta díra v komunikaci bude a dojde tak k řadě nedorozumění. Ano, chápu, že někteří učitelé asistenta nikdy ve třídě neměli, a proto je to pro ně nové. V současné době ale existuje plno webinářů i celodenních školení, které se věnují spolupráci těchto dvou pedagogických pracovníků.

Jako asistent pedagoga se snažím dělat svou práci, jak nejlépe dovedu. A cení si toho třídní učitelky? Vlastně ani ne. Někdy si připadám jako páté kolo u vozu nebo jako kdybych byla neviditelná. Paní učitelky si všimnou všeho, co podle nich dělám špatně. Když uklidím pomůcky z výtvarky, je to špatně; když je neuklidím, je to opět špatně. Stěžují si, že to, co mi zadaly (např. kreslení předloh na pracovní činnost), není zcela podle jejich představ. Občas mi přijde, že úkoly, které od paní učitelek dostávám, jsou mnohdy absurdní. Není se čemu divit, že asistenti takové úkoly dělat moc nechtějí.

Nejen v naší třídě, ale i v těch dalších se najdou děti, které se něčím liší od ostatních. A právě jim by se asistenti měli více věnovat a usnadnit učiteli práci s nimi. Jenže ocení paní učitelky takovou pomoc? Z vlastní zkušenosti vím, že ani ne. Když to uvedu na pravou míru, tak učitelka si mnohdy ani nevšimne, že s takovými dětmi děláte pokroky. To jsem zjistila u nás ve školce. Měli jsme tam jednoho chlapečka, který byl velmi inteligentní, ale celkem cholerické povahy. Za nějakou dobu, co jsem s ním byla ve třídě, jsem si všimla, že vlastně vykazuje typické znaky Aspergerova syndromu. Paní učitelka si toho všimla také, ale to bylo jediné, co s tím udělala. Pořád si stěžovala, že neví, co s ním atd. Naopak já jsem si vše o tomto syndromu našla, též jsem si vyhledala rady, jak s ním pracovat a vše vyzkoušela. Musím říct, že tam zlepšení opravdu bylo. Dokázala jsem ho dostat z jeho záchvatů vzteku, dále jsem se vlastně do něj vžila a vysvětlovala jsem mu jeho pocity,.. Byla jsem ráda, že to s ním zvládám, ale paní učitelka si ničeho nevšimla, byť ten rozdíl v jeho chování byl znát. Byla jsem nadšená, že jsem něco dokázala, ale nikdo to neocenil.

Milé paní učitelky, milí páni učitelé, asistenti pedagoga jsou přínosem, ale musíte je správně vést, dávat jim dostatečné instrukce a také ocenit, že vám s něčím pomůžou. Jinak ta spolupráce fungovat prostě nebude.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz