Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak by měla vypadat škola pohledem rodiče

Foto: www pixabay.com

Neustále se hovoří o tom, jak je náš vzdělávací systém zaostalý, neefektivní a laicky řečeno 100 let za opicemi, ale nikdo nenavrhl, jak by taková reforma měla vypadat. Já bych se o to velmi ráda pokusila z pozice rodiče.

Článek

Nejprve je nutné více provázat teoreticky naučenou látku s praxí v realitě. Např. v případě matematiky před každou novou látkou zároveň zmínit, že tyto výpočty jsou potřebné v tom a tom odvětví pro to a to. Děti získají ponětí o tom, co se vlastně učí a proč a já věřím, že u leckterých jedinců to zvýší zájem o tuto nelehkou disciplínu. Dneska se matematika učí pomocí stovky nesmyslných úloh, které postrádají smysl. Kdyby se i úlohy více aktualizovaly a připodobňovaly aktuální době, tak by to bylo taky o něčem jiném. Např. slovní úlohy se soustruhem moc nedávají smysl, když většina dětí ani neví, co je to soustruh. Přírodopis lze učit i v přírodě. Např. rozpoznávání stromů podle listů naplánovat na podzim, aby děti viděly listy naživo a učit je venku a ne pomocí učebnic a obrázků v nich. V zeměpisu např. probírat i práci s buzolou a kompasem, naučit je určit správný azimut nebo učit poradit si v přírodě i bez vymožeností a přitom určit správný směr (pomocí mraveniště, hvězd, slunce, atd.). Naučit děti správně pracovat s jízdním řádem. Ano, budete se divit, ale mnoho z nich se v něm nevyzná a s tím je spojena návaznost spojů, tím pádem naučit je naplánovat si cestu. Látka obecně která v praxi nemá uplatnění, by se měla minimálně zestručnit, popř. úplně vyloučit.

Jako další krok je zapotřebí správně látku provázat a tím nemyslím pouze v rámci jednoho předmětu, ale i mezi předměty společně. Např. když se v matematice učíme nějaký nový postup, tak by se mohly podobné úlohy objevit i ve fyzice či chemii. A fyziku či chemii lze stejně tak propojit s přírodopisem (např. v případě vysvětlování procesu fotosyntézy u rostlin) nebo v biologii (při popisu chemických reakcí v těle člověka). Rovněž lze propojit český jazyk např. s občanskou výchovou, konkrétně při slohu se např. učit psát strukturovaný životopis či motivační dopis, což je nutné pro získání zaměstnání, a tak bych mohla pokračovat.

Dále vnímám jako nutné učivo více zestručnit a věnovat se tomu, co je skutečné důležité pro přežití v dnešním světě. Není přece úkolem žáka naučit ho biflovat se věci nazpaměť, aniž by přeci rozuměl obsahu. Spíše je nutné naučit jej najít si potřebné informace, pracovat se zdroji, umět porovnat relevanci jednotlivých zdrojů a podle toho s nimi pracovat.

Uvolněný časový prostor vznikly vyloučením zbytečnostmi bych zaplnila skutečně důležitými disciplínami jako je teorie právní nauky, základy ekonomie, finanční gramotností, základy informačních technologií a komunikací s úřady a cizím jazykem. To vše jednou žák bude skutečně potřebovat k životu. Není přeci zapotřebí učit hudební a výtvarnou výchovu celých 9 let, bohatě by postačovaly tyto předměty na 1. stupni. Stejně tak pracovní činnosti mohou zrovna obsáhnout např. vaření, kutilství, zahradničení, rukodělné práce aj. a ne jen vyrábění nesmyslů ve třídě.

A poslední, co vnímám asi jako nejdůležitější krok, je děti motivovat, umět v nich nalézt to, v čem jsou skutečně dobří a tuto oblast rozvíjet. Možná by bylo dobré zavést nějaké testování předpokladů pro budoucí zaměstnání. Mnoho žáků ani v 9. třídě neví, jakým směrem se mají dále vydat a takový test by je mohl správně nasměrovat či aspoň donutit je k přemýšlení, zda se rozhodly správně. S tím jde ruku v ruce představení jednotlivých škol a s nimi i pro jaké konkrétní pracovní pozice je ta a ta škola dobrá, což je zase propojeno s vysvětlením konkrétních pracovních pozic.

Ono totiž ani mnozí dospělí velmi často nevědí, jakou pracovní náplň si mají pod konkrétní pracovní pozicí představit. Požadavky na uchazeče jako loajálnost, ochota pracovat přesčas, samostatnost, odolnost vůči stresu, časová flexibilita, práce v týmu apod. vám moc o konkrétní pozici neřeknou a že takových pracovních nabídek s podobnými neurčitými popisy je v portálech mraky a ani náplň práce není mnohdy blíže specifikována. A pak třeba mnoho z nich jen kvůli mylné představě radši dělají celý život něco, co je nebaví, protože se jednak bojí změny k horšímu a jednak nedokáží správně vyhodnotit obsah a náročnost nabízené pozice a nechtějí riskovat odchod z jisté práce, ač je nenaplňuje, do nejistoty, obzvlášť pokud mají rodinu, hypotéku či jiné závazky, jež musí pravidelně hradit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz