Článek
Dobrou hospodu dělá dobrý kuchař a dobrou třídu dobrý učitel. Zde na malé ploše lze stěží popsat jak na to, ale něco málo jsem vypozoroval. Stejný předmět lze učit různě, stejně jako lze připravit kuře na sto způsobů. A každý nový recept může být dobrý. Občas je dobré styl výuky střídat. Lze proto připravit hodinu interaktivně, činnostně, badatelsky a hravě. Dbát na to, že různí žáci zvládnou jiné porce učiva. Proto pro někoho máte plnotučné nášupy a pro jiného něco lehce stravitelného. V denní nabídce je vždy od každého něco. Dobrý učitel upřednostňuje individuální přístup a umí improvizovat, tak jako v restauraci vám vyjdou vstříc vašim chutím. Chápe, že potřeby žáků jsou různé. Jinak samotné učivo je vždy rozdělené na několik chodů. Začíná se s evokací, což je aperitiv pro lepší chuť k učení. Třeba odstartujete hodinu nějakou otázkou na aktuální téma související s látkou. Zjistíte, co o tom vědí samotní žáci. Další chody pak podáváte vhodně naservírované. Měla by to být pastva pro všechny smysly. Pokud se udělá venku hezky i v restauraci otevřou zahrádky, tak není důvod, proč by se ve škole neučilo venku. Taková čtenářská dílna v třešňovce nemá chybu. A i angličtinu můžete učit pod slunečníkem jako na škole v přírodě. Vždyť každá škola má svůj dvůr. Nesmí se zapomenout na závěrečnou sladkou tečku každé hodiny. Vtip může mít stejné kouzlo jako dobrý moučník na konec. Ten taky vyloudí dětem na tváři bezděčný úsměv. Pro ty s největším učícím apetitem jsou připraveny delikatesy - expertní úlohy, aby se nenudili. To je takový špunt pro talentované - nenasyty hladovějící pořád něco dělat. Taky je důležitá vzájemná konverzace ve třidě. Přisuňte proto blíže židle! Nikdo by neměl být odstrčený a měl by se dostat ke slovu. Je dobré si někdy jen pěkně popovídat. Dobrá restaurace má svého ojedinělého ducha. Stačí vstoupit a hned to cítíte. I výzdoba ve třídě to umí dotvořit. Pak nemáte jen žáky v lavicích, ale opravdu spokojené štamgasty, kteří mají ve třídě své útulné místo. Stačí se jich ještě na konci hodiny zeptat, jestli je vše v pořádku a jak jim chutnalo. Tedy vlastně jak je to bavilo. To je pro učitele správná reflexe. Nevadí, že to po každé nebude pětihvězdičkový výkon, stačí držet správný kurs. Dobrou chuť všem u tabule. :-)