Článek
Většinou si vymůže nemalé peníze na upgrade. Má štěstí na chápající IT odborníky, co se týče potřebných investic, aby mohla fungovat. Navíc stávku předem nikomu neohlašuje.
Zeptal jsem se i samotné umělé inteligence, co soudí o tom, že nahradí živého učitele. Její stručná odpověď byla:
Ano, umělá inteligence může nahradit živého učitele v některých případech, ale ne vždy. Když je učitel extrémně špatný a nedokáže dětem poskytnout potřebné znalosti, tak ho dokáže nahradit umělá inteligence.
I „umělá“ tedy řekla, že by vše zastat neuměla a nahradila by jen extrémně špatného učitele. Já myslím, že to pro učitele nezní tak pesimisticky.
Ve sborovně bývá starší kolektiv. Jsme zvyklí na umělé zuby, chlopně a klouby. Proto jsme umělou inteligenci přijali celkem vstřícně jako užitečného pomocníka. Nevzdáme se ale i staromilského prohlížení papírových encyklopedií anebo tradičního googlení informací na internetu. Někdy pro odpověď zajdeme všedně ke kolegovi. Existují i rozličné školské platformy, různé přístupy vedou k rozmanitým výsledkům. Dobrý zdroj na informace je se ptát na svůj obor i lidí mimo obor.
Vůbec nejlepší pro učitele je se osobně postavit před třídu a vhodným „promptem“ rozproudit diskuzi na nějaké téma. Překvapí vás, co všechno dětský kolektiv vygeneruje za zajímavosti. Dětskýma očima viděný svět je krásný, diskuze mladých rozbouřených mozků je lepší, než chatování s umělou inteligencí. Ať už se ptáte na 17. listopad, matematické úlohy, či proč je důležité třídit odpad. Zazní tu skvělé myšlenky a nápady. Jde o společné objevování a naslouchání ostatním a spolupráci s druhými. Ten za katedrou je moderátor ke zdárnému výsledku. A může do hodiny pozvat i umělou inteligencí jako pomocníka.
Možná by nebylo od věci zeptat se samotných dětí, zda by daly přednost avataru a mrkajícímu kurzoru, anebo živé učitelce. Třeba na nižším stupni se k ní rádi ještě přitulí. To opravdu nevím, jak by šlo zařídit. Učitelka a učitel je člověk, se kterým prožijí kus života a významně je ovlivní. Jde o společné zážitky ze školy v přírodě, lyžáku, výletů či společné čtení knížek. Taky všechny ty Halloweeny a různé oslavy. Na školách vznikají kamarádství a kontakty. Škola není jen trychtýř na vědomosti, plní i jiné důležité funkce. Třeba rozvoj sociálních dovedností.
Máme u nás na škole ZOO koutek, ve kterém se děti starají o zvířátka. Je to pro děti jiná zkušenost, než chatování s umělou inteligencí, jak zvládnout chov gekončíků a agam. Naučí se zde krájet nožem, zametat, vyčistit terária, ošetřit spolužákovi říznutí nožem. Učí se rozumět zvířecí bytosti. Bohužel jsou tu i smutné okamžiky, kdy zvířátko umře. Je potřeba se s tím vyrovnat a udělat mu hrobeček. To je pro děti důležité. Jak chcete tuto zkušenost vygenerovat za pomoci umělé inteligence?
Pokud ve zdravovědě interaktivně teče filmová krev a fačujete doopravdickým obinadlem, anebo stlačujete rytmicky hrudník na cvičné panně jako masáž srdce, je to škola hrou. Hrajete si na skutečnost, byť nepříjemnou. Takové aktivity vás připraví jinak než čtené informace z monitoru. Podobnou interaktivní výuku můžete uplatnit i v jiných předmětech. Nejen ve zdravovědě.
Umělá inteligence generuje občas blbosti, dětí tropí blbosti. Vždy za katedrou bude důležitý dospělý dohled. Můžeme mu i moderně říkat průvodce. Každý se prý bude moci s umělou inteligencí učit, co je mu libo a o co jeví největší zájem. Nic proti tomu. Pokud dítěti dáte opravdovou volnost, aby šlo vlastní cestou, může se i stát, že půjde za školu. Jistě pak bude důležitá pojistka, co ho přivede zpět. Říkejme jí klidně učitel.
Jinak děkuji autorovi, že mne inspiroval k napsání toho článku. Nakonec ani já a ani on a ani nikdo jiný nemá na věc ten nejsprávnější názor. Nemá jej ani umělá inteligence a ani tlusté encyklopedie v knihovně neví všechno. Můžeme se vzájemnou interakcí ke správnému náhledu na věc přiblížit. Jako ve třídě mezi sebou živě hovoří na téma žáci. Možná i v diskuzi přibude zajímavý postřeh od čtenářů taky. Již se těším :-)