Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Učitelé se budou divit, až je nahradí nestávkující umělá inteligence

Foto: obrázek vytvořila umělá inteligence DALL-E

Učitelé jsou přesvědčení o své nenahraditelnosti. Jenže mýlí se hned v několika oblastech. Umělá inteligence je už teď pomalu nahrazuje.

Článek

Určitě se vám někdy stalo, že jste výklad nepochopili ani napodruhé a bylo vám trapné se zeptat znova. V takové případě je tiché mlčení vykládáno jako pochopení. Pokud se vám to stane dnes, není důvod panikařit. Umělá inteligence vám problém vysvětlí lépe než učitel.

Není nad osobní zkušenost

Mám rád biologii, byť jsem ji nikdy ve škole neměl možnost studovat. Hornická průmyslovka mi dala základy geologie, ale živému světu se moc nevěnovala. Několikrát jsem si od „lidských“ učitelů pokusil nechat vysvětlit záhadu rozmnožování kapradin. Neúspěšně.

Foto: Alois Auer / wikipedia commons / public domain

Obrázek kapradiny z viktoriánské éry

Není to život zachraňující a extrémně důležitá znalost, ale když vás nějaký obor baví, chcete se o něm dozvědět víc. Někdo chce znát složení ocele japonských mečů, mě baví, řečeno pohádkovou floskulí, mech a kapradí. Zatímco literatura mě zahrnovala pojmy jako prokel, gametofyt, chromozomy či artheridia či archegonia, Chat GPT to na můj požadavek vzal jednodušeji.

Kapradiny se rozmnožují trochu jinak než většina rostlin. V jejich životním cyklu, jsou dva hlavní kroky, které se střídají. Kapradina, kterou vidíš v lese, vytvoří na spodní straně svých listů malá zrníčka. Když tato zrníčka spadnou na vlhkou půdu, začnou růst v malou rostlinku, která vypadá úplně jinak než kapradina. Je velmi malá a má tvar srdce. Na této malé rostlince se vytvoří malé části, které vyrábějí buňky potřebné pro vytvoření nové kapradiny. Když se tyto buňky spojí, začne růst nová kapradina. A pak celý proces začíná znovu. Takže kapradiny mají tento zvláštní způsob rozmnožování, kdy se střídají dvě fáze: jedna, kdy vyrábějí zrníčka, a druhá, kdy z těchto zrníček vyrůstá nová rostlina. Je to jako kdyby kapradina měla dvě různé životy!“ Pak už si stačilo dodat odborné názvy, zrníčka byly výtrusnice a malá srdcovitá rostlinka prokel alias prvoklíček… a bylo jasno. Během několika desítek vteřin.

Foto: Topi Pigula

Výtrusnice kapradin

Podobný proces Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, v kapitole pro začátečníky píše: „Gametofyty jsou u kapradin drobné přehlížené rostlinky o velikosti v milimetrech až centimetrech. Tvoří dva typy rozmnožovacích útvarů - gametangií - tvořící pohlavní buňky - gamety: a) Archegonia tvoří vajíčka. b) Antheridia tvoří spermatozoidy. Mnohobičíkaté spermatozoidy musí doplavat k archegoniu a prolézt dovnitř, následně dochází k oplození a vzniku zygoty, ve které se obě gamety (n) spojily dohromady, zygota je tedy diploidní (2n) a začíná fáze sporofytická.“

Učitel učí přístup k životu. To jako vážně?

„Znalosti možná AI dodá, my ale učíme i přístup k životu. Chování a pravidla,“ poznamenala jedna z vysokoškolských pedagožek na téma AI, se kterou jsem užití umělé inteligence ve školství probíral. Dovolím si s tímto názorem polemizovat. Základy slušného chování by se děti měli naučit v rodině. Pokud do školy přijde nevychovaný spratek šikanující spolužáky, učitel to nezachrání. AI taky ne. Je dnes učitel pro žáka následováníhodný příklad, kterému žáci visí na rtech a chtějí ho napodobit?

Zažil jsem socialistické školství a rád bych věřit, že se doba posunula. Jenže generace lidí, kteří se narodili do demokratické společnosti nenaznačuje, že by byli víc pracovití či by, i přes obrovské možnosti internetu, prahli po vzdělání a uplatnění se. Školství celou dobu řeší nesystematické kroky, v podstatě s každým novým školním rokem se nějaká pravidla mění.

Navíc jdou rodiče často proti škole. „Nic je nenaučíte a zlobí proto, že ho nezvládáte,“ zaznělo na jedné z třídních schůzek (a bezesporu mnohokrát ve sborovnách a kabinetech). Nic z toho se na kvalitě českého školství pozitivně neprojevuje.

AI píše bakalářky, učí i zkouší

Studenti se naučili používat umělou inteligenci mnohem rychleji než učitelé. Průměrný gymnazista či žák druhého stupně si s její pomocí dokáže napsat slohovou práci či domácí úkol, a učitelé nemají šanci poznat, jak velký podíl AI v práci je. Jeden z důvodů je, že sami stojí na stejné startovní čáře jako jejich děti a studenti, jen vyrazili o něco později nebo pomaleji. Čest výjimkám.

Pražská Vysoká škola ekonomická přiznala, že bakalářky psané pomocí AI (nebo pomocí agentur, která AI využívá) se stávají natolik běžné, že je rovnou zrušila. AI umí vytvořit i vyhodnotit testy. V případě, že dostane dotaz, umí vysvětlit látku či doporučit videa.

Terénní cvičení ani práci v dílnách zatím nenahradí, stejně tak jako fyzický pohyb v tělocvičně. Mimochodem to je další prvek, na učitelé, tentokrát tělocviku, stěžují. Možná se blíží doba, kdy učitelský stav ve větší míře ovládne nelidská inteligence. Té je jedno, jaké byrokratické změny ministerstvo školní opět připravuje. A stávkovat kvůli tomu nebude.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz