Článek
V minulých dvou dílech jsme nahlédli do kabinetů logiků a systematiků, jako jsou Hercule Poirot a Sherlock Holmes. Také se vydali po stopách detektivů - učitelů, jejichž hlavní zbraní je empatie, dali si schůzku se slečnou Marplovou a otcem Brownem.
Dnes se zaměříme na učitele, kteří si s plánem příliš nelámou hlavu – nebo spíš plán láme hlavu jim. Jejich hodiny jsou jako detektivka psaná přímo během vyšetřování: nevíte, co přijde, ale víte, že se to nějak vyřeší. Umí proměnit chybu v příležitost, technickou závadu v lekci života a náhodu v nezapomenutelný moment.
Galerie školních vyšetřovatelů: Mistři náhody a improvizace – věci jim často vyjdou spíš díky situaci než plánu
Inspektor Clouseau
Typ: Neřízená střela s darem proměnit katastrofu ve vítězství. Zakopne o svůj batoh, pozdraví „dobré ráno“ v poledne a zamění Newtona za Einsteina. Když zavaří projektor, vytáhne papírovou mapu a vezme děti na improvizovanou expedici. Jeho síla není v metodice, ale v lidskosti. U něj je omyl důkazem, že učitel nemusí být neomylný, aby byl výjimečný. Clouseau by řekl: „I nehoda je výuková metoda.“ A měl by pravdu.
Jeho styl: „Tak se zdá, že jsme to zase popletli, že? Výborně! Aspoň se na to můžeme podívat znova a z jiného úhlu. Jsme přeci badatelé!“
· Pohled žáka: „Je vtipný a šílený zároveň. Máme ho rádi.“
· Pohled kolegy: „Nikdy nevíte, co se stane, ale záhadně to končí happy endem. Je to ale o nervy.“
Otázka pro vás: Co je horší – udělat chybu, nebo se bát ji před žáky přiznat?
Mladý praktikant Hlaváček
Typ: Nadšený nováček s přemírou teorie. – není to klasický „mistr náhody“, ale spíš "oběť náhody a nezkušenosti. S čerstvým diplomem v jedné ruce a sešitem plným pedagogických pouček v druhé se vrhá do výuky s obrovskou energií. V každém dítěti vidí projekt, šanci uplatnit nejnovější metody. Jenže nadšení často předbíhá zkušenosti. Zaskočí ho, že žáci neodpovídají podle připraveného plánu a že jeho dokonale vymyšlená aktivita skončí chaosem. Připomíná nadšené štěně v porcelánu školního řádu. Naštěstí je pod dohledem svého mentora, zkušeného provázejícího učitele Trachty.
Jeho styl: „Tak… a teď si zapamatujeme těchto pět klíčových bodů. Já jsem si je zapsal sem… moment… jé, omlouvám se, ty poznámky nejsou ani v této kapse…“
- Pohled žáka: „Je fajn, ale občas neví, co dělá. Vždycky mu pomůžeme, máme ho rádi.“
- Pohled kolegy: „Když se nerozbrečí do Vánoc, dá to. Jednou z něj bude skvělý učitel.“
- Pohled rodiče: „Má spoustu teorie, ale chybí mu praxe. Oceňuji ale jeho snahu a nadšení.“
Otázka pro vás: Jste ochotni si připustit, že toho ještě hodně nevíte, abyste se mohli dál učit?
Inspektor Gadget
Typ: Technologický nadšenec, jehož nápady občas končí fiaskem. Do třídy vstupuje ověšený nejnovějšími gadgety a s příslibem progresivní digitální výuky. Jenže interaktivní tabule nereaguje, notebook se restartuje uprostřed prezentace a dron s kamerou uletí. Jeho největší síla se však neukáže, když technika funguje, ale když selže. Dokáže totiž chaos proměnit v humor a nečekanou lekci o tom, že nejdůležitějším nástrojem je stále lidský mozek.
Jeho styl: „Haló, haló, systéme! Vypadá to, že nám opět spadl! Nevadí, mám geniální nápad! Zapojíme prastarou technologii zvanou tužka a papír, která funguje ve stavu beztíže i na oběžné dráze. Zkuste mi to nakreslit! Uvidíte, jak je tato technologie pořád efektivní!“
- Pohled žáka: „Když se něco pokazí, všichni víme, že je to on. Ale umí se z toho nakonec dostat a je to sranda.“
- Pohled kolegy: „Obdivuji jeho nezlomný optimismus.“
- Pohled ředitele: „Je originální a zároveň náš nejlepší průzkumník slepých uliček.“
Otázka pro vás: Věříte, že je v pořádku, když se učiteli před žáky něco nepovede?
A pak je tu kategorie sama pro sebe… pedagog ve stylu Chucka Norrise
Tento učitel není detektiv, je to přírodní zákon. Problém nevidí jako výzvu, ale jako příležitost ukázat, kdo je tady šéf. Během vteřiny rozlouskne nejsložitější příklad, vyřeší konflikt, a ještě u toho vymyslí aktivitu, která všechny nadchne. Tam, kde je Chuck, to funguje na 100 %. Chuck Norris nechodí na porady – porada chodí za ním.
Jeho styl: „Žádný problém nevydrží déle, než já potřebuji.“

Konec pátrání
Každý z těchto improvizátorů ví, že ve školní třídě se nikdy nedá spoléhat jen na plán. Jednou zakopnete o kabel od počítače, podruhé vám stávkuje interaktivka, ale pokud z toho dokážete udělat zážitek, vyhráli jste.
A možná právě v tom je kouzlo všech učitelských detektivů – ať už jsou logici, empatici nebo improvizátoři, nakonec stejně pátrají po tom samém: jak děti dovést k momentu, kdy si řeknou „aha, už to chápu
Žádný učitel samozřejmě není jen jedním typem. Ten nejlepší je mistrným mixem všech: má Poirotův smysl pro řád, Holmesovu bystrost, Columbovu nenápadnou vytrvalost i Blankovu kreativitu. Dokáže naslouchat jako otec Brown, chápat jako slečna Marplová a z chyby udělat přednost jako Clouseau. Možná je to nedosažitelný ideál, ale právě v té snaze se mu přiblížit se skrývá skutečné mistrovství.

Slavní detektivové
Na druhou stranu dobře vím, jak těžké je překonat Hlaváčkovu nezkušenost, jak snadno se člověk před třídou promění v inspektora Clouseaua a že Holmesovu bystrost v apatice nekoupím. Ani kdybych se přihlásil na všechna školení, která mi chodí do mailu – každý máme své limity, které nikdy nepřekročíme. I s tím by měla počítat jakákoliv reforma vzdělání, aby byla účinná
Ve škole i v detektivce platí: chytrý tah a lidská chyba tvoří nejnapínavější kapitolu.
Třetí číslo - Improvizátoři

Anketa
Závěrečné pátrání: Kdo je pro vás ideální učitel?
Prošli jsme si celou galerii detektivních archetypů ve sborovně. Každý má své metody, své silné stránky i své mouchy. Kdybyste si ale mohli vybrat jen jednoho, který z následujících typů by byl za katedrou pro vás tím absolutně nejlepším?
Anketa
Takový školní sbor plný individualit? To je záruka neustálých animozit, které jsou však běžnou součástí každé školy. Vždyť jak by asi vycházel Sherlock Holmes třeba s inspektorem Clouseauem? Proto je tolik důležitá role ředitele. A třeba právě někdo jako rada Vacátko by byl tím, kdo by takový nesourodý tým dokázal zvládnout. Pro každou školu je to pak požehnání, když ředitel šikovné individuality nevyhání, ale umí je dát spolu dohromady.