Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Už dost. Naučte se rozlišit mě/mně a zastavte hádky v diskuzích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Koláž s použitím fotografie Bermix Studio, Unsplash.com

Špatné použití mě/mně často rozvášňuje internetové diskutéry.

Rozlišení psaní mě/mně patří mezi opakující se těžkost psaného českého projevu. Jde to ale snadno. Mám pro vás i triky, díky kterým hned budete vědět, jak na to.

Článek

Velmi frekventovaná chyba. Vídáme ji v textech různé povahy a patří mezi ty, kvůli kterým se lidé v internetových diskuzích přestávají zabývat tématem článku a začnou se navzájem poučovat o pravopise. Rozlišit mě/mně je ale velmi jednoduché.

Jen pro pořádek – bavíme se o skloňování osobního zájmena . To ve 2. pádu (koho, čeho) a 4. pádu (koho, co?) nabývá podoby (knižně mne). Ve 3. pádu (komu, čemu?) a 6. pádu (o/na kom, čem?) je to mně.

Nebudeme však zabíjet čas rozborem pádů a souvisejících příkladů (k tomu poslouží web ÚJČ) a přejdeme ke slibovaným pomůckám.

Josefův trik

Správné použití mě/mně rychle určíte náhradou zájmena třeba oblíbeným křestním jménem ve dvou tvarech – zkusme to s mým křestním jménem:

  • Josefa = mě/mne
    • 2. pád: Bez/e Josefa/mě chyb neubude.
    • 4. pád: Josefa/Mě na pravopisu nenachytají.
  • Josefovi = mně
    • 3. pád: Dej to radši ke kontrole Josefovi/mně.
    • 6. pád: O Josefovi/mně a češtině se vám bude i zdát.

Princeznovský tip

Další pomůckou je osobní zájmeno ty, specificky jeho pádové tvary tebe (tě) tobě (ti). Když do věty pasuje lépe tebe, použijeme . A když tam lépe padne tobě, je namístě mně.

Při této pomůcce sice občas musíte přimhouřit oči nad slovosledem i smyslem věty (Dej to radši ke kontrole mně/tobě.), ale čistě pro rozlišení mě/mně je tato pomůcka výborná.

Za tip s tebe/tobě děkuji knihomolce píšící pod jménem Jiná princezna.

Věřím, že teď už s výběrem mě/mně zapásit nebudete.

Češtině zdar!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz