Hlavní obsah
Finance

Jak bych investoval ve 2024, kdybych znovu začínal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels.com - Ann H

Občas přemýšlím nad tím, co bych nyní udělal jinak, kdybych se vrátil o těch několik let zpět a mohl začít s celým tím kolotočem kolem peněz a investic znovu.

Článek

Už je to několik let, co jsem začal pravidelně investovat. A nejen to. Začal jsem se obecně zajímat o naše rodinné finance a finanční svět jako takový. Což sice zní divně od inženýra ekonomie, ale je to tak.

Do onoho zlomového okamžiku před několika lety jsem měl sice vystudovanou VŠE, ale prakticky jen proto, abych měl něco vystudovaného, protože rodiče říkali, že bych měl jít na vejšku. Co na tom, že nakonec dělám práci, ke které vysokou školu skoro nepotřebuji. Tím nechci obecně shazovat vysoké školství, ale v mém případě asi nebyla úplně nutná. Na spaní do poledne a hraní do tří do rána však budu navždy vzpomínat s láskou.

Každopádně občas přemýšlím nad tím, co bych nyní udělal jinak, kdybych se vrátil o těch několik let zpět a mohl začít s celým tím kolotočem kolem peněz a investic znovu (se současnými znalostmi). A tak jsem se rozhodl vzít do ruky klávesnici a monitor a zvěčnit své myšlenky na internet. Třeba to někoho inspiruje a ušetří mu to nějaký čas, který by ztratil špatnými rozhodnutími.

Heureka

Než se dostanu k tomu, co bych nyní udělal jinak, tak jen v krátkosti připomenu své začátky. Více do detailu jsem se o tom rozepisoval v jednom z prvních článků na tomto blogu: Co to je F.I.R.E. a proč o něj usiluji.

Stále si to pamatuji, jako by to bylo včera. Psal se třicátý květen roku dva tisíce dvacet jedna. Brzy to tedy budou tři roky. Hodinu už si přesně nepamatuji, ale bylo to večer, protože jsem uspával synátora. A jelikož už klimbal, tak jsem sjížděl videa na YouTube.

Najednou mi algoritmus nabídl video 17 Tajemství Která Využívají Bohatí A Chudí Je Neznají od kanálu TrochuLepší. Z nějakého důvodu jsem na něj klikl a tím to celé začalo. Tímto slečně autorce děkuji.

Jestli si to vybavuji správně, tak nejvíc mě zaujal bod č. 10, někde v čase 17:45. Tam jsem slyšel termíny jako „peníze musí pracovat pro vás“, „finanční nezávislost“ a „pasivní příjem“, což mě okamžitě zaujalo a najednou mě osvítil Duch svatý. Heureka!

Slepé začátky

Shodou okolností jeden kamarád týdny a měsíce předtím docela často mluvil o akciích a nějakém Revolutu apod. Ne, že bych nevěděl, co to jsou akcie. Už někdy v 18 letech jsem chvíli držel asi 10 akcií ČEZu. Ale prostě jsem tomu nevěnoval pozornost. Nebylo to pro mě téma.

A po tom svém Heureka momentu jsem se s tím kamarádem spojil a vyzpovídal ho. Říkal, jak na Revolutu kupuje akcie firem jako Google, Nvidia a já nevím co všechno. A jak to funguje a co tam je za grafy…

Tak jsem si tam také založil účet a začal nějaké firmy nakupovat. Prakticky naslepo. Koupil jsem třeba Facebook, Nvidii, Arrival, Alibabu, AbbVie, Coca-Colu, Exxon apod. A během toho jsem (jak je mým dobrým zvykem vždy, když objevím něco nového) začal hltat veškeré možné informace z knih, videí, článků, podcastů a všeho možného i nemožného.

A zanedlouho jsem byl naplněn pocitem, že tomu budu brzy rozumět a budu porážet ty indexy. S tímto nastavením jsem pokračoval několik dalších měsíců, než jsem na přelomu 2021/2022 prodal veškeré jednotlivé pozice a začal nakupovat indexová ETF. Toho se držím dodnes a nehodlám na tom v dohledné době nic měnit.

O mé současné investiční strategii chystám samostatný článek.

Co bych zpětně udělal jinak

V řádcích výše jsem jen nastínil, jak probíhaly mé investiční začátky. A pojďme se nyní více do detailu podívat na to, co bych zpětně udělal jinak.

Včera bylo pozdě

Je to už asi otřepané klišé, ale je to tak. Jedna z největších výčitek retailových investorů často je, že nezačali dříve. Ani mně se to nevyhnulo. Začal jsem poměrně dost pozdě (ve 31 letech) a občas si teď říkám, proč jsem se tomu nezačal věnovat dříve.

Už s tím samozřejmě nic neudělám. Nejlepší den pro začátek investování je den narození. Druhý nejlepší je dnes. Pokud jste ještě na vážkách, tak prostě začněte. Dnes.

Začít co nejdříve je ideální nejen proto, že pak pro vás složené úročení pracuje delší dobu. Ale také proto, protože v mládí má člověk méně starostí a má na všechno čas. Sice jsem si to tenkrát nemyslel, ale při zpětném pohledu je to zřejmé. Úplně nejpozději s první prací jsem měl začít investovat. Byli bychom na tom nyní úplně jinak.

A ideální je hlavně začít před dětmi. Jakmile máte malé děti, tak jsou začátky velmi krušné. Mluvím z vlastní zkušenosti. Člověku nezbývá čas, energie, mozková kapacita ani elán. A samozřejmě ani peníze, pokud nemá nějaké extra nadstandardní výdělky. Divím se, že jsem vůbec schopný psát tyto články.

Když to shrnu, začal bych mnohem dříve.

Správné zdroje informací

Zpětně bych také začal s jinými zdroji. Nejprve jsem na to totiž šel trochu „odzadu“.

Začal jsem číst knihy jako Inteligentní investor (Benjamin Graham), Naučte se investovat (Daniel Gladiš) nebo Stát se investorem (Mikuláš Splítek). Nic proti těmto publikacím. Jsou skvělé. Jen moc nejsou pro začínající retailové investory.

Dále jsem začal sledovat weby jako Yahoo Finance nebo The Motley Fool. Opět, nic proti. Jsou to skvělé zdroje informací o finančním trhu. Ale spíše až pro pokročilé investory, kteří se tomu chtějí aktivně věnovat.

V neposlední řadě jsem začal sledovat investiční videa na YouTube. Většinou taková, kde se rozebírají konkrétní investiční tituly nebo aktuální makroekonomická situace. Zase nic moc pro člověka, co s penězi a investicemi úplně začíná.

Kde tedy informace brát?

Dnešní doba má jednu velkou výhodu – informací je všude hromada. Dnešní doba má také jednu velkou nevýhodu – informací je všude hromada. Aby se v tom prase vyznalo.

Pokud bych měl šanci vrátit se zpět, tak bych na to šel více…obšírněji. Nejdřív bych se začal vzdělávat o penězích jako takových a začal si budovat základní behaviorální návyky. K tomu si myslím mohou posloužit následující zdroje.

Knihy: Psychologie peněz (Morgan Housel), Průvodce pro pasivní investování (Jakub Dvořák), Nejbohatší muž v Babylóně (George Samuel Clason), Peníze a zdravý selský rozum (Dan Ariely a Jeff Kreisler)

Weby: Rozbité prasátko, JustETF, Investopedia

YouTube: Investiční brambora

To je podle mě vše, co do začátku potřebujete. Pomocí těchto zdrojů se na problematiku peněz a investování podíváte z dostatečně širokého hlediska. Zároveň si nastavíte nový mindset. A až pak se můžete rozhodnout, jestli vám stojí za to snažit se porazit trh nebo zůstanete u pasivního investování a budete svůj čas věnovat něčemu jinému.

Zpětně bych si také dal pozor na populární publikaci Bohatý táta, chudý táta (Robert Kiyosaki). To byla také jedna z mých prvních knih a docela mi zamotala hlavu. Dostanete v ní totiž čouda za to, že šetříte a také se dozvíte, že dluh je super. Ale musí to být dobrý dluh a musí ho být co nejvíc.

A pamatuji si docela dobře, jak jsem měl výčitky, že máme hypotéku na nemovitost k vlastnímu bydlení (to je totiž podle autora špatný dluh) a co s tím budeme dělat a tak. Já jsem poměrně dost rizikově averzní a přemýšlivý, takže jsem nic neudělal. Ale umím si představit, že někdo impulzivnější po přečtení těchto rad udělá nějakou kravinu, která ho bude dost mrzet.

Mít reálná očekávání

Jak už jsem psal výše, ze začátku jsem si myslel, že budu analyzovat společnosti, nakupovat nejlepší akcie a porážet trh. Tím jsem ztratil několik měsíců, než jsem zjistil, že to je blbost. Ne snad, že by to nešlo. Ale porážet trh je extrémně těžké. Ani profesionální správci portfolií to z velké části nezvládnou, a to se tomu věnují každý den po mnoho let a mají za sebou tým analytiků. Tak jakou šanci má nějaký trouba ze Sudet, který právě zjistil, že může nakupovat akcie na Revolutu? Neodpovídejte, to je řečnická otázka.

Když jsem začal akcie nakupovat, tak jsem se trefil do býčího trhu a většina investic mi krásně rostla. Což mě ze začátku utvrzovalo v tom, že budu schopný trh porážet.

Takže zpětně bych si hned od začátku nastavil reálná očekávání. A to bych si býval i tenkrát nastavil, kdybych býval pročítal vhodnější zdroje (jak je to hezky všechno propojené, že?). Protože bych se v nich hned dozvěděl, jak je složité vybírat konkrétní akcie a vydělávat více, než vydělává trh jako celek.

Nastavit si cíle

Pokud jste doteď moc finance neřešili, tak nejspíše nemáte žádné finanční cíle. Od cílů se ale odvíjí vše ostatní. Každý žijeme jiný život v jiných podmínkách, vyděláváme jiné peníze, máme jinou životní situaci, jsme v jiném věku, máme jiné zkušenosti. Každý tak bude mít jiné cíle i potřeby.

Nejdříve si tedy pořádně ujasněte, v jaké jste momentálně situaci, co od peněz chcete a jak moc je to reálné. A dejte tomu čas. Jak budete pročítat jednotlivé zdroje, tak budou vaše cíle postupně krystalizovat. Třeba zjistíte, že se s penězi dají dělat věci, které jsou super a které vás doteď nenapadly, nebo vám to prostě jen „nesecvaklo“.

Když dám svůj příklad, tak mě dříve třeba vůbec nenapadlo, že mi peníze můžou vydělávat další peníze. A že když těch peněz je dost, tak mi to může třeba i pokrýt výdaje domácnosti. Nebo mi to dát alespoň částečnou svobodu a flexibilitu. Ne, že bych nevěděl, že existují investice a že na tom lidi vydělávají. Ale nějak mi nikdy nesecvaklo, že se to může týkat i mě.

Jakmile budete mít cíle stanovené, tak si dle toho nastavíte dlouhodobou investiční strategii…a je to! Easy peasy. Jak si danou strategii nastavit, aby odpovídala vašim cílům, to je samozřejmě na delší dobu a bude vám to také postupně krystalizovat s tím, jak se budete průběžně vzdělávat.

Dříve si udělat rodinný rozpočet

Ze začátku jsem dělal ještě jednu základní chybu. Netrackovali jsme si naše rodinné finance. Sice jsem se začal zajímat o peníze, ale víceméně jsem jen začal investovat bez nějaké strategie a bez kontextu. Až po nějaké době jsem k tomu přidal i detailní měsíční rozpočet, abychom měli o všem přehled.

Pokud jste doteď peníze moc neřešili, tak nejspíše ani nefungujete na rozpočtu. Přitom pro běžného člověka je to jeden z nejsilnějších nástrojů, jak mít své finance pod kontrolou. Nestačí mít povědomí o tom, kolik vyděláváme a kolik vydáváme. Ideální je to mít černé na bílém, ať už doslova na papíře, v excelu nebo v mobilní aplikaci.

Pokud si své výdaje opravdu začnete psát, tak to změní plno věcí. Utrácení je najednou složitější, víte přesně, kolik jste ušetřili nebo kolik jste naopak v mínusu, sledujete růst a pokles svého bohatství a tak dále.

Už jen to, že začnete žít podle rozpočtu vám samo o sobě pravděpodobně zlepší finanční situaci. A je pak také jednodušší zjistit, kde utrácíte příliš mnoho. Člověk si toho totiž v tom každodenním shonu nemusí všimnout. Ale když si pak třeba jednou za měsíc v klidu večer sednete před svůj rozpočet, tak se možná budete divit, kde jste kolik utratili a kolik můžete ušetřit, aniž by se nějak drasticky snížila vaše životní úroveň.

Přístupů k rodinnému rozpočtu je mnoho. Nejznámější jsou asi zero-based budget a 50/30/20. Jejich rozebrání je na samostatný článek. Teď je podstatné, abyste si co nejdříve začali trackovat vaše rodinné finance. Jakou formu nakonec zvolíte, k tomu zase dojdete až časem. Ideálně si jich pár vyzkoušejte a brzy zjistíte, co vám vyhovuje nejvíce.

Závěrem

Pokud jste od tohoto článku dle nadpisu čekali seznam zaručených tipů, kam v roce 2024 investovat, tak jsem vás asi zklamal. Na to si každý musí přijít sám. Ale doufám, že někomu, kdo začíná, může tento článek poskytnout pár docela konkrétních tipů na to, jak začít správně.

Když to shrnu, tak pokud ve 2024 teprve začínáte, tak:

  1. To už dále neodkládejte, začněte co nejdříve. Nejlépe dnes. Mladší už nebudete.
  2. Vyberte si správné zdroje informací a nepřehánějte to s nimi. Je toho všude hrozně moc a člověka to může lehce přehltit. Vyhněte se hlavně zprávám o aktuálním dění. Nebo jim alespoň nepřikládejte žádnou váhu a nezakládejte na nich svá rozhodnutí. V tento moment byste se měli vzdělávat obecně.
  3. Mějte reálná očekávání.
  4. Nastavte si cíle, strategii k jejich splnění a toho se držte.
  5. Udělejte si rodinný rozpočet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz