Hlavní obsah

Zapomenutá řemesla předků I.

Foto: Picryl.com / volná licence

Johann Hamza - Kováři (1900)

Dnes by nám některé jejich názvy zněly spíš jako jazykolamy. Přesto to byla řemesla, bez kterých se středověká města neobešla. Některá se časem proměnila, jiná zmizela úplně. Pojďme si je připomenout.

Článek

🪵 Houžvař

„Je to taková houžvička“ – tuto větu můžeme zaslechnout i dnes. Ale co vlastně znamená slovo houžev a kdo byl houžvař?

Houžvař je regionální označení pro staré dřevařské řemeslo, rozšířené především tam, kde se hojně těžilo dřevo a splavovaly klády po řekách. Byl to venkovský mistr – lesní či řemeslný dělník, který pracoval na objednávku dřevařů a vorařů. Vyráběl pevné, z prutů či mladých větví stočené pásy používané k vázání dřeva, sudů nebo vorů – takzvané houžve.

Slovo houžva pochází ze staroslovanského gǫžva nebo gǫžьva, což původně znamenalo „ohnutý prut“ nebo „spletený provaz z větví“. Práce houžvaře vyžadovala sílu i zkušenost, protože správně stočená houžve musela být pružná, ale nesměla prasknout.

Na houžve se používalo mladé lískové, vrbové nebo jasanové dřevo, které se napařovalo, aby změklo, a poté se ručně stáčelo do spirál. Hotové houžve se sušily zavěšené, aby držely tvar, a skladovaly se svázané do snopků – podobně jako provazy. V zimě se větve namáčely v horké vodě nebo se zahřívaly nad ohněm, aby nepraskly při kroucení.

Řemeslo začalo mizet v 18. století s nástupem konopných a později jutových provazů. Poslední houžve se na Vltavě a Otavě používaly ještě na začátku 20. století při stavbě vorů.

🐎 Udidlíř

Udidlíř, někdy zaměňovaný s uzdářem, byl řemeslník, který se specializoval na výrobu kovových částí postrojů pro koně – udidel, přezek a dalších drobných doplňků, které spojovaly kůži, řemení a otěže. Slovo udidlo pochází ze slovesa uditi (pobízet, nutit, řídit) – původně tedy „nástroj, jímž se řídil kůň“.

Ve středověkých městech byl udidlíř součástí sdružení kovářů a podkovářů, často s vlastní výrobní dílnou i prodejnou. V některých městech měl samostatný cech, jinde patřil do cechu zbrojířského nebo kovářského. Největší rozmach zaznamenalo toto řemeslo v 15.–18. století, kdy byl kůň hlavním dopravním i vojenským zvířetem.

Udidla se vyráběla ze železa, bronzu nebo mosazi, výjimečně ze stříbra. Každý typ měl specifický tvar podle účelu – jiná udidla se vyráběla pro válečné koně, jiná pro tažné a jiná pro slavnostní průvody. Běžná udidla byla kovaná, ale pro šlechtické stáje se leštila a zdobila rytím, stříbřením či emaily.

Práce udidlíře vyžadovala nejen zručnost kovářskou, ale i znalost chování zvířat, protože nevhodné udidlo mohlo koně zranit. Řemeslníci často spolupracovali s řemenáři a sedláři, jejichž práce s kůží a kovem na sebe navazovala.

Řemeslo začalo zanikat s mechanizací dopravy v 19. století a úbytkem koní ve městech. Poslední udidlíři přežili v dílnách rakousko-uherské armády a u kočích a statkářů na venkově. Tradice výroby jezdeckých udidel se však udržela dodnes v řemeslných podnicích jezdeckého vybavení, které často navazují na původní kovářské postupy.

Řemeslo dnes připomínají písně a říkadla spojené s koňmi a postroji: „Udidlo cvaká, mistr ho koval, koník se třese, jak pán ho zkrotil,“a také středověké inventáře šlechtických dvorů, kde se uvádí: „udidla zlatá, postroje mosazné, práce udidlířská.“

🔫 Šiftař

Výrobky šiftaře se dnes dají bez nadsázky nazvat uměním. Patřil mezi řemeslníky a řezbáře a díky své zručnosti se řadil k vysoce ceněným mistrům. Byl součástí zbrojířského týmu spolu s puškařem, zámečníkem a hlavňářem. Slovo šiftař pochází pravděpodobně z německého Schaft – pažba, rukojeť.

Šiftař vyráběl a zdobil pažby střelných zbraní. Ty zhotovoval z tvrdých dřev, jako je ořech, javor, třešeň nebo hrušeň. Zpočátku byly pažby jednoduché, ale s rozvojem puškařství se staly stále propracovanějšími. Nejprve se hrubě vyřezala tvarová linie, poté se dolaďovala a leštila. V závěrečné fázi se dřevo napouštělo směsí olejů, vosku a pryskyřice. Impregnace chránila materiál a zároveň zvýraznila kresbu dřeva.

Jeho nástroji byla ruční dlátka, pilníky a rydla. Zdobení se provádělo rytím, vyřezáváním reliéfů a vykládáním dřeva perletí, kostí, mosazí či stříbrem.“ Řemeslo vyžadovalo vysoký cit pro estetiku i technickou přesnost. Každá pažba musela přesně padnout do ruky svého majitele a i malá chyba mohla zbraň znehodnotit.

Největší rozmach zažilo řemeslo v 17. a 18. století. Ve větších městech pracovali šiftaři v rámci cechu puškařů a pažbařů. Některé šlechtické rody, například Schwarzenbergové nebo Lichtenštejnové, měly i vlastní dílny. Některá díla českých šiftařů se dodnes uchovávají například ve Zbrojnici v Kroměříži nebo v Národním muzeu v Praze.

S průmyslovou revolucí v 19. století byla ruční práce postupně nahrazována strojní výrobou. Továrny začaly produkovat pažby sériově a z levnějších materiálů. Tradici tohoto řemesla dodnes udržují restaurátoři, zbrojířští nadšenci a muzea řemesel a historických zbraní.

Příště: Zapomenutá řemesla předků II.

Zdroj: Ottův slovník naučný – vícesvazková česká encyklopedie (Praha, 1888–1909), Medievalists.net – Obsolete Occupations of the Middle Ages, British Folklore Society – The Ale-Conners of London, Slovník českého jazyka (Fr. Trávníček, 1937), Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska, Technický slovník naučný, Vojenský archiv Praha – fond Zbrojní manufaktury 18.–19. století, Německo-český technický slovník (1898), Etymologický slovník jazyka českého (Rejzek, 2001), Technický slovník naučný (1927–1934) – díl IX., Etnografický slovník Čech, Moravy a Slezska (ČSAV, 1958)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám