Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nekompetentnost českých učitelů brzdí školství, problémem jsou finance

Foto: pixabay.com

Ilustrační fotografie

Stále slýcháváme z různých zdrojů, že české školství je zaostalé, zamrznuté v dobách Rakousko-Uherska, že studenti jsou rok co rok horší atd. Nikdo ale přesně neformuloval podstatu problému.

Článek

Abychom správně určili hlavní problémy našeho školství, je třeba zaměřit se na samotnou podstatu a jednotlivce, kteří v tomto systému působí. Pracovní tým je totiž tak dobrý, jako jeho nejslabší článek.

Kompetence

Dle mého názoru je klíčem k úspěšnému provedení práce komplexní souhrn vlastností, dovedností a znalostí. Jinými slovy, člověk vykonávající určitou práci musí disponovat určitými kompetencemi, bez kterých nelze danou činnost vykonávat. Shodneme se na tom, že chirurgem nemůže být někdo, kdo špatně zvládá stresové situace, prodejce se nesmí bát komunikovat s lidmi a někdo pracující ve složkách IZS nesmí být strašpytel a musí být rozhodný. Proč, když máme tyto nároky pro ostatní zaměstnání, nemáme stejné nároky pro naše učitele? Pedagogické fakulty každým rokem chrlí své svěřence, kteří sami pořádně nevědí, jak funguje svět, a očekává se od nich šíření moudrosti, vzdělání a hodnot na naše děti.

Určitě mi dáte za pravdu, že za svůj akademický život jste potkali spousty pedagogů, kteří různými způsoby ovlivňovali váš život, ale jen hrstka z nich se jej opravdu snažila měnit, či dokonce změnila k lepšímu. Setkali jsme se s nespočtem nespokojených lidí, plných mindráků, špatných přesvědčení a slabých duchem, kteří se z mně neznámého důvodu cítí úžasně, když jsou jejich znalosti rozsáhlejší než jejich studentů, nebo že právě vyhráli argumentační souboj s 10letým dítětem způsobem: „Když by Pepa vyskočil z okna, tak skočíš taky?“

Takoví lidé pak mají za úkol předávat znalosti budoucím generacím, na které jsou každým rokem tlačeny vyšší nároky. Otázkou je, jestli tito lidé mají vůbec co svým studentům předat, když by sami ještě nějakého toho učitele potřebovali. Spousta pracovníků ve školství jsou totiž průměrně vzdělaní lidé, kterým jejich světové poznání končí v studijním plánu daného předmětu.

Foto: pixabay.com

Ilustrační fotografie

Vlastní zkušenost

Ze základní školy mi utkvěla vzpomínka na hodinu dějepisu, kdy jsem z tehdy mladistvé neznalosti označil archeologické objevy a různé bádání za staré kraviny. Učitelka mi tehdy vynadala a dala poznámku, ale až s odstupem času jsem si uvědomil, že vyřešení této situace bylo vlastně jejím profesním selháním. Dítě ve 12 letech totiž ještě nemá svůj vlastní rozum a místo toho, aby situaci vyřešila například způsobem diskuze, rozhodla se pro jedinou modlu učitelů základní školy: „Když nevíš co, dej jim poznámku, pětku, protože to jim ukáže!“

Nebylo by lepším řešením s takovým žákem vést diskuzi a zjistit, proč si vlastně myslí to, co si myslí (tehdy to byla myšlenka přejatá od mojí rodiny, ale od toho chodí děti do školy, aby se věci uvedly na správnou míru). Když mi někdo řekne, že archeologie jsou staré kraviny, tak bych se zeptal: „Kvůli čemu si tohle zrovna myslíš?“ a dále bych směřoval konverzaci k tomu, aby si student sám uvědomil svou chybu a zároveň změnil názor. Například argument, že díky archeologii můžeme zkoumat různé artefakty, které nám pomohou lépe poznat naši historii a způsob tehdejšího života atd. Ovšem to by se učitelé nesměli spokojit s poznámkou a pětkou, ale sami by měli cítit potřebu šířit osvětu a vzdělání.

Osobnost

Osobnost daného člověka hraje významnou roli v jeho pohledu na svět i v následném řešení problémů. Součástí osobnosti učitele by mělo být dostatečné IQ, ale stejně tak EQ, protože učitel pro dítě není pouhou studnicí znalostí, ale mentorem, který jej má nasměrovat v jeho budoucí cestě životem. Alexandr III. Makedonský se nepochybně stal Velikým díky vzdělání, kterého se mu dostalo. Jeho učitelem byl nikdo jiný než tehdejší filozof Aristoteles, který svou prací postavil základy pro spoustu dnešních věd.

Foto: pixabay.com

Jezdecká socha Alexandra Velikého

Stejně tak jako jsem na začátku zmínil chirurgy, hasiče, policisty a lidi v obchodní sféře, ani práce učitele není pro všechny. Když tedy děláme složitá výběrová řízení, například pro naše strážce zákona, proč neexistuje podobné síto v pedagogické sféře?

Finance

Jsou vlastně asi největším kamenem úrazu celého českého školství. Když bychom trvali na vysoké kvalitě, musíme ji také náležitě ocenit. Rozpočet školství se stále navyšuje, ale připomíná spíše vyprahlou studnu, do které naléváme stále více vody a očekáváme, že když třeba ještě trochu přidáme, podaří se nám vytvořit podzemní pramen na místě, kde vůbec není. Problémem tak nebudou čistě finance jako takové, ale i jejich následná alokace na správná místa. To nás opět dostává k úplnému začátku této úvahy. Ke kompetenci, ale nyní ke kompetenci lidí, kteří mají na starost ministerstvo školství a jeho financování.

Anketa

Máte nějakou špatnou zkušenost s učitelem svých dětí?
Ano
65,6 %
Zatím naštěstí ne
34,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 787 čtenářů.

Závěr

Na závěr chci jen říci, že pokud chceme z České republiky silnou a moderní zemi, která není montovnou Evropy, musíme podporovat naše školství. Zároveň nesmíme tolerovat nekompetentnost a rozhodovat na základě rozumu, nikoli emocí. Změna je dlouhodobým procesem, a aby byla úspěšná, musí začít u nás samotných. Protože my sami jsme si tuto situaci přivodili, ať už vlastní neznalostí, nedbalostí, lhostejností, nebo rozhodováním na základě emocí. Vždycky je totiž lepší na všechno a všechny nadávat, než se zamyslet a s daným problémem opravdu něco udělat.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz