Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Problém učitelských aprobací

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Peníze a školství

Reaguji na článek: Nekompetentnost českého školství…

Článek

V rodině máme pedagogů poměrně dost. Mám kolem sebe i hodně známých, kteří se věnují školství.

Já osobně jsem učitelka s aprobací druhého stupně na brněnské pedagogické fakultě a navíc jsem si dostudovala dálkově speciální pedagogiku v Olomouci. Tenkrát v Brně tento obor na fakultě nebyl. Ve speciálním školství jsem pracovala téměř 40 let. My jsme museli mít svou hlavní pedagogickou aprobaci a odučené roky na základní škole a teprve následně jsme se mohli rozhodnout pro další aprobaci (etopedie, somatopedie, logopedie, tyflopedie atd).

Nyní je směr speciálního školství jako samostatný obor možný studovat na více fakultách v republice, což podle mne není v pořádku. Mladí, kteří ihned nastoupí bez větších zkušeností na školy, které pracují se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami aniž by znali práci učitele v běžné třídě, nemohou vždy správně hodnotit situaci, ve které se ocitnou (autisté, dyslexie, dysortografie, mentální retardace, asociální chování, pomoc žákům II. stupně v nemocnicích - nemají aprobaci, nedoslýchavost, zrakové problémy atd).

A tady je zřejmě také tzv. jádro pudla. Vždy jsem chtěla být učitelkou, peníze mne tenkrát ani tak nezajímaly. Ale jaký si vybrat obor tak, abych se mu s láskou mohla plně věnovat ? Kombinace mi vůbec nevyhovovaly. S českým jazykem byl v kombinaci dějepis nebo nějaký cizí jazyk. Celý problém se opakoval i u mého nejstaršího syna na přírodovědecké fakultě. Na pedagogickém směru byly i trojkombinace (u syna- biologie, geologie, zeměpis, z čehož mu nevyhovovala biologie). Nevím, jaké jsou dnes všude na fakultách kombinace oborů a proč tomu tak je. Studovat jen jeden obor také není nejlepším řešením vzhledem k následnému uplatnění ve školství a počtu hodin věnovaných danému oboru.

Tak co s tím? Nemohli by si budoucí studenti ze souboru určitých kombinací sami pospojovat ty předměty, které je baví? Nebo budou stále studovat i obor, který si museli „přibrat“, a který budou učit bez většího nasazení?

Učitelství je těžký úděl, ale i krásná práce. Už vidím ty reakce: Na co si stěžujete? Máte prázdniny. Ty peníze si ani nezasloužíte atd. Možná bych dala možnost takovým reptalům zkusit si jedno dopoledne tzv. odučit na některé škole s tím, že si mohou určit téma, které budou žákům jakoukoliv formou přednášet (video, referát, diskuze atd.). Mezi jednotlivými hodinami výuky budou mít jen deset minut přestávky, tak jak je běžná praxe. Snad by to pomohlo i u rozhodování budoucích studentů pedagogiky, zda se pro toto studium vůbec rozhodnou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz