Článek
Elektromobilita je nyní téma, které rezonuje společností. Jedni jsou k myšlence přechodu na elektrická auta otevření a jiní se o tom nechtějí ani bavit. Nahrazování spalovacích motorů je sice hezká myšlenka, ale bohužel se zatím zůstává pouze u ní. Alespoň u nás na evropském kontinentu. To hlavně kvůli tomu, že EU sice koná v omezení spalovacích aut, na druhé straně však nekoná v podpoře výroby těch elektrických.
Představa, že všichni Evropané budeme mít Teslu nebo jiné auto s elektrickým motorem, je sice hezká, ale v současném stavu nereálná. Řada lidí si nemůže dovolit koupit si takový vůz kvůli vysoké pořizovací ceně. Pro mnoho z nich je kritickým výdajem už jen opravit své staré auto v případě poruchy.
Proto není možné donutit lidi k přechodu na něco, na co nemají peníze. Osobně, kdybych už nemohl používat své současné auto, si nové koupit nemohu a jezdil bych autobusem. Samozřejmě, kde je poptávka, tam se zrodí i nabídka. Elektromobily totiž levně prodává Čína.
Na tato auta je sice v současnosti uvaleno clo a jsou tedy dražší, než by mohla být, ale čínský režim nejednou ukázal, že je ochotný dotovat své podniky za účelem likvidace konkurence. To nyní hrozí evropskému automobilovému průmyslu, ve kterém pracuje 13 milionů lidí na celém kontinentu.
Už nyní se některé evropské automobilky potýkají s problémy. Například i Volkswagen, pod který spadá Škoda auto, největší česky´ podnik. Podle odborů naší tuzemské automobilky zatím sice propouštění nehrozí, ale situace je vážná a můžeme mířit k velkým ekonomickým problémům.
Evropská unie totiž udělala zásadní chybu s elektromobilitou. Zvyšování ceny emisních povolenek bez dostatečného dotování elektromobility totiž dlouhodobě neumožňuje vyrábět levná spalovací auta, a drahá auta na elektřinu si příliš mnoho lidí nekupuje. Bohužel, kvůli plánu, který sice říká krok 1, ale zapomíná na krok 2, je ohrožena ekonomika členských států.
Evropská unie se sice snaží chránit naše automobilky uvalením cel na levnější elektromobily dovážené z Číny, ale tady není čas na ochranu, nýbrž na účinnou pomoc. Čína ví, že i kdyby u nás prodávala auta za zlomek výrobní ceny, vyplatí se jí to, protože tím položí konkurenci. EU by tedy měla vynaložit finanční zdroje na to, aby evropská elektroauta zlevnila natolik, že si je běžní lidé budou moci dovolit.
Zdroje: