Hlavní obsah
Internet a technologie

Mobilní tarify za zlomek ceny? Zvládnete to sami

Foto: unsplash.com by Frederik Lipfert

Máte delší dobu jeden mobilní tarif a neřešíte nejnovější nabídky? Zdá se vám, že platíte příliš? Chcete lepší podmínky? Za trochu svého času můžete získat tarify s až 80% slevou.

Článek

Jak v roce 2019 tehdejší ministryně průmyslu Marta Nováková (ANO) vysvětlila občanům, mohli jsme si za drahá data sami, protože používáme wifi a drahé služby moc nevyužíváme. Kdyby Češi používali data více, poskytovatel by více vydělal a zlevnil by. Realita je ta, že o necelých šest let později měli Češi druhý nejdražší mobilní internet v EU.

Na internetu lze najít různé srovnávače, kde si na základě požadavků můžete vybrat ze široké škály poskytovatelů. Ceny jsou ovšem vysoké a využívat luxusu neomezeného internetu za sedm set korun, je příliš.

Pokud se podíváme do zahraničí, tak například v Polsku nabízí Crossmobile nejlevnější tarif s neomezeným voláním a SMS s 22 GB dat za 10 PLN (60 Kč) měsíčně. Po roce se cena zvyšuje o 5 PLN (30 Kč). Nejdražší je tarif s neomezeným voláním a SMS s měsíčním průměrem 400 GB (na začátku 110 GB a postupem času získáváte více) za 35 PLN (209 Kč) s tím, že po roce cena vzroste o 5 PLN (30 Kč).

V Litvě nabízí Labas neomezený internet celý měsíc mezi 18:00 a 23:00 za čtyři eura, tedy stokorunu. Neomezené volání, SMS a data jsou v nabídce 16,89 € (422 Kč).

Jak získat levný tarif u nás?

Existuje několik možností, jak získat vytoužený tuzemský tarif za sníženou cenu, protože platit plnou cenu je v kontextu evropských cen nesmyslné.

První možností je přejít ke konkurenci jako paní Petra. Její přístup vychází z přesvědčení běžného občana, že se poskytovatel o zákazníka zajímá, nabízí slevy a nižší plnění, protože s postupem času jsou tarify méně perspektivní (kdo by dnes využíval tarif s 1 GB internetu?). To se ale nestává. Cílem operátora je vytvářet zisk. Čím více je zisku, tím spokojenější je. Nabízet výhodnější tarify každému zákazníkovi napřímo je v kontrastu s obchodním modelem. Za příklad vezmu sám sebe a můj dva roky starý tarif:

Foto: Jan Kameník

Býval to dobrý tarif, ale je už na čase jít dál

Ve své době byla cena dobrá, podmínky tarifu vyhovující (navíc jedním kliknutím +2 GB zadarmo) a sleva 391 korun oproti ceníku perfektní. S postupem času se nabídka změnila, přišly jiné tarify a obdobný (ve srovnání na fotce vpravo) jde sehnat bez „extra vyjednané“ slevy a takřka totožnou cenu. Vyplatí se tak nečekat a jednou za čas „obnovit“ svoji nabídku lepším tarifem, případně snížením ceny stávajícího (protože nové tarify jsou lepší za nižší cenu).

Nejjednodušší možností je vyčkat na velkou akci, kdy se dají tarify „akčně“ pořídit za sníženou cenu. Například Vodafone každý rok nabízí v rámci tzv. Black friday tarify za snížené ceny. V loňském roce proběhla akce od 29. 11. 2024 do 1. 12. 2024, kdy šlo pořídit například Neomezený Basic+ se 47% slevou za 395,91 Kč. Problém je ten, že musíte čekat, sledovat nabídky a další půlrok platit svůj současný tarif, který už není vyhovující, respektive by mohl sloužit mnohem lépe.

Pokud platíte plnou cenu, není důvod být naštvaný na operátora. Viníkem je jen a pouze zákazník, protože stačí udělat relativně málo, a to nejen v segmentu mobilních tarifů, a ušetřit měsíčně významné částky.

Udržovací nabídky

Segment udržení stávajících zákazníků se nazývá retence. Retenční oddělení má na starosti zákazníky, kteří chtějí od operátora odejít ke konkurenci a snažit se ho udržet lepší nabídkou. To je místo, kam se chcete jako zákazník dostat, protože zde můžete dostat nejlepší, retenční nabídky. Pro operátora je lepší mít alespoň nějaký zisk, než žádný.

V roce 2021 vyšel článek, který se věnoval placeným službám snižování cen tarifů. I na tuto stránku jsem se chtěl odkázat jako na základní zdroj minimálních cen (pouze pro přehled, není potřeba platit za službu, kterou zvládnete odpracovat také). Sami si můžete porovnat, jak se nabídka nejlevnějších tarifů a jejich cen za poslední čtyři roky změnila. Částečně to může sloužit i k uvědomění si, že dva roky starý tarif už prostě není tak výhodný, jako na začátku. Natož po čtyřech letech.

V tomto případě využijeme stránku k určení minimální ceny tarifu - pokud bych se nevěnoval nabídce od Vodafone, dle webu je nejlevnější O2 NEO Stříbrný, který stránka nabízí za 301 Kč měsíčně při dvouleté smlouvě. Plná cena je 949 Kč, což je zhruba 70% sleva (cena 301 Kč je včetně bonusu od Airbank, která při platbě O2 nad 600 Kč a pěti platbám debetní kartou vyplatí 300 Kč cashback). Pro vyjednání lepší ceny je nutné být již zákazníkem O2, pro nové zákazníky retenční oddělení pravděpodobně nefunguje a musíte několik měsíců počkat.

Před samotným telefonátem operátorovi je nutné se obrnit trpělivostí a nasadit hroší kůži. Nebude to snadné, ale myslete na to, že pokud hodinovým telefonátem ušetříte měsíčně 400 Kč, za rok je rodinný rozpočet 4 800 Kč v plusu a takovou hodinovou mzdu (co budete zařizovat po telefonu slevu) Vám nikdo nedá.

Nechoďte na pobočky, neklikejte zbytečně na nabídky operátora na internetu, všechna tato místa Vám efektivně nepomohou. Sleva 15 % po základním „ozvání se“ je příjemná, ale chcete stále platit příliš a spokojit se s malou slevou, když nemusíte? Vy chcete vyšší slevu, ne se spokojit s tím, že Vás budou „brát na hůl o něco méně“. Pomůže Vám pouze retenční oddělení operátora, které není dosažitelné jinak, než po telefonu. Na pobočkách nebo v internetové nabídce nemohou nabídnout tak vysoké slevy, protože nedisponují nástroji jako právě retenční oddělení.

Volat, volat

Na internetu existuje množství návodů, tipů a triků, jak být ve snižování ceny tarifu u svého stávajícího operátora úspěšný. Použiji dva zdroje, ve kterých sdílí „obyčejní lidé“ svoje zkušenosti (1 a 2):

  1. Promyslete si, co byste chtěli - neomezené volání, SMS a internet? Stačí vám do 10 GB internetu? Potřebujete nějaké jiné řešení? Stanovte si parametry.
  2. Podívejte se na nejnižší "možné" ceny u svého operátora, abyste věděli, kde leží nejnižší nabídky. Na jednu stranu se nechcete nechat opít rohlíkem, že stovka slevy je výborná nabídka, když "jde zařídit" snížení například o stovek šest.
  3. V aplikaci nebo telefonátem operátorovi si vyžádejte OKÚ kód (ověřovací kód účastníka), což je unikátní identifikátor, který slouží k přenosu vašeho telefonního čísla k jinému operátorovi. Při telefonování operátorovi bude největší potíž s automatem, přes který se musíte dostat. Jakmile se dostanete na živého operátora nebo získáte kód přímo, máte už napůl vyhráno.
  4. Pokud jste si vyžádali OKÚ kód (v aplikaci nebo jiným způsobem), bude Vás po čase (dle zkušeností zhruba dva dny) kontaktovat retenční oddělení stávajícího operátora, případně Vás přepojí rovnou.

Ve Vodafone je online postup získání OKÚ kódu tento: Samoobsluha -> Služby -> Moje SIM/eSIM -> Další služby -> Kódy pro přenos čísla -> Zobrazit

Foto: Reddit by martinsuchan

Žádost o OKU kód v aplikaci, vyřešíme to s retenčním oddělením

Nyní máte rozmyšlené, jaký tarif chcete i přehled o tom, za kolik jsou pracovníci operátora schopni (což se nerovná ochotni) Vám jej nabídnout. Pracovník se Vás může samozřejmě zeptat, jakou nabídku jste dostal od konkurence. „Dovolali jste se na retenční oddělení, kde se operátor zeptá co potřebujete. Zopakujete, že OKÚ kód, protože máte lepší nabídku od konkurence. Můžete s klidem nadiktovat stejnou nabídku, kterou má váš operátor na retenčním portálu. Jen si tam přidejte třeba tři koruny navíc.“

Pokud jste více přímí, můžete body 3 a 4 přeskočit. Osobně jsem volal přímo operátorovi, že se mi nelíbí nepřiměřená cena k výkonu tarifu a chtěl bych lepší tarif. Můj strop je XXX peněz. Když mi operátor nabídl tarif s cenou o 80 korun vyšší, než byl můj strop, odmítl jsem. Po půl hodině a dvou telefonátech mě přepojil na retenční oddělení, kde byla domluva „normální“ a dobrali jsme se k výsledku slevy z ceníku přes 50 %. V té době jsem ještě nevěděl, že funguje systém takto. Bylo to poměrně dost psychicky náročné (nevěděl jsem, do čeho jdu a nebyl jsem na to moc připravený) a sám jsem pochyboval o tom, zda se doberu lepší ceny. Nakonec to bylo překvapivě jednoduché a ušetřil jsem spousty peněz.

Informace a tipy uživatelů

Na následujících řádcích jsou obecné zkušenosti uživatelů, výsledky jejich aktivit ke snížení cen z různých fór a sdílené zkušenosti:

„Když zavoláš operátorovi, tak nemluvíš s retenčním a klidně ti řeknou, že pro tebe levnější nabídku nemají. Naopak retenční ti obvykle zavolá samo, až když požádáš o číslo pro přechod k jinému operátorovi (OKÚ kód). Tam se teprve děje ta magie, kde jsou najednou ceny na polovině nebo třetině.“

„Stačí si v aplikaci nebo na webu nechat vygenerovat OKÚ kód a do dvou dnů se ozvou z retenčního oddělení a nabídnou 50% slevu, když se zmíníte, že chcete přejít kvůli ceně.“

„Chci ten levný tarif. Ne, ten nenabízíme. Až poté, co si zahrajeme hru, Vy budete hrát zákazníka, co vyhrožuje odchodem, my vám ho milostivě nabídneme.“

„Koukal sem na to už před rokem, jen jsem nebyl schopný se dokopat k tomu dobrovolně někam volat a ještě se dohadovat o nějakých cenách. Nakonec jsem se před pár měsíci dokopal a platím místo 877 Kč jenom 497 Kč.“

„Za 10minut hotovo, rozdíl 122 Kč měsíčně a místo 10 GB mám neomezená data.“

T-Mobile

Pokud si chcete prostudovat postup a zkušenosti s retenčními nabídkami společnosti T-Mobile, je zde aktivní vlákno, kde lidé aktuálně sdílejí své zkušenosti a nabídky, které dostali.

„T-Mobile Neomezeně XL za 465 Kč skrze retenční nabídku.“

„T- Mobile dává maximální slevu na telefonní čísla 50 %, na pevný internet něco kolem 40 %. Poté již větší slevu nedají i přes vyžádání OKÚ.“

„Když voláte na linku, tak ten první člověk, se kterým vás to spojí, může dát slevu třeba do 15 %, nicméně jeho nadřízený klidně 50 % a víc. Takže když se dovoláte na prvního člověka, musíte si požádat o spojení s nadřízeným. 46% sleva na 2 tarify na 3 roky + jsou schopni vám dát tarif na míru. Samozřejmě, abyste na tu slevu měli nárok, nebo nějakou páku, je třeba toho mít více, v mém případě to byly 2 tarify a 2 zařízení. Když jsem takhle volal za kamaráda co měl pouze 1 tarif, sleva byla nic moc.“

Retenční nabídky O2

Pro retenčními nabídky společnosti O2, je zde aktivní vlákno, které Vám pomůže ušetřit.

„Dával jsem za 2 neomezené tarify u O2 + nějaký LTE internet bez datového limitu „na doma“ 1999 Kč - 300 Kč za Airbank, takže celkem 1699 Kč. Po vygenerovaní OKÚ v aplikaci mi druhý den sami volali - nyní celkem 1299 Kč - 300 Kč od Airbank.“

Vodafone

Vlákno s retenčními nabídkami společnosti Vodafone je zde.

„V prosinci se mi podařilo vyjednat cenu za neomezeny tarif i s daty 10 MB/s za 392 Kč (mám 3 čísla, všechny stejný tarif).“

„V únoru šlo vyjednat tarif Neomezený Super 10Mb/s za cenu 348 Kč i s jedním číslem.“

Dejte vědět do diskuze, jaký úspěch jste měli se změnou tarifu a vyjednáním lepší ceny. Máte jiný názor, postřehy, našli jste faktické chyby nebo Vám chybí nějaké další, podstatné informace k tématu? Napište do diskuze!

Citace zkušeností z vláken byly upraveny co do srozumitelnosti, avšak fakticky zůstaly nedotčeny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz