Hlavní obsah

Malý Gaudí na nábřeží: Dům, kde žádné okno není stejné, se musí potýkat s nepěkným mýtem

Foto: giggel , Wikimedia Commons, CC BY 3.0

Pražské nábřeží skrývá mnoho krásných domů…

Na první pohled vás ten dům možná zarazí. Stojí na Masarykově nábřeží 36 a tváří se, jako by ho někdo navrhl v záchvatu nějakého deliria – a možná právě proto mu lidé začali přezdívat malý Gaudí.

Článek

Ale nenechte se zmýlit pomluvami, které okolo něj panují. Nejde o žádné „použité zbytky“, ale o skutečnou ozdobu pražské secese z počátku 20. století, která i po více než sto letech nutí kolemjdoucí zastavit a zvednout oči k nebi. Pokud byste to chtěli udělat také, stačí se postavit na tramvajovou zastávku Národní divadlo před Žofínem a dívat se přímo před sebe. Určitě nebudete jediní.

Noblesní šperk s experimentální duší

Vlastně jde o dvojdům vzniklý v letech 1906–1907, tedy v době, kdy Praha zažívala nebývalý stavební rozmach. Staré domy mizely a nahrazovaly je nové (což je i tento případ, dům vznikl na místě staré zástavby), zdobené, odvážné stavby, které měly ukázat, že česká metropole drží krok s evropskými trendy. Už tehdy mohly samozřejmě lidem některé příliš divoké návrhy připadat jako kýč – a to se nezměnilo dodnes, ale převažují ti, kterým se tahle nevšední stavba prostě líbí.

Vypadá ale opravdu zvláštně, to je třeba uznat. Architekti totiž tehdy rádi experimentovali a kombinovali různé slohy. A aby toho nebylo málo, zdobili také fasády nových domů ornamenty a plastickými prvky a hlavně se nebáli originality. Právě tento dům je krásnou ukázkou takového přístupu.

Foto: Pixabay

Pokud chcete nasát Gaudího typický styl, nemusíte až do Španělska, na obrázku Casa Battló v Barceloně

Obě jeho části jsou si na první pohled podobné, ale při bližším zkoumání zjistíte, že v levé části nemá žádné okno stejný tvar. Opravdu ne. Bylo to tak navrženo cíleně, a i když se vám to možná na fotografiích tak jednoznačně jevit nebude, pokud stanete téhle nevšední stavbě tváří v tvář, zjistíte, že to tak opravdu je. Každé je doopravdy trochu jiné – jiné rámy, jiné zdobení, jiný oblouk. A přesto to všechno dohromady neuvěřitelně ladí.

Každé okno jinak, ale všechna do jednoho krásná

Podle historiků to nebyla náhoda. Architekt záměrně navrhl každé okno jinak, aby ukázal, že i dům může vypadat jako galerie stylů. Jedno okno připomíná baroko, další gotiku, jiné už předznamenává modernu – to je takový eklektický styl, který dobře známe i od slavného Antonia Gaudího (což byl mimochodem představitel katalánského modernismu). Kdo ví, jestli se jím architekti také inspirovali. Nicméně faktem zůstává, že v té době šlo o odvážný experiment – architekti hledali nový výraz a chtěli se odlišit od strohé symetrie předchozích století – což se jim podle všeho jednoznačně povedlo.

Díky tomu se z domu stal malý architektonický zázrak. Když se na něj zadíváte zblízka, objevíte spoustu dalších detailů, které se do popisu vážně prostě nevešly. Budete moci obdivovat bohatou plastickou výzdobu, asymetrii i lehkou hravost.

Foto: Pixabay

Ani jedno okno prý není stejné, ilustrační foto

Dům, který má duši, čelí nehezkému mýtu

V minulosti tu bydlela slavná herečka Vlasta Fabiánová se svým partnerem Bohušem Záhorským a později i dirigent Václav Hybš. Není divu, že si dům oblíbili právě umělci – a určitě to není jen proto, že je to odtud k Národnímu divadlu coby kamenem dohodil. Působí totiž jako místo, které inspiruje.

Nicméně řada lidí jeho historii nezná, a tak si odmyslí své, ne už tak pěkné teorie. Většinou se točí okolo toho, že jde o dům postavený ze zbytků nebo dokonce z rozkradených částí. Tady je několik příspěvků z diskuze na FB, která se tomuto domu věnuje:

„Tento dům vznikal z veřejné sbírky nepotřebného stavebního materiálu a zejména ze zbylých nezničených stavebně-technických prvků, jakými byla i okna různých tvarů a rozměrů. Každý byt v tomto domě má i své originální a nezaměnitelné WC.…“ Tenhle přispěvatel sice nakonec přiznal, že jen žertuje a o domě vlastně nic neví, ale ti další už své příspěvky mysleli smrtelně vážně.

Foto: annakik, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Nesestavili ho ze zbytků, tohle byl opravdu záměr

„Prý vzorník možných stylů klientům stavební firmy, říkávala moje babička.“

„Když to stavěli, tak sháněli materiál po okolních stavbách… klasická rozkrádačka majetku v kapitalistickém vlastnictví.“

Dokonce moje známá slyšela podobnou historku od jednoho rádoby erudovaného průvodce Prahou. A vlastně díky ní tohle téma otevírám – přišlo jí to totiž natolik fantastické, že to hned začala roznášet po přátelích i rodině. Podle mě si ale takovéhle mýty a pomluvy tenhle nevšední kus architektury prostě nezaslouží.

„Mám ráda symetrii, ale tady dělám výjimku. Ten, kdo to navrhoval, byl génius,“ zní další z facebookových komentářů a já se s ním plně ztotožňuji. I přes všechnu tu zdánlivou neuspořádanost působí fasáda vyváženě a harmonicky.

Dnes je dům na Masarykově nábřeží 36 jedním z těch nejkrásnějších a nejzajímavějších, které tu můžete najít. Kdo má rád architekturu, rozhodně by se měl na tuhle adresu vypravit. Stačí se postavit naproti, zvednout hlavu a chvíli pozorovat tu nádhernou hru tvarů, světla a nevšedních detailů. A pokud tu budete čekat na tramvaj, nezapomeňte přijít s dostatečným předstihem – to aby vám pro samé obdivování náhodou neujela!

Zdroje informací: Autorský text

Město v bouři - Urbanismus a architektura historického centra Prahy (1830-1970), Richard Biegel, Karolinum, 2002

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz