Článek
Lékaři často volí pokuty, na což ale nemají právo. V první řadě je třeba říct, že pro lékaře je pacient, který se nedostaví na domluvenou návštěvu, skutečným problémem. V mnoha případech zkrátka není možné nahradit ho jiným pacientem a lékaři čas, původně vyhrazený na nespolehlivého pacienta, nikdo nezaplatí.
Vyšetření nebo zákroky jsou u mnohých specialistů poměrně dlouhé a tomu odpovídají i časové prostoje, které lékařům v takovém případě vznikají. Lékařům tedy vzniká nemalá finanční ztráta a je proto logické, že se snaží nacházet způsoby, jak s tímto nešvarem bojovat. Často ale volí metodu, která je ve skutečnosti nelegální.
Pokuty či storno poplatky
V nejedné ordinaci se pacienti dočtou, že v případě, že se nedostaví na předem dohodnutou návštěvu, bude od nich vymáhána pokuta, resp. storno poplatek nebo manipulační poplatek apod. Jeho výše se může v jednotlivých ordinacích lišit, tento způsob ale volí nemálo z nich. Lékaři, byť je jejich snaha v zásadě pochopitelná, tady ale narážejí na realitu zákona.
Potíž je v tom, že jakékoliv poplatky, pokuty či úhrady za zdravotní služby může stanovit pouze zákon. Není možné, aby si jej poskytovatel zdravotních služeb jednostranně stanovil sám v případě, že se jedná o standardní péči hrazenou ze zdravotního pojištění. Jakákoliv pokuta, takto zavedená konkrétním lékařem je z podstaty věci protizákonná.
Abychom to uvedli na pravou míru: lékař si sice informaci o pokutách může v čekárně nebo v ordinaci vyvěsit kolikrát chce, skutečně vymáhat jí ale nemůže. Pokud pacient odmítne pokutu nebo poplatek zaplatit, lékař nemá možnost, jak ji od něj vymoci.
Kdy je pokuta přípustná?
Vzhledem k tomu, že jsme v předchozím odstavci jasně uvedli, že pokuty zkrátka zákon neumožňuje, zdá se být tento odstavec zbytečný a poněkud nelogický. Ve skutečnosti ale přece jen existuje jedna situace, kdy lékař pokutu může nedochvilnému pacientovi udělit a vymáhat jí. Je k tomu ovšem zapotřebí, aby pacient již předem s těmito podmínkami souhlasil. Je tím myšlen aktivní souhlas, ne pouze vývěska s informací o výši pokuty.
Jinými slovy, pacient musí v době objednání prokazatelně vyslovit souhlas s podmínkami případné pokuty. Tento souhlas by měl mít podobu písemné smlouvy. To je samozřejmě značně vzdáleno běžné praxi a pro pacienta asi není důvod, proč by měl nějakou takovou smlouvu podepisovat.
V případě, že je písemná smlouva skutečně uzavřena, bude mít nicméně lékař slušnou šanci na to, že by vyhrál případný soud s dotyčným pacientem, který mu pokutu odmítne zaplatit. Je ovšem otázka, proč by dával až k soudu spor, který by se vedl maximálně o několik málo stokorun.
Jaká jiná řešení se nabízejí?
Pokud lékařům přiznáme, že nedisciplinovaní pacienti jim působí ztráty a problémy a současně víme, že jim zákon zakazuje vybírat pokuty, je samozřejmě na místě otázka, jaká jsou jiná řešení. V první řadě má lékař možnost vyřadit pacienta při opakovaném porušení pravidel z péče. Tento přístup volí řada lékařů, je ale zřejmé, že je k tomu třeba opravdu opakovaná nedochvilnost. Je také důležité říct, že pouze to, že pacient odmítne podepsat zmíněnou smlouvu, nemůže být důvodem k vyřazení z péče.
Nabízí se také systém, který funguje např. Německu. Tam pojišťovny lékařům automaticky proplácejí i návštěvy, na které pacient nedorazí a nesoulad potom řeší s pacientem ony. U nás to zatím funguje tak, že pojišťovny hradí pouze vykázanou péči.
Ať již je ale váš názor na celou věc jakýkoliv, současná praxe jednostranných pokut a poplatků je zkrátka nelegální a lékaři, kteří tento systém využívají, nemají žádný nárok na to, aby je po pacientech vymáhali.
Zdroje
1) Lékaři chtějí po lidech pokutu, když objednaný pacient nedorazí. Musí na to ale mít smlouvu
2) Smluvní pokuta za nedodržení termínu vyšetření
https://www.vzp.cz/o-nas/tiskove-centrum/otazky-tydne/smluvni-pokuta-za-nedodrzeni-terminu-vysetreni
3) Nepřišli jste k lékaři na domluvenou prohlídku. Můžete dostat pokutu?