Článek
V roce 2000 bylo 89 % všech aut prodávaných v Evropě vybaveno manuální převodovkou. Loni podíl manuálů v nových autech klesl na pouhých 32 %, jak vyplývá z průzkumu Jato Dynamics. Evropa tak v aktuálním trendu dohání americký trh, kde je automatická převodovka jednoznačně dominantní již delší dobu.
Jako první se od tohoto pojetí odchýlili výrobci vozů supersportovních, nicméně zbytek trhu je rychle dohnal. Automatická převodovka tak už není nadstandard, nýbrž samozřejmá součást moderních automobilů. Sedmistupňový automat je už poměrně běžnou položkou, která se dnes objevuje i ve vozidlech nižších tříd.
Abychom tento vývoj pochopili, je na samém počátku nutné si objasnit základní rozdíly mezi oběma typy. Manuální převodovka je technické zařízení, které je součástí motorového vozidla, které slouží ke změně (řazení) několika rychlostních stupňů a je ovládaná manuálně řidičem. Svou konstrukcí se od svého automatického protějšku odlišuje.
Základem pro vytvoření několika převodových poměrů u manuální převodovky jsou dva hřídele, na hnacím (vstupním) hřídeli jsou pevně uložena (hnací) ozubená kola pro každý rychlostní stupeň. Celý princip spočívá, zjednodušeně řečeno, v tom, že dochází pomocí páky k posouvání ozubených kol po hřídeli. Převodovka automatická také přenáší výkon generovaný motorem na pohon kol. Je připojena k motoru prostřednictvím hydraulického měniče točivého momentu. V případě verze s dvojitou spojkou spoléhá na dvě hydraulické spojky umístěné ve společném pouzdře.
Automatické převodovky vládnou svými technickými parametry
Hlavní přednost manuálních převodovek reprezentuje zejména nižší cena. U běžných modelových řad může být cena vozu vybaveného tímto typem převodovky v současných poměrech nižší dokonce o třicet až padesát tisíc korun. Zmiňována bývá i delší životnost, nicméně ve skutečnosti ne každý „manuál“ rozhodně je v praxi zcela bezproblémový.
Stejně tak některé zdroje poukazují u manuálních převodovek na menší ztráty v převodovém ústrojí, tedy větší efektivitu při přenosu výkonu z motoru na kola. Nicméně automatické převodovky už jsou dnes natolik technicky pokročilé, že neubírají výkon motoru a především nezvyšují spotřebu. Moderní systémy dokáží být již nejen rychlejší, ale také významně efektivnější než manuální alternativy. Na veškeré komponenty jsou po této stránce v současných vozech kladeny poměrně striktní nároky.
Aktuálně dostupné „automaty“ tak svou sofistikovaností dávno vykročily ze stínu převodovek manuálních. Oprávněně proto dominují současnému trhu. Je proto poměrně zbytečné zpátečnicky vzývat právě jejich manuální protějšky. Do současných automobilů zkrátka patří právě „automat“.
Přeřazování rychlosti navíc může být pro řidiče poměrně komplikované a celkově mu narušovat koncentraci na řízení. S automatickou převodovkou se můžete těšit na mnohem snadnější a pohodlnější ovládání svého vozidla. Z čehož plyne i větší míra bezpečnosti. Na řízení si většina motoristů, kteří se s tímto řešením setkají, rychle zvykne.
„Automatům“ by se řidiči měli podrobit v zájmu ekologie i bezpečnosti
Z faktu, že s manuální převodovkou je potřeba se naučit adekvátně zacházet, vyplývá i jedna důležitá výhoda „automatu“: Ojetá vozidla s automatickou převodovkou vykazují výrazně méně poruch motoru vlivem nadměrného opotřebení. Způsobeno je to zkrátka tím, že automobil nemůže tak snadno motorista poškodit svým nešetrným zacházením. Toho začínajícího právě auto vybavené převodovkou automatickou mnohdy přesvědčí, že by měl usednout za volant a začít aktivně řídit.
Manuální převodovka tak ponejvíce patří do aut pravověrných automobilových nadšenců, kteří se svým vozem umí patřičně zacházet. Je ovšem s otazníkem, kolik takových po českých silnicích vlastně jezdí. Češi za volantem příliš dobrou pověst obecně nemají. Při řízení se chováme agresivně a nezodpovědně, předpisy nejen porušujeme, ale často je ani neznáme. Myslíme si přitom, že chyby dělají hlavně ti ostatní. Za oblibou manuálních převodovek tak může stát kromě nostalgie i naše poněkud přebujelé řidičské sebevědomí.
Ostatně ústup manuálních převodovek si vynucuje i stále přísnější bezpečnostní legislativa. Tyto komponenty totiž dobře nespolupracují s adaptivním tempomatem a mnoha dalšími pokročilými funkcemi. Evropská komise již přijala aktualizaci nařízení o obecné bezpečnosti, které ukládá výrobcům povinně integrovat další pokročilé asistenční systémy řidiče ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), které od července 2024 platí již pro všechna nově vyrobená auta.
Do šrotu nemilosrdně posílá klasické manuální převodovky i nastupující trend elektromobility. Jde přitom nejen o současný nástup hybridů, ale také elektromobilů, které si vystačí s jednoduchým jednostupňovým převodem, ručně řadit se tak u nich vůbec nemusí.
Zdroje