Hlavní obsah
Lidé a společnost

V Americe se McDonaldům vyhýbají, v Česku je máme za gastronomický poklad

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Darya Sannikova (Pexels)

Návštěva McDonalda.

Rychlé občerstvení zažilo v tuzemsku boom v 90. letech, kdy se do něj doslova hrnuly záplavy Čechů. Jak na něj ale nahlíží v zemi jeho původu?

Článek

Synonymem řetězce s rychlým občerstvením, kde vás hladu zbaví bez zdlouhavého čekání, se stala především značka McDonald's. Založena byla v USA v roce 1940 bratry McDonaldovými. Fenomén současných rozměrů ale z této společnosti udělal podnikatel českého původu Ray Kroc, který ji převzal v roce 1955.

Dnes se jedná dokonce o jeden z největších světových řetězců rychlého občerstvení. Svoje pobočky má po celém světě. Ta první se v Česku otevřela v roce 1992 v pražské Vodičkově ulici. Otevření se zúčastnilo několik tisíc lidí včetně známých celebrit jako byl Jiří Bartoška, Josef Abrhám, Lenka Filipová či tehdejší americká velvyslankyně a herečka Shirley Temple-Black.

Podle posledních údajů z února roku 2024 momentálně disponuje Česko už 121 pobočkami. A otevření každé další bývá i po třech dekádách očekáváno s nemalou pozorností. Hamburgery, cheeseburgery, Big Mac, hranolky nebo mléčné koktejly si našly řadu příznivců.

A to i navzdory tomu, že vypravit se s rodinou na takový oběd či večeři „do Mekáče“ nemusí být zrovna levnou kratochvílí. Už ve zmíněném roce 1992 stál ostatně v Praze Big Mac celkem 50 Kč. Průměrná mzda se tehdy pohybovala kolem 5 000 Kč. K dnešnímu dni pak sortiment v McDonald's zdražil dokonce o několik desítek korun.

Ilustrovat to můžeme na konkrétních příkladech. Dát si můžete v rámci, jak avizuje řetězec, výhodné nabídky, například menu Chicken McNuggets 2forU, které obsahuje čtyři kuřecí nugetky a malý nápoj nebo hranolky, a to za cenu od 69 Kč. Za samotný hamburger McChicken, který také patří k těm levnějším, zaplatíte podle aktuálního ceníku od 99 Kč.

V Americe se v rychlém občerstvení stravují chudí

V USA přitom řetězec razí úplně jinou cenovou politiku a má v plánu v tamních pobočkách nabízet podle posledních zpráv dokonce menu za 5 dolarů, což odpovídá v roce 2024 asi 115 Kč. Menu by mělo obsahovat hamburger McChicken nebo McDouble, McNuggets v počtu čtyř kusů a dále hranolky a nápoj.

Abychom pochopili tyto odlišnosti, podrobněji se musíme zaměřit na gastronomické zvyklosti obou národů. Server Statista uvádí, že hamburgery a cheeseburgery jsou vůbec nejoblíbenějšími americkými pokrmy. Masové popularitě celé sítě McDonald's se tak jednoznačně vzhledem k nabízenému sortimentu příliš nemůžeme divit. Což dokládají i konkrétní data, podle nichž dokonce každý den 7 % Američanů jí právě tady. Tuto informaci přinesl taktéž server Statista, a to v roce 2022. Toto rychlé občerstvení se tak stalo přímo součástí americké kultury.

Kromě specifického výběru a rychlost je další důležitou hodnotou ale i nízká cena. Tradičně je tento řetězec ve své domovině vnímán jakožto zacílený na lidi s nižšími příjmy. Paradoxně se podařilo miliardovou značku vybudovat společně s pověstí prodejce levných hamburgerů.

Levněji pochopitelně vychází už jen vařit si doma sám. Co ovšem Češi už dávno pochopili s obědy v krabičkách, to se za oceánem zkrátka moc „nenosí“. V roce 2019 podle serveru Taste of Home jen 33,14 % Američanů sdělilo, že doma vaří 5× týdně. Dalších 37,22 % uvedlo, že se jim doma daří vařit jídlo pouze 3× až 5× týdně.

Toto spojení tak poměrně jednoznačně definuje cílovou skupinu zákazníků, která neumí nebo nebo zájem vařit, ale současně nemá dost peněz na to, aby chodila jinam než do rychlého občerstvení. Společnost McDonald's se tak snížením cen poměrně pochopitelně snaží získat zpět nízkopříjmové zákazníky, o které přišla, když kvůli vlivu inflace nakonec i v USA musela zdražovat. To potvrdil také Ian Borden, který je finančním ředitelem firmy.

Oběd v McDonald's znamená vysokou dávku cukru, tuku i soli

Zacílením na specifickou skupinu chudších klientů se tedy známý řetězec nikterak netají. I v Česku bychom si tak už rovněž mohli uvědomit, že po více než třiceti letech od sametové revoluce pro nás už známý fast food s typickým logem neznamená symbol svobody, nýbrž jen a pouze místo s nekvalitním jídlem.

Jednotlivé pokrmy v McDonald's jsou jednoduše příliš energetické bohaté a především nezdravé. K tomu, abychom to poměrně přesně potvrdili, nám poslouží i přesná čísla. Jedna porce obyčejného cheeseburgeru obsahuje 1 273 kJ. Společně s ním do sebe dostaneme hned 13 gramů tuku a celkem 30 gramů sacharidů, ale také více než 7 gramů cukrů. Jedna porce také obsahuje téměř 2 gramy soli.

Pokud bychom si navíc tyto nutriční hodnoty porovnali se starší nabídkou, byli bychom nepříjemně překvapeni. Pátrat nemusíte, britský deník Daily Mail tak učinil. A zjistil, že při srovnání nutričních hodnot obsahuje jídlo násobně více soli i cukru. K tomuto srovnání došlo konkrétně v roce 2018 a jeho autoři se ohlédli do roku 1989.

V době vzniku onoto přehledu tak obsahoval konkrétně hamburger Big Mac třikrát více cukru než ten, který rychlé občerstvení nabízelo před třiceti lety, a hranolky se vyznačovaly dokonce o 42 % vyšším počtem kalorií. Stejně tak se redakce zmíněného britského deníku dopátrala toho, že maso v hamburgerech mělo menší obsah bílkovin.

V současnosti přitom lékaři se vzrůstající naléhavostí hovoří doslova o pandemii obezity a o nejrůznějších civilizačních chorobách, které se s ní pojí. Sem patří třeba hypertenze, infarkt myokardu nebo diabetes mellitus. Pokrmy v McDonald's tak lze skutečně považovat za tzv. junk food, tedy jídlo mimořádně chutné, avšak nikterak prospěšné.

Zdroje

Referenční hodnoty pro příjem živin. V ČR 1. vyd. Praha: Společnost pro výživu, 2011. ISBN 9788025469873.

MALOUF, N. M., COLAGIURI, S. The effects of McDonalds, Kentucky Fried Chicken and Pizza Hut meals on recommended diets. Asia Pac J Clin Nutr, 1995, 4(2): 265-269

PEREIRA, M. A., et al. Fast-food habits, weight gain, and insulin resistance (the CARDIA study): 15-year prospective analysis. Lancet, 2005, 365: 36-42.

STENDER, S., DYERBERG, J., ASTRUP, A. Fast food: unfriendly and unhealthy. International Journal of Obesity, 2007, 31: 887–890.

PRENTICE, A. M., JEBB, S. A. Fast foods, energy density and obesity: a possible mechanistic link. Obesity Reviews, 2003, 4: 187–194.

ROSENHECK, R. Fast food consumption and increased caloric intake: a systematic review of a trajectory towards weight gain and obesity risk. Obesity Reviews, 2008, 9: 535–547

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz