Článek
Platí ale, že slova autora Alexandra Lesíka Hajdovského jako by pasovala na současnou dobu. Písničku sice napsal polovině osmdesátých let a ironicky v ní popisoval nemožnost amatérských a alternativních kapel dostat se do médií, ovšem když si pustíme česká komerční rádia a jejich hudební produkci, zjistíme, že mnohé rysy vlastně zůstaly. Jen už je nediktuje komunistická strana, nýbrž komerce.
V době, kdy písnička vyšla na samizdatové kazetě, a ještě i při oficiálním vydání v roce 1991 na CD na značce Bonton, byl rap absolutně v plenkách. Zejména v tehdejším Československu. Ale z podzemí vylézal i v samotné Americe, byť její scénu ovládl v devadesátých letech absolutně a rapeři dodnes patří mezi nejvíce vydělávající světové hudebníky. Lesík Hajdovský se svým spoluhráčem Mirkem Gärtnerem ale byli jednoznačnými průkopníky žánru.
Přitom oba pocházeli z naprosto odlišného hudebního prostředí. Gärtner procházel různými kapelami včetně tancovačkových jako baskytarista. Hajdovský se pohyboval na špičce alternativní scény. Se skupinou F.O.K. hrál folkrock, s kapelou Švehlík prvotřídní alternativní rock. Manžele s Gärtnerem založili v roce 1982 a do skupiny přizvali svoje skutečné manželky, Hajdovský Mirku a Gartner Aranku.
Začínali ovšem folkrockem, pokračovali minimalistickými improvizacemi a instrumentální hudbou. To vše změnil rok 1983, kdy Hajdovský náhodně na německém rádiu slyšel nahrávku New York, New York od jedněch z pionýrů vůbec první podoby rapu a hiphopu, sdružení Grandmaster Flash And The Furious Five. Zaujal jej nejen nezvyklý zvuk nahrávky, její mechanický rytmus a samotný rapový styl vokálního projevu, ale jako v čerstvém obyvateli v něm zarezonovalo i téma textu života ve velkoměstě.
A tak na základě Flashova New Yorku Hajdovský veršoval: „My tu žijem na Jižáku / kluci co spolu držej páku,/ Lojza, Venca, Jenda / a taky kápo Čenda / kterej už brzo přijde z lapáku // Jó Jižák Jižák město snů / my žijem tu už spoustu dnů / beton je tady a beton je i tam, / všechno je na beton každej fandí nám.“ V té době to byl naprosto přesný popis chladu a odlidštěnosti života na socialistickém sídlišti - do jisté míry podobný, jaký známe třeba i z filmu Věry Chytilové Panelstory.
Důležitý je ovšem u Manželů, respektive u Hajdovského textů, také nadhled a vtip, ostatně koření, kterého se dodnes rapu příliš nedostává. Hajdovský dokázal tyto kvality dostat i do textu na tak závažné téma, jako jsou drogy na českých sídlištích v další slavné písničce Je to vono: „Jó, je to vono, holka, jeď / A nezapomeň vzít si s sebou ten svůj jed / Vem si bourák, našlápni ho, přidej plyn / Hoď do kufru pixlu, je v ní heroin.“
Album, které se svými rapovými písničkami natočili kolem roku 1985, samozřejmě nemělo šanci oficiálně vyjít, a tak jej pustili do světa jen jako samizdatovou kazetu, která se ovšem vbrzku stala jedním z nejceněnějších artiklů tohoto typu. Tvrdí se dokonce, že zájem o kazetu nazvanou Je to vono, šlapal - v době před oficiálním vydáním - na paty zájmu o legendární album Straka v hrsti Pražského výběru. Ale množství rozmnoženin takových artefaktů můžeme skutečně jen velmi nepřesně odhadovat.
Jak rychle u Hajdovského zájem o rap začal, tak rychle jej opustil, a další opusy Manželů už s tímto žánrem nic společného neměly. Na nějaký čas repertoár oprášili, když bylo jejich rapové album v nové nahrávce konečně oficiálně vydáno v roce 1991 (věrní posluchači ale nové verzi nikdy nepřišli na chuť, ta stará, dá se říci klasická, byla vydána až v roce 2009 na CD a teprve předloni na vinylu.
Jisté je jedno: že totiž pozici Manželů v historii české populární hudby a zejména rapu a hip hopu nikdo nevymaže, byli skutečně první. Uznala to i následnická generace raperů a elektronických hudebníků, když v roce 1999 vydala společné album pocty Manželům s názvem Kamufláž, na kterém se podíleli mj. Peneři strýčka Homeboye (PSH), WWW, Švihadlo nebo Ecstasy of St. Theresa.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Man%C5%BEel%C3%A9_(hudebn%C3%AD_skupina)
https://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/kapely/2994-manzele/
https://www.magazinuni.cz/hudba/eseje-hudba/lesik-hajdovsky-a-manzele-1982-1985/
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/manzele/jizak-937503
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/manzele/to-je-vono-937502
http://agama2000.com/gxj9gkv7bwf9k9clpxabdefhilmnop/Man%C5%BEel%C3%A9/s6wsxsmabqjpw695nxabegilnopq/V%C5%A1ichni%20hrajou%20dob%C5%99e/G