Hlavní obsah
Nakupování

Podvodné Temu aneb potrefená husa? Souboj o miliardy na ostří nože

Foto: Kamil Volný

Chcete panenku za 399 Kč, nebo za polovic?

Pryč jsou doby, kdy se lidé báli nakupovat na internetu. Dnes už se zbavil ostychu téměř každý a obchodníci to vědí.

Článek

Anketa

Nakupujete na Temu?
Ano, běžně
60 %
Ano, výjimečně
0 %
Zatím ne, ale zvažuji
10 %
Ne, ani nezvažuji
30 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10 čtenářů.

Dne 23.3.2024 vyšel na Seznam Zprávy Komentář: Temu je rizikem pro spotřebitele i pro celý český trh

Dovolím si na něj reagovat.

Autor

Autorem článku je Ruslan Skopal, úspěšný podnikatel. Musím podotknout, že si jeho práce velmi cením a považuji ho za jednoho z nejúspěšnějších lidí v branži, stejně jako například Olivera Dlouhého nebo Tomáše Čupra, a nejenom je. Podnikatelé nového, správného typu, kteří rozjeli svůj byznys na základě svých jedinečných schopností a s vidinou férového podnikání a postupně rozvinuli svoje obchody k milionovým či dokonce miliardovým obratům.

Pana Ruslana Skopala si jistě vybavíte, pokud se řekne Trenýrkárna.cz. Tomuto obchodu se věnuje už dlouho, skromné začátky se datují již roku 2008. Svoje podnikatelské zásady formuloval už ve svojí bakalářské práci.

Ve výše uvedeném komentáři na Seznam Zprávy se pan Skopal věnuje známému čínskému tržišti Temu, platformě, která funguje teprve necelé dva roky.

Temu

Data o společnosti používající obchodní název „Temu“ jen v krátkosti - založena v září 2022, sídlo holdingu je v Irsku (Dublin), a způsob podnikání je založen na stlačování cen výrobců, vynechání mezičlánků velkoobchodů či prodejců a poskytnutí zboží přímo od výrobce ke spotřebiteli. Masivně inzeruje a ukrajuje na trhu konkurentům vysoká procenta tržeb. Nízké ceny si navíc nemusí zvyšovat o dopravné, protože čínská vláda dotuje logistické náklady tržišť při vývozu produktů. Neštítí se jít na hranu zákona, v některých případech se soudí, že ji překračuje.

Více můžete zjistit například na wikipedii.

Nyní k článku pana Skopala:

Rozeberme si tvrzení a pokusme se najít odpovědi. Nejprve pan Skopal hovoří o hrozbě pro spotřebitele a celý český trh.

S tím musíme souhlasit.

Je to ale trochu v jiném smyslu, než pan Skopal píše.

Český trh to jistě ohrozí, nejen spodní prádlo se prodává na Temu za podstatně nižší ceny. Rovněž reklamní prostor díky Temu získal nového movitého klienta, který zvýšil ceny reklamy - jednoduše proto, že přeplatil konkurenci. A dodejme - může si to díky obratu a čínským dotacím dovolit. Model výrobce - tržiště (s minimální marží) - spotřebitel prostě vypadá přitažlivě a stamiliony zákazníků po světě na to slyší.

U spotřebitelů to je potom volba mezi touto cenou a riziky, popsanými dále panem Skopalem.

Rizika

Riziko neuvádění složení, absence českého návodu a neuvedení například věkové hranice pro bezpečné použití hračky - k tomuto je nutné říci, že by měl ve všech případech dostat spotřebitel produkt vyhovující - podotkněme českým -zákonem daných náležitostem. Na webových stránkách údaje jsou, včetně sdělení vhodnosti hračky pro určitý věk dítěte. Nepochybně vyhovují i podobě, která je schválena v Irsku - členském státě EU. A právě tam je provozovatel Temu usazen. Platí totiž SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/48/ES ze dne 18. června 2009 a zejména podle jejích článků 4-8 existují povinnosti, které musí výrobce/dovozce plnit.

Foto: Kamil Volný, zdroj Temu

Temu panenka

Temu se musí řídit stejnými povinnostmi, jako kterýkoli prodejce na území EU, také v závislosti na legislativě příslušného členského státu.

Návod

Zajímavé, jako by pan Skopal netušil, v jaké formě se návod podle zákona přikládá - stačí totiž, aby byl na trvalém nosiči (trvalým nosičem dat se rozumí nástroj, který umožňuje uchování informací tak, aby mohly být k dispozici během doby přiměřené účelu informace, a reprodukci těchto informací v nezměněné podobě - tedy i elektronické) jak ČOI sděluje na svých stránkách.

EU, nebo Čína?

Tady se pan Skopal tedy mýlí, pokud uvádí, že vymahatelnost práva je složitá, protože se jedná o čínské tržiště. Jeho slova jakoby evokovala, že se musí pochybení Temu řešit v Číně. Kdepak, jsme v EU, my, i provozovatel elektronického tržiště Temu. Otázkou pak je, zda pan Skopal skutečně neví, nebo záměrně zamlčel, že pokud ČOI zjistí pochybení, ať ve značení, informační povinnosti či složení výrobku, že je toto pochybení v systému varování poskytnuto všem členským státům EU, tedy i Irsku, a irské orgány mohou v rámci svých práv nekompromisně konat.

Pokud spotřebitel není spokojen, prostřednictvím ČOI se může domoci nápravy.

Emoce nebo fakta?

Plně chápu rozhořčení pana Skopala a proč se cítí ublížen.

Uvádí v komentáři slova jako „(ne)kvalita“, „pocit, že vlastně nemusí dodržovat přísné podmínky, které mají pro on-line podnikání lokální obchody a e-shopy“, „zda nevznikly nucenou prací… zatím nemůžeme vyvrátit ani potvrdit“, „Proč čeští výrobci a majitelé e-shopů musí dodržovat česká a evropská pravidla a zákony, ale na druhé straně to vypadá, že Temu nemusí“, „někdo zřejmě prostě daně a cla neplatí“ nebo na závěr „Celý český e-commerce zde několik let buduje svoji image a v posledních letech edukuje zákazníky, že nakupovat na internetu je dnes již bezpečné. Tímto alibismem příslušných úřadů ale tuto práci házíme do koše a vracíme se o deset až patnáct let zpět.“

Jak to vlastně je?

K tomu je nutné uvést, že obecně je v povědomí spotřebitelů, že „no name“ výrobky z Číny jsou rizikové a kupovat by se měly ty výrobky z Číny, které jsou pod kontrolou značkových výrobců (protože co bychom si povídali, velké značky vyrábí až na výjimky svoje zboží také především v Číně). Kdo si koupí složitý neznačkový přístroj z Číny je bezpochyby hazardér. Situace je jiná u jednoduchých produktů, kde takzvaně není co zkazit. A pokud ano, je zde možnost reklamace (a zatím kupodivu reklamace, pokud se k ní rozhodnete, podle informací z mého okolí funguje). S nekvalitou se musí bohužel počítat, je vyvážena zpravidla příznivou cenou. A je na nás, jestli jsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci.

Temu je usazené prostřednictvím svého vlastníka v Irsku. Nepochybně tam zákony dodržuje. Jinak by irské úřady jistě zakročily. EU legislativa platí i tam a podmínky tam nastavené Temu musí splnit.

Nucená práce je velký problém. Takové nařčení však Temu odmítá. Výrobci musí při vstupu na tržiště splňovat přísná kritéria a podmínky (a to se týká i kvality). Pokud podmínky poruší, přístup na tržiště je jim odepřen. Nic jiného Temu dělat nemůže, a věřím, že podobně postupují i firmy pana Skopala.

Někdo zřejmě daně a cla neplatí. Samozřejmě, v ČR ne. Od 1.7.2021 platí pro elektronická tržiště využívání odvodu DPH prostřednictvím OSS. Peníze se odvedou Irsku, Irsko je předá do jiných členských zemí - s tím by měl být provozovatel e-shopu obeznámen, schéma, jak se odvádí DPH při dodání do jiného členského státu, patří mezi základní vědomosti. Irsko má také nastaveno podstatně jiné zdanění v oblasti daně z příjmu a clo se vybírá též v Irsku. Spojení irského tygra a čínského draka nepochybně vyhovuje oběma zúčastněným. To, proč firmy, provozující e-shop v ČR platí jiné daně, než v Irsku, je věcí rozdílnosti v přístupu k podnikání, otevřenosti ekonomiky, nastavení mantinelů ve státním měřítku. Firmy toho mohou využít, a nemusí. Pevně věřím tomu, že pan Skopal zůstane s firmou v ČR a bude platit daně doma, když už jiní model zdaňování v ČR opustili.

A co ten povzdech o návratu 10-15 let zpět?

Nakonec vzdělávání spotřebitelů, co se týká nakupování po internetu.

Spotřebitelé nejsou hloupí. Děkujeme panu Skopalovi a dalším, už víme, jak nakupovat, aby nás to neohrozilo. Nemusíme stahovat mobilní aplikace, které se zdají nebezpečné. Lze nakoupit i ze stránek e-shopu. Můžeme si založit pro tyto účely určený mail, tam ať si nás bombardují reklamami. Když nechceme prozradit svoje mobilní číslo, použijeme předplacenou sim kartu. A na bezpečné platby slouží virtuální karta.

Nejsme najednou deset nebo patnáct let nazpátek. Jen se musíme přizpůsobit novým podmínkám. Obchod ve světě je čím dál tím víc drsnější, vtíravější, nebezpečnější, záludnější. Miliardové obchody jsou v zákulisí podporovány velkými hráči, jednotlivými státy, mocnostmi, nadnárodními společnostmi. Prodejce spodního prádla to se vší úctou změnit nemůže. Musí se přizpůsobit.

Poděkování

Děkujeme panu Skopalovi za komentář.

Co jsme si odnesli z pročtení jeho příspěvku je zejména to, že pan Skopal netuší, že dovozce z čínského tržiště Temu sídlí ve státě EU a řídí se evropskou legislativou, že daně a clo z jeho transakcí se tedy má odvádět podle evropských a irských předpisů, že podnikání Temu na našem území se řídí částečně českými, hlavně pak ale evropskými nařízeními a také, že na internetu nenakupují hlupáci. Také si pana Ruslana Skopala mnoho čtenářů najde, a tato nenápadná drobná reklama mu bude jistě k užitku.

Pana Skopala si velice vážím a děkuji mu za jeho přístup. Věřím, že nemá zapotřebí dělat z lidí blbce a lákat svojí osobou prostřednictvím článku potencionální kupující k nahlédnutí do svého e-shopu, jaké tam má vlastně ceny a aktuální slevy.

Jistě je jeho komentář určen těm méně rozumově zdatným, kteří nakupují bez rozmyslu, nedokáží zvážit a eliminovat rizika - takoví by skutečně neměli (nejen) z Temu nakupovat po internetu.

Berme příspěvek pana Skopala jako další edukaci ve směru bezpečného obchodování na internetu se závěrem, že soudný člověk zváží sám, zda určité zboží může a chce koupit, za jakou cenu a od jakého dodavatele, s jakými informacemi a zárukami. Nikoho tímto článkem nelákám na čínský ani český obchod, ale také nerelativizuji rizika dravých levných e-shopů. Reklamace nebo nedodaná zásilka se podaří každému. Obvinění (viz kauza Mironet, například) by se měla řádně prokazovat, nikoli předhazovat.

Opatrnosti však není nikdy dost a také zásady mravní, s poukazem na režim, lidská práva, ekologii a zvyklosti v zemi původu, mají svůj význam při rozhodování spotřebitelů.

A jestli se v něčem pletu, dejte mi vědět pod článkem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám