Článek
Hodiny dějepisu jsem milovala od dětství. Měla jsem obrovské štěstí na pedagogy. Můj vděk patří zejména mé někdejší profesorce na Akademickém gymnáziu v Praze ve Štěpánské ulici, PhDr. Janě Volfové. Zde jsem studovala v letech 1967-1971. V nás, svých studentech, skvělým výkladem nejen dokázala podnítit a udržet zájem o poznání historie, ale také nás v dobách nastupující normalizace(!) učila samostatně uvažovat, vyhodnocovat fakta a z námi vyhledaných zjištění činit vlastní závěry. Z toho, co mne naučila, těžím dodnes.

Z toho, co mne Jana Volfová naučila, těžím dodnes
Nejsem stoupenkyní bezduchého biflování dat. Žáci a studenti by se měli učit používat vlastní mozek, přemýšlet. Proto se mi zamlouvá tzv. badatelská metoda. Hlasuji pro její širší využití. Cpát si do hlav pouze jednotlivá data nedává smysl. Vhodnější a účinnější je o minulosti více diskutovat, dávat fakta do souvislostí, nebát se činit vlastní závěry. Umět je náležitě podepřít. A rovněž je nezbytné naučit se rozlišovat mezi důvěryhodnými zdroji a dezinformačními weby, z nichž se informace lavinovitě šíří dalšími sociálními kanály.
Nebála bych se využití dalších metod. Zaujala mne například počítačová hra pojednávající o československých legiích v Rusku a jejich strastiplném návratu do vlasti. Autoři se inspirovali historií a skutečnými událostmi. Titulním posledním vlakem lze podniknout náročnou a nebezpečnou cestu přes celé Rusko až do Vladivostoku ve snaze dostat se domů.
Klub autorů literatury faktu každoročně středoškolským a vysokoškolským studentům uděluje Cenu Jaroslava Golla za nejlepší odborné práce z oblasti historie a příbuzných věd. Cílem je v mladých lidech probouzet zájem o dějiny, literaturu, podpořit je v psaní, pěstovat lásku k vlasti. Několik let jsem působila v porotě a mnohdy jsem byla mile zaskočena vysokou kvalitou prací. Některé se dokonce dostaly na stránky dvouměsíčníku Přísně tajné!. Velkou zásluhu na vysoké úrovni středoškolských měla někdejší profesorka dějepisu Gymnázia z Uherského Hradiště Miroslava Poláková. Tím, jak své studenty vedla, mi připomínala naši Volfi, Janu Volfovou.
Zdroj: Facebook; Při výuce dějin by se do škol mohla rozšířit takzvaná badatelská metoda - Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz); Nová hra z Brna vypráví příběh československých legií v Rusku » Vortex; Dvacet minut Radiožurnálu: Jak budovat vztah žáků k dějepisu? Učit je bádat nebo začít od současnosti, navrhuje historik Činátl | Pedagogicke.info; Soudobé dějiny se na 300 základních školách začnou učit jinak, faktografie a biflování bude hrát menší roli, přibližuje lektor | Plus (rozhlas.cz)