Článek
Bravo byl jedním z nejvýznamnějších časopisů pro dospívající a mládež. Byl zaměřen zejména na hudbu, lifestylová témata, vztahy, a osobní problémy mladých lidí. Založený v Německu v roce 1956, získal během několika desetiletí velkou popularitu nejen v německy mluvících zemích, ale také v mnoha dalších evropských zemích, včetně České republiky, kde se první číslo objevilo v roce 1991.
Bravo vynikalo specifickým obsahem zaměřeným na oblast popkultury a zábavy. Obsahovalo rozhovory s hudebními hvězdami, aktuální zprávy o filmech a televizních pořadech, recenze alb i koncertů, a také plakáty slavných osobností, což bylo jedno z jeho hlavních lákadel.
Čtenářům se časopis pravidelně věnoval prostřednictvím rubrik, jako byly například přehledy nejnovějších hitů, tipy na aktuální módní trendy či soutěže, ve kterých mohli mladí lidé vyhrát různé dárky, často spojené s celebritami.
Obzvláště populární a diskutovanou součástí časopisu byla rubrika sexuologické poradny, kterou vedl Dr. Sommer. Tento poradenský sloupek nabízel mladým čtenářům informace o citlivých tématech spojených s dospíváním, vztahy a intimitou, čímž významně přispíval k výchově v oblasti sexuálního zdraví a osvěty. Dr. Sommer odpovídal na dotazy ohledně intimních vztahů, sexuální orientace, tělesných změn a dalších témat, na která mnozí mladí lidé obtížně hledali odpovědi.
Typické pro Bravo ke konci osmdesátých let bylo časté užívání anglických výrazů (vzniklá směs jazyků se nazývala „Denglisch“, spojení slov Deutsch a Englisch), a to ještě v době kdy tento jev nebyl mezi mládeţí všeobecným trendem.
Zajímavost - Čtyřicáté narozeniny oslavil časopis Bravo 25. srpna 1996 velkolepě v mnichovské olympijské aréně. Vystoupilo více než sto převážně popových hvězd, pozváno bylo téměř pět tisíc hostů a přímý přenos z oslavy s názvem „Forever young“ sledovalo na televizních obrazovkách deset milionů diváků.
V říjnu roku 1996 přichází Bravo s první internetovou platformou nazvanou „Bravo street“, kde mají uţivatelé moţnost prostřednictvím návštěvy virtuální ulice procházet archivní obsah časopisu Bravo. Ano již v roce 1996, kdy byl v ČR internet ještě zcela v plenkách, a mimo zorný úhel tehdejší pubertální mládeže.
Bravo se v 90. letech stalo fenoménem, který odrážel životní styl a zájmy dospívajících, což se projevilo i v jeho vysokém nákladu – v Německu dosahovalo časopis až 1,58 milionu prodaných výtisků měsíčně.
Bravo poskytovalo čtenářům pocit sounáležitosti a možnost sdílet své zájmy v komunitě lidí, kteří měli podobné koníčky. Plakáty s fotografiemi slavných kapel, filmových hvězd a dalších idolů, které byly součástí každého vydání, zdobily pokoje mnoha teenagerů a přispívaly k budování popkulturních symbolů doby.
České Bravíčko ( 1991 - 2015)
Česká verze časopisu se od původní německé silně inspirovala, ale často přizpůsobovala obsah místnímu kontextu.
Během let bylo Bravo v ČR spjato také s televizním pořadem vysílaným na TV Óčko, který nabízel další obsah zaměřený na mladé publikum, čímž se Bravo ještě více zakořenilo v každodenním životě dospívajících.
Česká verze Bravíčka stejně jako německá pra-máti byla po grafické stránce hodně, ale opravdu barevně rozmanitá. Leckdy však aý na úkor přehlednosti. Pro Bravo bylo taktéž typické více fotografií na úkor textu. Zájmu české a moravské mládeže, se těšila především rubrika: Láska, sex a něžnosti. Kde byly tištěny jak dotazy osvětové, varující například před neplánovaným rodičovstvím či pohlavními nemocemi, tak mnohdy i zajímavé kuriozity.
Zde jedna z nich -
Milé Bravo, poraď jak správně plácnout holku po zadku? Jarda, 14 let
Odpověď:
Milý Jardo, taková akce závisí na kontextu a vždy by měla být založena na souhlasu a vzájemném respektu. Pokud je to v rámci vztahu nebo situace, kde oba partneři souhlasí a mají podobné hranice, může to být zábavný moment Vašeho vztahu. Doporučujeme Ti předem zjistit, jestli je pro ni něco takového přijatelné, abys předešel nepříjemné situaci nebo dvojce z chování, pokud by se to stalo na půdě školy.
Jardo, samotné „plácnutí“ pak nemusí být silné, spíš jemné gesto, které ukazuje hravost a je vnímáno jako příjemné.
--------------------------
Nicméně v roce 2015 byla česká verze časopisu Bravo z ekonomických důvododů zastavena. Což odráželo postupný ústup tištěných médií ve prospěch digitálních platforem a sociálních sítí.
Navzdory tomu Bravo zůstává symbolem určité éry. Tento časopis připomíná zašlou dobu, kdy byla popkultura záležitostí tištěných plakátů a článků, které měly pro dospívající čtenáře neocenitelnou hodnotu.
Prameny a další informace:
HOERSCH, T.: BRAVO 1956 – 2006: 50 Jahre Jugendkutur, Collection Rolf Heyne 2006.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bravo
https://www.idnes.cz/kultura/hudba/casopis-bravo-vyroci.A160825_093734_hudba_ts
TILSNER, T.: 50 Jahre BRAVO von Archiv der Jugendkulturen e.V., 2. vydání Bad Tolz 2006
ONDRÁČEK, J.: Časopisy pro děti a mládeţ v letech 1988 a 2008. Bakalářská diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Olomouc 2008.
BEDNAŘÍK, P; JIRÁK, J; KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Grada, Praha 2011.
vlastní vzpomínky autora