Článek
V registrech si vás vyhledá potenciální nový zaměstnavatel, pronajímatel bytu, dodavatel energií, či člověk, s nímž vyjednáváte koupi ojetého vozu. Podívejme se proto na registry přehledně, v seriálu o pěti dílech. Dozvíte se, že i vy s nimi můžete pracovat.
Co najdete v sérii „Registry přehledně“?
U série o registrech, jinými slovy o databázích dlužníků a databázích zaměřených na vymáhání dluhů, se plánuju zaměřit na 5 témat. Z toho první tři témata už jste si mohli přečíst v minulých týdnech (viz odkazy níže):
- co vás do registrů dostane
- jak dlouho budete v registrech vedeni
- jak si požádat o výpis z registru dlužníků a na kolik vás vyjde
- jak na výmaz z registrů dlužníků
- kdo spravuje který z registrů, aneb v čích jste vlastně rukou.
Sérii skládám tak, aby vám dala ucelený přehled o registrech dlužníků, a také o možnostech, jak s nimi zacházet.
Ano, jak s nimi zacházet. Nemusíme být jen pasivním „záznamem v registru“. S dobrými zápisy (s kladnou historií) se můžeme ohánět na správných místech a těžit z nich výhody. A protože omyly se nevyhýbají žádné lidské činnosti, tudíž ani registru, neoprávněné či nepravdivé zápisy můžeme nechat smazat, resp. si jejich smazání přímo vynutit.
Přikročme ke čtvrtému tématu:
O registrech přehledně: jak na výmaz z registrů
Tentokrát nebudu text rozdělovat po jednotlivých registrech, výmaz z nich totiž podléhá stejným pravidlům. Pravidla najdete v zákoně o ochraně spotřebitele(konkrétně v jeho páté části), plus v souvisejících předpisech. Na výmaz neoprávněného záznamu má registr maximálně 3 měsíce.
Přitom musí blokovat zobrazení toho záznamu, o jehož smazání jste požádali, a to až do doby, než se prokáže, zda je záznam neoprávněný, či (z pohledu poskytovatele) není. Či sem musí zanést informaci, že se o záznam vede spor. Podrobně se povinnost správce registru dočtete v § 20z zmíněného zákona
A nebyla by to česká koumavá hlava, aby nevymyslela chytrý způsob, jak si z registrů odstranit negativní záznam co nejdříve. Mnohem dřív, než dovolují vnitřní pravidla kteréhokoliv z registrů. Kdyby nebylo GDPR, nikdy by dřívějšího výmazu dosáhnout nešlo. Jak na předčasný výmaz, se dočtete i v samotných registrech (například SOLUS), neboť jde o postup po právní stránce zcela logický. Viz níže.
Jak na výmaz neoprávněného záznamu
Pořídili jste si výpis a zjistili jste, že záznam v něm je špatný? Že tu zůstal déle, než měl, případně že jsou v něm nepřesnosti? Požádejte o neprodlené odstranění takového záznamu. Písemnou žádost adresujte na správce registru a zároveň na poskytovatele služby, kterou máte v registrech zapsánu.
- Když najdete neoprávněný záznam v BRKII, NRKI nebo v REPI, kontaktujte jen registr (Klientské centrum). Registr bude sporný záznam konzultovat s poskytovatelem půjčky. Když se ukáže, že je pravda na vaší straně, záznam bude neprodleně smazán. Nebo poskytovatel (na popud registru) kontaktuje vás a prověří celou situaci. Už pro vás připravili formulář.
- U ostatních registrů (CRÚ, SOLUS) kontaktujte přímo poskytovatele služby (například banku, od níž máte půjčku v registru neoprávněně zapsánu). A kopii žádosti pošlete i samotnému registru.
- Chybný záznam v Centrální evidenci exekucí (CEE) řešte s exekutorem, který záznam do registru zanesl. Ve výpisu o něm najdete všechny potřebné info, včetně kontaktů. Kdyby přece jen chyběly, dohledáte v databázi exekutorů. Kdyby nereagoval, popožeňte ho prostřednictvím Komory exekutorů, ta má povinnost situaci bez odkladu prověřit.
- Chybný záznam v Insolvenčním rejstříku (ISIR) řešte s tím insolvenčním správcem, který záznam do registru vložil. I v tomto případě najdete jeho údaje přímo ve výpisu, anebo v seznamu insolvenčních správců.
Co dělat, když zjistíte, že máte v registru cizí dluh
Cizí dluh je vlastně neoprávněným záznamem. Horší je však skutečnost, že cizí dluh zapsaný na vaše jméno (po krádeži vaší identity nebo podvodem vašeho příbuzného/partnera), není splácen. Načítají se nejen úroky a poplatky, ale i sankce z prodlení. Brzy jeho nesplácení vyústí ve vymáhání inkasní agenturou nebo v exekuci.
Cizí dluh zapsaný na vaše jméno musíte řešit okamžitě, rovnou u poskytovatele. Je potřeba mu sdělit, že osoba, co u něj sjednala (například úvěr) na vaše jméno, jste rozhodně nebyli vy. Zároveň informujte registr, kde jste zapsáni, že jde o neoprávněný záznam a vyjednáváte o jeho zrušení. Že si přejete záznam zablokovat, nebo u něj alespoň vyznačit probíhající spor mezi vámi a poskytovatelem.
Jak prokážete, že půjčka či jiná nasmlouvaná služba, nejsou vaše?
Pokud šlo o půjčku na účet, tak číslem účtu - poskytovatel částku jistě poslal jinam. Nebo tím, že v době sjednání půjčky už jste měli ztracenou občanku evidovánu v databázi ztracených dokladůvedené Ministerstvem vnitra.
Poskytovatel vám může dát i jiné možnosti, jak dokázat, že vy jste půjčku nesjednali, a ani jste se nestali příjemcem peněz. Vše je o komunikaci. Kdyby náhodou vázla, požádejte o pomoc poradnu při finanční tísni.
Jak na výmaz negativního (ale oprávněného záznamu)
V minulém díle jsem psala, jak dlouho po uhrazení dluhu se záznam o něm v registrech udržuje. BRKI, NRKI, REPI mažou záznamy až 4 roky po doplacení zapsaného závazku. SOLUS 3 roky od splacení problematické půjčky nebo 1 rok po úhradě dluhu mobilnímu operátorovi.
Jenže, jak se na stránkách registrů také dozvíte, o vymazání negativních záznamů (o problémech se splácením) si můžete požádat mnohem dříve. Podle pravidel daných českou legislativou na něj dokonce máte nárok. Kdy? A jak na to?
- Doplaťte celý dluh, který je předmětem negativního záznamu.
- Pak vypovězte původnímu poskytovateli souhlas se zpracováním osobních údajů (ono GDPR). Vzor výpovědi najdete tady.
- Vyžádejte si potvrzení o bezdlužnosti u tohoto poskytovatele a o skutečnosti, že s ní nemáte žádný smluvní závazek
- A na základě vypovězeného souhlasu požádejte registr o vymazání vašich záznamů, žádost podložte právě nesouhlasem s nakládáním s vašimi osobními daty. Přes váš nesouhlas je totiž nesmějí držet, viz zákon o ochraně spotřebitele, § 20z (9):
„Spotřebitel je oprávněn vůči provozovateli, který registr vede, písemně vyjádřit nesouhlas s evidencí údajů o své osobě v registru, který eviduje záznamy o závazcích spotřebitelů, u kterých nedošlo k prodlení, a o potenciálních závazcích spotřebitelů. Provozovatel v takovém případě bez zbytečného odkladu odstraní z registru všechny záznamy, které se spotřebitele týkají, a učiní opatření směřující k tomu, aby další záznamy týkající se téhož spotřebitele nemohly být zapsány.“
S tímto postupem uspějete jen v případě, že nejprve doplatíte celý dluh, včetně případných sankcí. Dokud jej nedoplatíte, nelze vypovědět souhlas se zpracováním osobních údajů, který je klíčem k předčasnému výmazu z registru.
Jak sepsat žádost o výmaz neoprávněného záznamu z registru
Na žádosti nehledejte nic složitého, nemá závaznou formu. Jediné, co musíte dodržet, je vaše úplná identifikace. To znamená, že v ní musíte uvést:
- křestní jméno (jména), příjmení, rodné příjmení
- rodné číslo, datum narození
- státní příslušnost
- číslo občanského průkazu (cizinci číslo národního dokladu, případně cestovního pasu)
- IČ fyzické osoby v případě, že podnikáte
- adresu trvalého bydliště a
- datum
- pod žádostí podpis.
Žádost adresujete registru i poskytovateli s textem, že na základě výpisu pořízeného dne xx.yy.zzzz žádáte o výmaz (či opravu) nesprávného záznamu vedeného pod vaším jménem (záznam ocitujete, včetně poskytovatele, který jej zapsal). Též žádáte, aby vás informovali o svém postupu.
Nejsnazší bude žádost naskenovat a odeslat datovou schránkou. Můžete i doporučenou poštou, ale v tom případě doporučuji s úředně ověřeným podpisem. Projít by mohla i fotokopie žádosti s úředně ověřeným podpisem, přiložená do běžného e-mailu.
Co uvést do žádosti o dřívější výmaz z registru? Tady je vzor
Dobře zpracovaný vzor jsem našla tady. Jasně v něm zaznívá, na základě čeho žádáte o dřívější výmaz. Nezapomeňte, že jako přílohu potřebujete písemné potvrzení o bezdlužnosti a o tom, že s daným poskytovatelem nemáte žádný smluvní závazek! Stačí, aby vám je poskytovatel poslal emailem.