Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Rodičovská sebeobrana proti mizerným učitelům: „Ruším prázdniny!“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Dana z Pixabay

Někteří učitelé si myslí, že hlavním úkolem v životě dítěte je škola, domov pak slouží jako odpočinek pro nabírání sil pro školu. Rodiče jsou především pomocní učitelé. Ale život rodiny by se neměl točit jen kolem školy!

Článek

Co jsou to víkendy? Dny bez školy. A prázdniny? Dva měsíce bez školy. Ale ne v českém školství. U nás má učitelka moc rodičům nařídit zrušení prázdnin. Nevěříte? Rodičům přišel od učitelky pokyn, ve kterém píše: „Nestihli jsme celou matematiku a slabikář, tzn. prosím dodělat postupně během prázdnin. Dejte dětem prvních 14 dní volno a pak prosím každý den něco – počítání (ústně, písemně), DIKTÁTY, přepis (PSACÍMI) a ideálně každý den přečíst alespoň 10 vět“. A motivace k tomu, aby rodiče dětem totálně zkazili prázdniny? Učitelka píše: „Na začátku školního roku nebudou děti v šoku, já je nebudu muset učit vše znovu a vy si taky ušetříte nervy 😊 .“ No, ještěže je tam ten smajlík, protože i tak jde o neuvěřitelně hloupý a arogantní požadavek učitelky. A to hned z několika důvodů.

Foto: Líný učitel

Pokyn na prázdniny

Je to opravdu šokující a skoro neuvěřitelné. Učitelka milostivě nechá dětem prvních 14 dní prázdnin volných a pak už je třeba celé prázdniny makat. Počítat, diktáty, přepisy… A proč? Protože učitelka něco „nestihla“ a nechce to žáky sama učit. Zvrácený smysl to dává: pokud děti stráví prázdniny školními úkoly, pak jistě nebudou „v šoku“ na začátku školního roku - protože ten jejich školní rok začal už v polovině července! Co přesně na téhle bizarnosti má "ušetřit rodičům nervy"?

Proč je pokyn hloupý? Protože učitelé dnes nemusí „stíhat“ celou matematiku a slabikář. Očekávané výstupy, které už před mnoha lety nahradily osnovy, nemusejí být plněny v termínu konce školního roku. Samozřejmě, mizerní učitelé stále „jedou“ učebnice, každý rok jednu, a když je posledního června zavřou, jsou šťastní jako blechy. Moderní vzdělávání je ale dnes jinde. Učebnice takto využívají jen ti nejhorší z nejhorších. Nic se přitom takto stíhat nemusí, tedy je nesmyslné dohánět něco, co se nikdy nezpozdilo. Jen pro informaci – diktáty také dnes nejsou povinnou součástí výuky českého jazyka a učitel se může klidně bez nich obejít.

Proč je pokyn arogantní? Protože zasahuje do volného času rodiny a nárokuje si ho jako něco, co může učitel kdykoliv zrušit. A to se netýká jen prázdnin, je to i o domácích úkolech a domácím učení. Jistě je vhodné, aby děti doma četly, ale nemá jít o rozkaz, ale o správné navedení k četbě. A to ze strany učitelů i rodiny. Mnozí učitelé ale dávají vzdělávání jako befel a to je ta nejhorší cesta. A nejraději by i poroučeli rodičům. Nevím, kdy tahle jejich arogance skončí. Volný čas doma je stejně důležitý jako výuka ve škole a může stejně dobře – anebo ještě lépe – formovat budoucí zaměření a dovednosti dítěte. Jedno nemá přednost před druhým. Oprávněně chceme, aby učitelé efektivně a smysluplně využívali školní čas – a ten domácí laskavě nechali na pokoji. Patří dětem a rodičům. Pokud budou učitelé kvalitně učit, dítě si doma rádo o jejich tématu přečte nebo se podívá na dokumentární film nebo si najde zajímavost na internetu. Pozitivní emoce vede k zájmu, negativní emoce zase k odporu. Je zjevné, co využívá dobrý a co špatný učitel. Dobrý učitel ví, že pokud budou jeho dvě hodiny přírodopisu týdně ve škole atraktivní, žák se ve volném čase bude přírodě věnovat mnohem více hodin, než ty dvě, co má v rozvrhu. Dobrovolně a se zájmem.

Foto: Líný učitel

Trénovat! Docvičit!

Stejně nevhodné, jako „zrušení“ prázdnin, jsou různé hněvivé výkřiky učitelek, adresované většinou rodinám neúspěšných žáků. Například čtete v testech a sešitech, že je třeba něco „trénovat“ nebo cosi „docvičit“. Milá paní učitelko, „docvičit diktát“ není věci na dva, tři dny procvičování. To je dovednost, tedy soubor různých schopností, které nezměníte z týdne na týden. Tady je třeba dlouhodobá dobrá pedagogická práce. A hlavně: proč by se to „docvičování“ mělo dít doma? Cožpak tam jsou vysokoškolští odborníci na vzdělávání?

Foto: Líný učitel

Procvičujte!

Procvičujte“! Ano, učitelka přece nebude ve škole nic procvičovat, to je podle ní věc rodiny. Táto, mámo, vezměte si sbírku úloh a vše pořádně s dítětem procvičte, aby byla paní učitelka spokojená. A nezapomeňte také vaše dítě motivovat, protože podle velkého množství českých učitelů je tohle také výhradní úkol rodiny. Copak se oni budou zdržovat s procvičováním nebo motivováním? To je úkol odloučeného pracoviště školy, kterému se říká domov. Ale nemyslete si, že jde jen o ty horší žáky. Ambiciózní rodiče také mohou ve spojení s nekvalitní učitelkou udělat dětem doma peklo. Zvláště pokud je k úspěchu nutné být bezchybný.

Naštěstí tohle si kvalitní učitelé nemyslí. Takže tu hned máme ukazatel kvality vzdělávání vašeho dítěte. Sedí doma, skřípe zubama nad úkoly a vy musíte dělat za učitele jeho práci? Učí se vaše dítě s nechutí to, čemu nerozumí a co mu ve škole nevysvětlili? Musíte drilovat s dítětem cvičení, aby dokázal obstát v písemkách? To jistě nebude mít ve škole dobré učitele. Úkol rodiče není suplovat nebo dublovat učitele doma. Úkol rodiče je vybrat dítěti školu s kvalitními učiteli, kde tohle nebude muset dělat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz