Článek
Dostalo se mi do rukou zadání jednoho „projektu“. Můj kolega se domnívá, že se tato učitelka splašila, já bych spíše myslel, že se zbláznila. Sám mám ve své učebnici stejné téma, ale tak, jak se podobná témata mají realizovat, citlivě a rozumně. Tohle je totální ztráta soudnosti. Snaha o jakési prolínání předmětů nesmí přece končit tím, že budeme počítat průtok plynu v plynových komorách nebo nosnost palet na mrtvoly. „Kolik lidí se do té komory vejde?“ nebo „Řešit proud a napětí?“ Já bych spíše pořešil intelekt dané „učitelky“. Nějak nedokážu uvěřit, že nejde o žert z webu „Kompost“, ale zase vím, že české školství produkuje leccos za hranicí zdravého rozumu a empatie je pro mnoho českých pedagogů sprosté slovo. Tohle je ovšem za hranou těch největších oslovin našeho školství tohoto tisíciletí.
Sám mám ve své učebnici stejné téma, ale tak, jak se podobná témata mají realizovat, citlivě a rozumně. Výuka dějepisu i občanské výchovy je opravdu někdy ožehavé téma, jak se ukazuje u případu oné nepovedené učebnice Dějepisu. V každém případě bychom měli vyloučit indoktrinaci a vést děti ke kritickému myšlení, práci s prameny, rozvoji dovednosti řešit problém a podobně. Být dobrým učitelem ale vyžaduje také zůstat člověkem, zachovat si rozum a mít empatii pro citlivá témata. K tomu patří také učitelský um, který spočívá i v umění didaktizovat témata, zadávat správné úkoly a kvalitně je hodnotit. Dočkáme se toho, že to bude umět alespoň většina českých učitelů?
O učebnici dějepisu:
https://medium.seznam.cz/clanek/liny-ucitel-skandalni-ucebnice-dejepisu-rozbor-didaktika-17068
https://robertcapek.cz/skandalni-ucebnice-dejepisu-rozbor-didaktika-aneb-huba-neni-masaryk/
https://robertcapek.cz/prirucka-pro-ucitel-ke-skandalni-ucebnici-dejepisu-rozbor-didaktika-aneb-frontalka-neni-badatelska-vyuka/