Článek
Karolína z Filmu sbormistr je skutečná
V českých kinech běží film Sbormistr (2025), který natočil Ondřej Provazník. Režisér se netají tím, že ho inspirovala kauza Bohumila Kulínského a pěveckého sboru Bambini di Praga.
Hlavní postavou však není přímo sbormistr — ale třináctiletá dívka Karolína, která se stane obětí psychické manipulace i sexuálního zneužívání.
Právě křestní jméno hlavní hrdinky vyvolalo nečekanou kontroverzi. Rázně vystoupil producent a filmař Radovan Síbrt:
„Jde o mou sestru Karolínu a o její příběh ve sboru Bambini di Praga,“ uvedl.
Režisér Ondřej Provazník však tvrdí, že jméno bylo zvoleno náhodně — podle něj jde o běžné české jméno, které nemá s Karolínou, skutečnou obětí, žádnou souvislost.
Karolína Chytilová ale ve skutečné kauze figurovala jako jedna z klíčových svědkyň. Její jméno je veřejně dohledatelné ve starších médiích i televizních reportážích.
Z Bohumila Kulínského je Vítězslav Mácha. Z Karolíny je Karolína?
Autoři filmu Sbormistr přiznávají, že dílo je pouze volně inspirováno událostmi ve sboru Bambini di Praga. Sbor ve filmu nenese skutečný název Bambini di Praga, ale jmenuje se Canticella. Tím autoři dávají najevo, že nejde o přesnou rekonstrukci slavné kauzy, ale o zasazení děje do fiktivního prostředí.
Postava Bohumila Kulínského ve filmu nevystupuje. Nahradil ho sbormistr Vítězslav Mácha, který svou vizáží a chováním připomíná Kulínského velmi věrně. Ondřej Provazník zdůrazňuje, že děj je fiktivní, proto jsou změněna i jména.
Hlavní protagonistka, dospívající dívka Karolína, má být rovněž fiktivní postavou. Podle autorů nemá její jméno nic společného s Karolínou z Bambini di Praga, která se v minulosti stala předmětem veřejné debaty. Tvůrci trvají na tom, že jde o pouhou náhodu.
Skutečná Karolína z Bambini di Praga-zneužití jejího příběhu
Bratr bývalé členky Bambini di Praga Karolíny podal svědectví o hlubokém zklamání sestry. Radovan Síbrt se nechal slyšet, že jeho sestra se cítí zasažena, podvedena, protože nikdy nedala žádný souhlas s použitím svého jména ani svého příběhu. Režisér filmu Ondřej Provazník prý v minulosti Karolínu kontaktoval a nabídl jí spolupráci na filmu Sbormistr. Karolína však odmítla, protože její zkušenost s Bohumilem Kulínským je pro ni stále bolestivá. Provazník použil jak její jméno, tak z velké části i příběh, a to i přes její nesouhlas. Podle Síbrta překročil hranici filmařské etiky a jeho rodině ublížil.
Organizace ProFem se k filmu Sbormistr vyjádřila kriticky
Ředitelka centra ProFem Jitka Poláková upozornila, že skutečně k sekundární viktimizaci – znovuprožití traumatu – mohlo u obětí dojít. Ondřej Provazník se brání, že film natočil citlivě. Je zde zřejmý rozpor mezi etikou a autorskou svobodou. Kriticky se k filmu vyjádřila též Nora Fridrichová na svém youtubovém kanále. Vytýká filmu Sbormistr, že případ zneužívání v Bambini di Praga zlehčuje. Odmítá argument, že se jedná pouze o volnou inspiraci kauzou Kulínský – příliš mnoho věcí ve filmu se se skutečnou kauzou shoduje. Změněna byla pouze jména Kulínského a název sboru. Vzhled i povaha sbormistra Máchy, stejně jako jeho matky – sbormistryně Máchové(Blanky Kulínské) – se shodují. Atmosféra sboru je též zachycena téměř detailně. Nejde tedy jen o použití námětu a základního rámce příběhu.
Jiří Los – dětský psycholog, který nahlásil zneužívání dětí Kulínským
Psycholog Jiří Los je příbuzný jedné z poškozených dívek v Bambini di Praga. Právě jeho jméno figuruje v kauze – byl to on, kdo dal podnět k vyšetřování známého, věhlasného pěveckého sboru. Podle jeho slov je film citlivě zpracovaný a přínosný.
Hazard se jmény a identitou ve filmu Sbormistr
Kdo je oprávněn nakládat s lidským jménem? Karolína – jeho nositelka? Nebo patří jméno každému, kdo o něj má zájem? Pojmenovat filmovou postavu je ale něco jiného než pojmenovat dítě. Jméno je s člověkem těsně spojené – je součástí jeho identity.
Je proto zcela pochopitelné, že sestra Radovana Síbrta nad jménem hlavní hrdinky nemávla rukou. Síbrt je její blízký příbuzný a jeho rozhořčení je na místě. Citový dopad událostí ve sboru vnímá těsně a dlouhodobě. Trauma muselo jeho rodinu zásadně ovlivnit.
Oba sourozenci měli být z etických důvodů předem informováni o finální verzi scénáře – a mělo jim náležet právo veta. Použití jména „Karolína“ bez jejich vědomí jim psychicky uškodilo. To by autoři filmu měli brát velmi vážně a patřičně na to reagovat. V opačném případě to působí jako zneužití známého jména spojeného s kauzou sexuálního zneužívání ve sboru – jako vytěžení příběhu nejznámější svědkyně proti Bohumilu Kulínskému.
Etické selhání, nebo podcenění ?
Provazník natočil film citlivě a s respektem. Přesto jméno hlavní postavy rozvířilo pozitivní atmosféru, která film provázela. Šlo o vědomý záměr autora?
Režisér odpovídal za každý detail – od scénáře až po uvedení do kin. Nemusel nikomu říkat, že film volně čerpá z kauzy sboru Bambini di Praga. Mohl jej uvést jako zcela smyšlené dílo.
Provazník se ale rozhodl jinak. Mluvil otevřeně. Možná proto, že chtěl otevřít složité téma s upřímností a transparentností. Možná i proto, že musel přesvědčit investory. Film byl nákladný – a slova jako „Kulínský“ nebo „Bambini di Praga“ zkrátka přitahují pozornost.
Vše vyvážit není snadné. Natočit etický, introspektivní film o zneužívání dětí, a přitom přitažlivý pro kina. Není snadné přesvědčit investory, diváky i herce. Postarat se o nezletilé herečky se zvláštní péčí. Kolem filmu na citlivé téma bylo jistě spousta práce navíc. A režisér je jen člověk.
Výběr jména pro hlavní postavy mohl podcenit a důsledky nedomyslet, bez zlého úmyslu.
Linka bezpečí a psychiatr Kašparů upozorňují na rizika filmu Sbormistr
Psychiatr a duchovní Maxmilián Kašparů přirovnává film o zneužívání k včele – ta z jedné strany dává sladký med, ze strany druhé má ostré žihadlo. Svým tvrzením přesně vystihuje možný dopad filmu. Záleží, jak citlivě a eticky je film o sexuálním zneužívání dětí zpracován. Potenciál dopadu je vždy dvojí. V případě filmu Sbormistr došlo přesně na lékařova slova. Mnohým divákům jeho zhlédnutí přinese prospěch, jiným bolestivé bodnutí.
Slova Maxmiliána Kašparů potvrzuje i Michaela Klofcová z Linky bezpečí. U filmů o citlivých tématech je ozdravný potenciál vždy vyvážen riziky – zvláště pokud jde o sexuální zneužívání dětí, týrání a zanedbávání.
Varovná slova odborníků si můžete podrobněji dohledat v mém předchozím článku s názvem: Zneužívání ve sboru? Film Sbormistr nastavuje zrcadlo. Odkaz na tento text i na ostatní díly ze série o Bohumilu Kulínském najdete dole pod článkem.
Sexuální zneužívání, násilí na dětech, český film
Téma syndromu CAN (Child Abuse and Neglect) – týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte
Syndrom CAN není v českém filmu obvyklé téma. Rodinné nebo sociální drama se sice v českém filmu objevuje, ale rozhodně se nejedná o obvyklý žánr. Důvodů je několik – tabuizovaná témata ve společnosti, předpokládaný nezájem diváků. Obava, že film s kritickou sociální tématikou by neoslovil dostatečné množství diváků, je zásadní. Tradici v českém filmu mají například kriminální filmy a seriály. Často jsou velice kvalitní a divák tohoto žánru snese i brutálnější obsah.
Téma utrpení dětí, syrové příběhy o dětských emocích, které jsou až na dřeň, nenabízí odpočinek a zábavu. Jde o upozaděný žánr bez pevné tradice. Připomeňme si některé filmy, které rozhodně stojí za shlédnutí.
- Requiem pro panenku (1992), Filip Renč – Hraný film inspirovaný skutečnými událostmi. Dospívající dívka Marika je omylem umístěna do ústavu pro mentálně postižené. Zažívá psychické i fyzické násilí a stává se svědkyní sexuálního zneužívání.
- Mandragora (1997), Wiktor Grodecki – Psychologické drama o patnáctiletém chlapci Markovi, který utíká do Prahy a stává se obětí dětské prostituce a násilí. Film realisticky zobrazuje drogy, šikanu, sexuální vykořisťování a psychický úpadek mladých chlapců.
- Výchova dívek v Čechách (1997), Petr Koliha – Učitel Daniel se zaplete s problémovou studentkou. Film odkrývá zanedbání dítěte ze strany rodiny i školy a důsledky emočního vyprahnutí.
- Pusinky (2007), Karin Babinská – Dospívající dívky utíkají od svých problémů na roadtrip. Film zachycuje emoční zanedbání, útěk z rodinného prostředí a hledání vlastní identity. Téma dospívání je podané na hraně bezpečí i rizika.
- Děti noci (2008), Michaela Pavlátová – Dospívající dívka Ofka proplouvá noční Prahou a hledá smysl života. Film sice explicitně nezobrazuje týrání, ale zachycuje emočně zanedbanou mládež a citovou osamělost.
- Danielův svět (2014), Veronika Lišková – Dokumentární film o mladém muži, který se identifikuje jako pedofil, ale nikdy nikoho nezneužil. Snímek zkoumá jeho vnitřní svět, dilemata a společenské předsudky vůči lidem s touto sexuální orientací.
- V síti (2020), Barbora Chalupová & Vít Klusák – Dokumentární experiment, v němž tři dospělé herečky vystupují online jako dvanáctileté dívky. Film odhaluje zákeřné praktiky internetových predátorů, kybergrooming a sexuální zneužívání dětí v digitálním prostředí. Ukazuje nejen dopady na dětskou psychiku, ale i společenské přehlížení problému. Vyvolal vlnu diskusí, policejní vyšetřování a stal se nejnavštěvovanějším českým dokumentem v historii kin.
Přes zdařilá díla chybí v české tvorbě stabilní tradice filmů s tématikou syndromu CAN. A tak ani zkušeností není mnoho. Pustit se do filmu o zneužívaných dětech je krok do prázdna, do nejistoty. Jde o formát, se kterým filmaři zacházejí méně suverénně. Filmařina je obor jako každý jiný. Přirovnáme-li ji k práci operatéra, i zde existují zákroky obvyklé a neobvyklé – potenciálně rizikovější.
Karolína – klíčová svědkyně proti Kulínskému
Příběh Karolíny je s kauzou v Bambini di Praga navždy spojený. Její svědectví bylo pro odsouzení Bohumila Kulínského klíčové. U soudu svědčil i dětský psychiatr MUDr. Petr Pothe. Potvrzoval slova Karolíny, která ho v minulosti, coby dospívající dívka, vyhledala s prosbou o pomoc. Podle psychiatra Potheho tehdy vykazovala dívka všechny známky traumatu a sbor již nenavštěvovala. Na policii jít tenkrát ještě nechtěla. Nepřála si nikomu uškodit, chtěla se jen zachránit. Do soudního procesu se připojila mnohem později. Až když psycholog Jiří Los podal trestní oznámení na Bohumila Kulínského a soud otevřel ostře sledovaný proces. Karolína též v minulosti poskytla otevřené informace médiím. Odkryla nejniternější soukromí, aby pomohla ostatním.
Byla to právě Karolína, kdo postavil pomyslný most mezi tajemstvími v Bambini di Praga a veřejností. Mezi zločinem a spravedlností. Mezi reálnou hrozbou a bezpečím. Sestra Radovana Síbrta tak pomohla převést do bezpečí nespočet ohrožených dětí.
A to v době, kdy Kulínský měl převahu – kvalitního advokáta a podporu veřejnosti. Na Karolínu se tehdy sneslo mnoho zlých slov a opovržlivých pohledů.
Kdo byla sboristka Karolína? A nezachránila i vaši dceru?
Kulínský zneužíval děti 20 let. Nebýt jeho odsouzení, vedl by sbor dál – klidně až do vysokého stáří.
Kolik dětí Karolína odklonila z jeho dosahu? Kolik osudů zachránila? Kolik rodinných větví uchránila před traumatem, které se může táhnout po generace?
Skutečný příběh Karolíny z Bambini di Praga není jen o sexuálním zneužití sboristek – konkrétních lidských bytostech, které mají jména.
Je to především příběh o záchraně dětí, které díky ní nikdy zneužité nebyly. Jejichž tváře nikdy neuvidíme a jména neuslyšíme. Díky Bohu!
Karolína Chytilová – statečná hnědovláska z Bambini di Praga
Svou identitu Karolína odtajnila a postavila se mezi zlo a děti, které kdesi rostly jako budoucí kořist sbormistra. Udělala to pro děti, které neznala, které pro ni byly cizí, bezejmenné, beztvaré. Pro děti, které se o své záchraně nikdy nedozví, protože až budou chtít zpívat, žádný sbormistr Kulínský už je neohrozí.
Kulínský se střetl s ní a s dalšími sboristkami – ve sboru i v soukromí zamčeného pokoje. U soudu i v mediálním prostoru. A všechny rány nechala Karolína dopadnout na svou vlastní bytost.
Kdo jí za to kdy poděkoval? Neobdržela veřejné vyznamenání, občas si o sobě přečetla drb na internetu – a žije dál. Záchrana, kterou poskytla, se nedá spočítat. Hrdinství bylo zcela nezištné, opomenuté – a přitom tak zásadní. Ve společnosti se její zásluhy rozmělnily na prach a ztratily.
Film Sbormistr (2025) zaslouží si Oscara?
Radovan Síbrt, dokumentarista, člen České filmové a televizní akademie (ČFTA) a bratr Karolíny, protestuje proti případné účasti filmu Sbormistr na prestižních cenách Oscar. Prezidiu ČFTA proto zaslal otevřený dopis, ve kterém popisuje paralelu mezi příběhem své sestry a hlavní postavou filmu.
Sbormistr je film o traumatu – a přitom znovu traumatizuje právě Karolínu, bývalou sboristku z Bambini di Praga. Vzniká etický paradox, jako vystřižený z absurdního dramatu.
Zaslouží si Provazníkův film Sbormistr i tak prestižní ocenění jako Oscar – i přes rozpor mezi uměleckou kvalitou a etickým dopadem? Mohou autoři slavit úspěch, když skutečná oběť sexuálního zneužívání Bohumilem Kulínským po letech znovu cítí zradu?
Najdou obě strany někdy smír? Najdou most, který by spojoval mrazivé trauma s bezpečným světem? Přejdou ho společně?
Související:
Anketa
Zdroje:
Linka Bezpečí a Psychiatr Kašparů: Zneužívání ve sboru? Film Sbormistr nastavuje zrcadlo - Médium.cz
Radovan Síbrt, Karolína: Sbormistr čelí kritice. Je to fikce, brání se Provazník - iDNES.cz
Nora Fridrichová, psycholog Los: Jiří Los: Muž, který zastavil Kulínského PRVNÍ ROZHOVOR!
Psychiatr Petr Pothe: Dětský psychiatr Petr Pöthe: První svědek kauzy Kulínský. FILM VERSUS REALITA
Karolína Chytilová: Zpěvačka popsala zážitky z Bambini di Praga - Novinky
Sbormistr, celovečerní hraný film, režie: Adam Provazník, produkce: Background Films, 2025.