Článek
Tento týden jsem se z reportáže na ČT1 dozvěděla, že studenti Fakulty tělesné výchovy a sportu (FTVS) začali na některých českých základních školách vyučovat tělocvik. Moc mě potěšilo slyšet a v reportáži i vidět, jak tito mladí budoucí trenéři přinášejí nadšení pro sportovní aktivity mezi naše nejmladší školáky. Tam, kde byla dříve jen stereotypní hodina tělesné výchovy, kterou děti vnímaly jako nutné zlo a mnohé se dokonce s pomocí svých rodičů snažily být od tělocviku tzv. osvobozeny, rodí se najednou nadšení a touha učit se novým sportovním dovednostem. Až sem paráda! Opět jeden skvělý nápad, chtělo se mi radostně křiknout na reportérku v televizním zpravodajství.
Pak to ale přišlo. Jakýsi ředitel základní školy si sice spolupráci se studenty FTVS chválil, zároveň však zdůraznil, že v žádném případě nesmějí ve školách dělat nábor a získávat děti do sportovních klubů. Vzápětí podobný nesmysl zopakoval další ředitel ZŠ. Reportérka se usmála, poděkovala a reportáž skončila. Je opravdu možné, že jsme tak zaslepení? Skutečně ředitelé základních škol přemýšlejí tímto způsobem?
Představme si to na hypotetickém příkladu. Mladý student FTVS, říkejme mu třeba Jan, začal svou praxi v základní škole. Jeho láska ke sportu a schopnost komunikovat s dětmi přinesly ovoce. Žáci, kteří dříve nikdy netoužili po hodině tělocviku, se začali těšit na moment, kdy přijde a vezme je na svou hodinu. Během výuky Jan objevil několik talentovaných dětí, které měly potenciál stát se skvělými sportovci.
Ovšem jakmile se rozhodl, že by těmto žákům mohl poskytnout zázemí ve sportovním klubu, aby tam mohli svůj talent rozvíjet, narazil do zdi. Bylo mu sděleno, že tyto děti nemůže do žádného sportovního klubu nabírat. Aby se to už neopakovalo, musel se Jan písemně zavázat, že nábor žáků do sportovních klubů na škole v žádném případě nebude dělat.
Není to absurdní? Najdeme talent, ale místo toho, abychom mu dali šanci rozvíjet se, potlačíme ho. Děláme, že ho nevidíme. Ředitelé škol by měli trenéry jako Jan naopak povzbuzovat, aby objevovali a rozvíjeli mladé sportovní talenty! Realita? Musejí se zavázat, že to nebudou dělat. Dotaženo do dokonalosti, ještě se tím tito ředitelé chlubí před televizní kamerou. Pevně doufám, že diváci nejsou tak omezení, aby z této skutečnosti měli takovou radost, jako sami dva páni ředitelé v reportáži, když všechny u obrazovek ujišťovali, že dělat ve školách nábor mají studenti FTVS přísně zakázáno.
Co na tom základním školám vadí? Jejich úkolem je vzdělávat a podporovat růst žáků ve všech oblastech, včetně sportovních aktivit. Pokud by trenér jako Jan mohl nabírat talentované děti do sportovních klubů, není to jen další způsob, jak pomáhat dětem plně rozvinout vlastní potenciál? Zatímco většina zemí kolem nás by ihned touto skvělou cestou začala sportovní talenty na základních školách vyhledávat, u nás se to zakáže.
Ve vzdělávacím systému bychom měli být schopni podporovat a chválit ty, kteří přicházejí s novými a inovativními způsoby, jak pomoci dětem růst a rozvíjet se. Místo toho, abych z reportáže měla radost, cítila jsem vztek.
Co asi pány ředitele motivovalo k příkazu, který vede k potlačování talentů? To se tak moc obávají, že by tito talentovaní žáci odešli nejen do sportovních klubů, ale snad i na sportovní školy? Tedy, že by došlo k odlivu žáků z jejich vlastní základní školy? Pokud jde skutečně o tohle, pak je to hodně smutné.
Prioritou všech ředitelů i pedagogů základních škol by v prvé řadě měl být zdárný rozvoj žáků a podpora jejich talentů, ať už se projeví v jakékoliv oblasti. Zdá se však, že místo toho opět vítězí peníze. Odchodem žáků na jinou školu se zmenší tzv. reálný objem výuky, což pro školu znamená ve výsledku méně peněz ze státního rozpočtu. Těžko si představit, že by odliv několika sportovně nadaných dětí mohl způsobit změnu, kterou by ředitelé škol finančně pocítili. Jinak si však není možné vysvětlit, proč by jim odliv žáků na jiné školy vadil. Vlastně, ještě jedna možnost tu je, ale té se nechce věřit: obyčejná lidská omezenost.
Anketa
ZDROJE: