Hlavní obsah
Názory a úvahy

Svačiny za mých dob byly domácí, dnes se svačiny kupují. Je to pohodlnost

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martina jarolimkova

Copak dnes už je tak málo rodin, co dělají domácí svačiny? A taky se mohou zapojit děti a ranní rituál je na světě, stmelí to rodinu a děti rádi pomůžou.

Článek

Ja vím, že je moderní doba, ale věříte, že jsem ráda za dobu, kdy jsem byla malá a dostávala jsem svačiny od maminky. Dnes je nějaká móda dát dítěti peníze a nakonec pak kupuje samé nezdravé věci a nebo zmíněné nealkoholické pivo. Vždyť svačina pro děti je i výchovná. Nejen, že se děti naučí rituál ranní přípravy svačiny, mají pocit důležitosti, ale i to, že se zbytky nevyhazují. Málokdo má za rohem pekárnu s čerstvým pečivem otevřenou už od pěti ráno a tak se jí pečivo z minulého dne, které není otrávené, ale jen včerejší.

Když dítě nemá rádo vodu (já také ne) existují džusy (ty ředíme vodou) a nebo šťáva (děláme i domácí) a nakonec i vychlazený sladký ovocný čaj. A dítě si většinou nekoupí ovoce nebo zeleninu a pak je spousta dětí bez vitamínů. Svačiny mohou mít mnoho variant. Proto mě zajímá otázka, proč děti nenosí domácí svačiny? A proč chodí tolik dětí ráno do obchodu a kupují tam rychlo jídla nebo zmíněné nealko pivka, bonbóny apod.

Ono to je celkem dost časté i s obědem. Ve školách jsou žáci, co jim jídlo nechutná a tak na obědy nedocházejí. Často rodiče pracují až do odpoledních hodin a dítě je bez jídla až kolikrát do večera. Zde nastupuje kreditka a nebo vysoké kapesné, aby jejich „zlatíčko“ přeci mělo možnost si něco koupit. To je prostě podle mě chyba našeho století. Dříve se jedlo všechno a nikoho bez jídla nepustili z domu. Ano jsou i děti, co to pak vyhazují, ale to bych spíše apelovala na rodiče, co dětem dovolí, to pak dělají.

Můj syn (12 let) má svačiny každý den, nápoj z domu většinou džus ředěný vodou a má i kapesné, ale mám přehled o tom, co si kupuje. Na některé potraviny má zákaz, myslím že birell už ochutnal, ale pít ho nechce. Ráno mi pomáhá dělat svačinu i pro jeho sestřičku a dost se někdy zasmějeme. Svačiny jí a pokud něco nedojí, donesou to domů a pak to dáme slepičkám. Jo máme to tak naučené, nikdy se však nestalo, že by donesli domů celou svačinu a nebo řekli „koupili jsme si něco jiného, svačina nám nechutnala“. Může se stát, že jim něco nechutná, řešíme to pak tím, že mi to doma řeknou a já se snažím jim to jídlo už nedat (moc toho ale není, co nejí).

Závěrem bych řekla, tak jako výchova tak i jídlo a dění okolo dětí mají vždy ve svých rukách rodiče. Ty jsou zodpovědní za chování dětí. Z dítěte vyroste to, co vidí v rodičích a pokud otec pije denně pivo a nabádá synka „pojď se napít trocha piva ti neublíží, ba naopak pivo je dobré na trávení“, tak samozřejmě takové dítě bude mít k pivku nakloněno více a pivo mu neprodají, tak alespoň nealko verze. Je to špatně.

Mnoho dní s dětmi, které nepotřebují k životu nápoje pro dospělé.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz