Článek
Andalusie na jihu Španělska se svou bohatou a zajímavou historií, významnými památkami a kouzelnými pohořími nabízí vyznavačům aktivní poznávací turistiky celou řadu možností. Na začátku naší cesty do Andalusie byla levná letenka společnosti Ryanar do Malagy a zpět coby vánoční dárek. Tak řada našich zahraničních cest začíná. Od roku 2012 jsme ve vyšším věku již navštívili sedmnáct zahraničních destinací, z nichž většina byla prioritně zaměřena na horské přechody. Přestože naše jazykové vybavení je minimální, vyjma návštěvy finských národních parků v režii CK Kudrna jsme vše absolvovali sami po vlastní ose v rámci individuální turistiky.
Zkušenosti z naší návštěvy Andalusie mohou být však prospěšné pro všechny zájemce o individuální cestování bez rozdílu věku. Pro naše vrstevníky, kdy jsme již na celý úvazek důchodci, nechť jsou naše zážitky inspirací, že i ve vyšším věku a s poněkud minimálním jazykovým vybavením lze cestovat po světě na vlastní pěst. Pravdou je, že při návštěvě Andalusie na přelomu letošního března a dubna jsme ve významné míře potkávali důchodcovské páry. Řadu obecných cestovatelských rad pro individuální turistiku pak obsahuje článek „Amalfitanské pobřeží, Capri a Procida: tři turistické perly Kampánie“.
Jinak pro každé poznávací putování platí, že podrobnosti o vyhlédnuté destinaci a její historii lze vyhledat na internetu či v turistických průvodcích, resp. ve zkušenostech jiných návštěvníků či popřípadě inspiraci poskytují i nabídky cestovních kanceláří. Co tedy cestovky navštěvují. Tištěné průvodce si lze vypůjčit buď od známých nebo v knihovně. Při plánovaní individuální poznávací cesty není od věci ani návštěva cestovatelské přednášky se zaměřením na námi zvolenou destinaci.
Historie Andalusie je spojena s dlouhým obdobím maurské nadvlády
Takže pouze upozornění na specifický vývoj Andalusie. Název tohoto území vychází z arabského označení tohoto kraje Al-Andalus, jelikož území Andalusie bylo od roku 711 po dobu zhruba sedmi staletí pod islámskou nadvládou, přičemž poslední muslimská bašta Granada byla dobyta křesťanskými vojsky až v roce 1492. S odkazem na islámskou nadvládu jsme se setkávali po celou dobu naší cesty. A to zejména s názvy arabského původu a ojedinělou maurskou architekturou, kdy i řada zdejších křesťanských kostelů byla vybudována z původních mešit. Je však nutno mít na paměti, že Córdobský emirát (od roku 929 Córdobský chalifát) byl jedním z významných center vzdělanosti a kultury na evropském kontinentu, kdežto na převládajícím evropském území byla tehdy striktně uplatňována dogmata katolické církve, resp. až křesťanské tmářství.

Typická bílá vesnice Frigiliana
Alhambra – jeden z největších skvostů Andalusie, do kterého je nutno koupit vstupenky s velkým předstihem
V našem případě se termín dvoutýdenní návštěvy Andalusie odvíjel od předvánoční koupě letenek na pevně stanovený čas odletu a příletu. Následně byla zvolena jako stěžejní priorita našeho andaluského putování návštěva palácového komplexu Alhambrav Granadě. Palácový komplex Alhambra, sousední pevnost Alcazaba a městská čtvrť Alabayzin (Albaicin) jsou po právu zahrnuty na seznam UNESCO. Včasnou koupí přes internet ve zhruba dvouměsíčním předstihu před odletem se nám podařilo zajistit si vstupenky do Alhambry v termínu našeho pobytu.

Pohled z pevnosti Alcazaba na původní čtvrť Albaicín
Jelikož Alhambra představuje světový unikát, cena za jednu vstupenku ve výši 12 € navýšená o servisní poplatek 0,73 €, tj. celkem cca 330 Kč, považujeme nejen s ohledem na ceny vstupenek do jiných andaluských památek, ale i ve vztahu ke vstupnému do českých památek za velice příznivou. Vstupenka zahrnuje prohlídku Nasridského paláce (Maurský palác) včetně přiléhajících zahrad, pevnosti Alcazaba a sousední zahrady Generalife. Jestliže jsme při naší víkendové návštěvě Granady odhadovali počet přítomných turistů až na zhruba 100 tisíc, potom je skutečně naprosto nezbytné si zakoupit vstupenku do Alhambry se značným předstihem. V opačném případě musí turista počítat s tím, že se v palácovém komplexu Alhambra podívá pouze do veřejně přístupných památek a prostranství.
Optimálním prostředkem pro cestování po Andalusii je osobní auto
Andalusie je druhé největší autonomní území Španělska s regionální metropolí v Seville. Zahrnuje celkem osm provincií, přičemž z Almerii na východě regionu do Huelvy na západě je to po dálnici 640 km a v severojižním směru pak z Malagy do obce Santa Eufemia na severní výspě regionu 250 km. Do východní poloviny Andalusie patří provincie Almeria, Granada, Jaén, Córdoba a Malaga, přičemž vyjma provincie Almeira jsme zbývající vychodoandaluské provincie při našem tripu navštívili.

Mapa východní Andalusie
I pomoci českého serveru IDOS lze dohledat, že mezi velkými městy existuje rychlá doprava vlakem. Z Malagy do Granady jede vlak 80 minut, z Granady do Córdoby hodinu a třičtvrtě a z Córdoby do Malagy 70 minut. Navíc zde existuje i autobusová doprava. Určité komplikace, avšak ne nepřekonatelné jsou při dopravě do menších měst, jako je např. Ronda. Tam to vlakem z Malagy s jedním přestupem trvá dvě hodiny.
Přesto jsme pro cestování po východní Andalusii zvolili pronájem osobního vozidla jakožto optimální řešení. Z mapy na internetu jsme zjistili, že je zde poměrně hustá síť dálnic a dále jsme si byli vědomi, že na některých úsecích na nás bude čekat velké převýšení ve spojení s nadměrným počtem serpentýn. Pozitiva však významně převládla. Naše konečné rozhodnutí ve prospěch pronájmu auta ovlivnila zároveň informace jiného cestovatele, že si člověk má putování po Andalusii užít a prostě se alespoň na chvíli zastavit na místě, kde se mu zalíbí nebo si na hodinu či dvě odbočit k moři. Takto lze cestovat výhradně osobním autem, kdy je člověk pánem svého času a je pouze omezen tím, do kdy se má dostavit do dalšího místa ubytování. Zde však převládala „samoobslužná“ ubytování s klíčem ve schránce odemykatelné pomoci poskytnutého kódu, takže i toto povětšinou nebylo problémem.
Auto jsme si rezervovali přes booking (Rentalcars.com by Bookong.com), kdy jsme si na základě srovnání cen a hodnocení, jakož i umístění půjčovny přímo na letišti v Malaze vybrali společnost Record Go. Půjčení vozidla na dva týdny včetně pojištění nás vyšlo zhruba na čtyři a půl tisíce. Po vystání poměrně dlouhé fronty u autopůjčovny, odmítnutí dalších pojištění, a to pomoci jiných Čechů s perfektní angličtinou a zaplacení kauce na případ vrácení vozidla bez plné nádrže pohonných hmot ve výši 82,24 € obvyklé blokace peněz na poškození či odcizení vozidla ve výši 900 €, dostali k dispozici nový, šestirychlostní vůz SEAT Ibiza s nájezdem 3092 km.

Zahrady u vily Carmen de los Martires v Granadě
Přesto bylo vozidlo od předchozích uživatelů na jednom místě lehce odřené. Tzn. nutnosti je si před vyjetím z parkoviště vůz ze všech stran vyfotit, a to samé pak při jeho vrácení. Pracovnice autopůjčovny nám sdělil, že nové škrábance do 4 cm se neřeší a na větší se pak uplatňují srážky z kauce. K tomu nám booking poskytl informace, že jeho pojištění se vztahuje na všechny případné škody včetně odcizení vozidla, poškození skel a pneumatik a že nám případné sankce ze strany společnosti Record Go po doložení proplatí. K tomu však nedošlo, kauce na benzín nám byla ihned po odevzdání vozidla vrácena a z blokovaných peněz si Record Go nic nestrhl.
Jedinou komplikaci s tímto vozem jsme měli s ohledem na jeho moderní uzamykání pomoci klíče, kdy se po přiblížení k vozidlu s klíčem opatřeným čipem v kapse nebo v ruce vozidlo automaticky odemknulo. Než jsme na to přišli, stálo nás to druhý den asi půlhodiny zápasu, kdy jsme se již chtěli vrátit do půjčovny, že auto nelze uzamknout, jelikož po zmačknutí bylo sice krátký čas zamčené, avšak po obejití všech dveří, byly dveře opět odemčené. Nakonec jsme správně vydedukovali, že problém může být v blízkosti čipu klíče a skutečně se nám podařilo nastalé potíže zdárně vyřešit. Při uzamčení auta z větší vzdálenosti, druhý mohl zkontrolovat všechny dveře a ty již zůstaly vždy uzamčené. Občas jsme museli zaparkovat vozidlo mimo místo ubytování, a tak např. při návratu z večeře pak ten, co měl klíč v kapse, musel jít kolem něho velkým obloukem
V souvislosti s půjčením auta jsme byli příjemně překvapeni španělskými silnicemi. Často jsme cestovali po čtyřproudých dálnicích, přičemž i většina těch dvouproudých byla dostatečně široká. Kromě blízkosti velkých měst nebyl provoz nikterak hustý. Byť jsme na jedné vedlejší silnici museli překonat popraskanou a propadající se vozovku či občas se i na dálnici objevil zvlněný povrch, v drtivě většině byl povrch vozovek dobrý. Na dálnici byla rychlost 120 km/hod s úseky 100 km/hod a 80 km/hod. Na ostatních komunikacích pak 90 km/hod s úseky 70 km/hod nebo i 50 km/hod (např. v úsecích se serpentýnami), přičemž k významnému omezení rychlosti docházelo vždy před křižovatkami. V obcích byla základní rychlost padesátka běžně omezená na 40 km/hod a 30 km/hod. resp. i 20 km/hod. Pro španělské silnice obzvláště pak ve městech bylo typické velké až nadměrné množství křižovatek s kruhovými objezdy. Často jeden kruháč či šišáč za druhým.

Vystoupení tanečníků flamenga
Při jízdě autem je nutností používat k navigaci mapy Google nebo si ze Seznamu stáhnout do chytrého mobilu mapu příslušného regionu do režimu offline, kdy je pozice určována pomoci satelitů. Přitom je nutno mít na paměti, že Mapy.CZ od letoška umožňují bezplatně stažení pouze jedné sady map (např. Andalusie). Placený režim Premium (pokud si dobře pamatuji s platbou 269 Kč na rok) pak nadále umožňuje si stáhnout vícero sad map. Tzn., kdo nemá koupený režim Mapy CZ Premium, musí před stažením mapy Andalusie či popřípadě jiné zahraniční destinace v režimu offline, vyhodit mapy ČR či jiné mapy do popelnice chytrého mobilu a tím uvolnit místo novým mapám.
U navigace v chytrém mobilu lze aktivovat i hlasovou navigaci, která vám pak dá např. před složitým kruhovým objezdem informaci: „Z kruhového objezdu vyjeďte třetím výjezdem,“ a při jízdě po kruhovém objezdu info: „Teď opusťte kruhový objezd,“ nebo krátce „Teď vyjeďte.“ Tzn. v případě složitějších křižovatek jet raději pomalu, ale toho lze zde běžně dosáhnout dodržováním maximální povolené rychlosti. Samozřejmě jízda i s navigací se neobešla bez ztráty kytičky a občas jsme ten správný výjezd či odbočení přejeli. Nepanikařit, neotáčet do protisměru, jet pomalu dál a ona si to navigace přenastaví a pošle vás do cíle jinou trasou nebo vás poněkud složitějším způsobem vrátí na místo, kde jste měli odbočit.
Na možnost putování po Andalusii hromadnými prostředky (vlaky, autobusy) bylo již upozorněno. Takže pro variantu cestování osobním vozidlem připadá pro zdatné řidiče, popřípadě vícero zdatných řidičů v posádce cestovatelů do úvahy i jízda vlastním vozem přes Německo a Francii. Do Granady je to z Prahy 2560 km, tzn. nějakých 24 hodin čisté jízdy. My jsme si zvolili do Andalusie leteckou přepravu, tzn. cesta vlakem a pražskou MHD na letiště v Ruzyni, odbavení na letišti, let zhruba 3 hodiny, vyzvednutí zavazadla a vyzvednutí auta v půjčovně. Je však i možnost navštívit Andalusii i pomoci mezinárodních hromadných prostředků (vlaky, autobusy). Je to však na delší čas (IDOS ukazuje nějakých 36 hodin) a je nutno počítat s vystoupením na správných zastávkách a s přestupy, a to včetně čekání od posledního nočního spoje na první ranní.
Plánování itineráře našeho putování po Andalusii
Základní plánovaní našeho putování po Andalusii se odvíjelo od následujících parametrů:
· přesně stanovený čas odletu do Malagy a příletu zpět, přičemž vzhledem k pozdějšímu času odletu do Malagy a naopak velmi časnému letu z Malagy v 6:10 hod jsme museli odpočítat dva dny, takže pro samotné cestování po Andalusii jsme měli k dispozici jedenáct dní;
· hlavní priorita v podobě návštěvy palácového komplexu Alhambra v Granadě podpořená včasným nákupem vstupenek;
· návštěva horských vesnic v pohořích Sierra de Almiraja a Sierra Nevada;
· prohlídka dalších památek a pamětihodností v Granadě;
· návštěva a prohlídka Córdoby;
· návštěva starobylého města Ronda;
· návštěva pláže s případným koupáním ve Středozemním moři.
Prvotní záměry počítaly i s návštěvou Sevilly a případným odskočením do Gibraltaru, ale to jsme velice rychle z časových důvodů zavrhli s tím, že není ještě všem dnům konec a do západní Andalusie se podíváme někdy příště. Náš cestovní plán se osvědčil a jediné, co bychom příště změnili, že bychom po příletu zůstali v Malaze dva dny. Zdejší památky a pamětihodnosti lze prohlédnout včetně muzea Pabla Picasa za jeden den a pravdou je, že vše po odjezdu z Malagy na nás působilo podmanivějším kouzlem. Prostě nás památky a pamětihodnosti navštívené mimo Malagu zaujaly více. Jinak jsme hodnotili koncepci našeho putování po východní Andalusii za vyváženou a optimální.

Pohled na obec Setenil
S ohledem na časy letu a datum vstupenek do Alhambry jsme si před odletem zajistili pouze ubytování na začátek pobytu a na poslední den pobytu s tím, že jsme kromě ceny a hodnocení preferovali blízkost ubytování od letiště, přičemž jak pro první den andaluského pobytu, tak i ten poslední jsme zvolili stejné ubytování ve čtvrti Guadalmar San Julian. Kromě toho jsme měli zajištěné ubytování v Órgivě a Granadě. Ostatní ubytování jsme zajišťovali pomoci bookingu a internetového bankovnictví za pochodu v průběhu našeho pobytu.
Východní Andalusie nabízí návštěvníkům celou řadu zážitků
Při putování východní Anadalusií jsme prvoplánově nebo v rámci improvizace kromě palácového komplexu Alhambra v Granadě navštívili některé jihoanadaluské bílé vesnice (Frigiliana, Capileira, Pampaneira a Treveléz). Nejvíce jsme pak pobyli v Granadě, která nabízí celou řadu památek a pamětihodností, z nichž některé jsou zapsány na seznamu UNESCO (Alhambra, Alcazaba, zahrady Generalife, původní arabská čtvrť Albaicín). Odtud jsme se přemístili do provincie Jaén, kde jsme navštívili města Úbeda a Baeza, která jsou díky zachovalé renesanční výstavbě rovněž zapsána na seznamu UNESCO.

Pohled na starobylé město Ronda
V Cordobě jsme navštívili místní klenot Mezquita-catedral de Córdoba, jakož i další památky a pamětihodnosti (hrad Alcázar de los Reyes Cristianos, židovskou čtvrť Juderia, římský most, proslulé náměstí Plazza de la Correda). Cestou zpět do Malagy jsme zavítali do kouzelného městečka Setenil de la Bodegas s domy zahloubenými do skalních masivů, a především pak do starobylého města Ronda s celou řadou památek, pamětihodností a podmanivých přírodních scenérií. Zde jsme si prohlédli i arénu na býčí zápasy, které nás v Baeze minuly v reálné podobě pouze o jeden týden. Po návratu do Malagy jsme navštívili místní katedrálu a nedaleký hrad Gibralfaro. Zde jsme se zároveň namotali do předvelikonočních procesí.
Prostě Andalusie má milovníkům co nabídnout. Je zde na co se dívat. Kromě plánovaného itineráře jsme se občas nechali unášet andaluskou krajinou a plnými doušky jsme se kochali. A nezapomeňte i ve starším věku lze cestovat na vlastní pěst.