Hlavní obsah
Názory a úvahy

Předvánoční licoměrnost obchodních řetězců: kapři versus pyrotechnika

Foto: Matěj Kačaba

Letošní prodej zábavní pyrotechniky v Lidlu. Kapři ne, ale podstatně více stresující pyrotechnika ano. Byznys je byznys.

Nemravné obchodní řetězce opakovaně zneužívají Vánoce, aby si na náš úkor řádně namastily kapsy.

Článek

Jako první ukončil prodej živých kaprů před svými prodejnami obchodní řetězec Lidl, a to počínaje rokem 2022. V roce 2023 se přidala Billa. Samotný Lidl svůj počin od počátku prezentuje jako další krok v oblasti animal wellfare (příznivé podmínky pro život zvířat). Podle obchodního řetězce Lidlu kapry velmi stresuje změna prostředí, přičemž ta se při cestě ke spotřebiteli změní přibližně pětkrát.

Není však pravda poněkud jinde?

Pokud vezmeme v patrnost nezodpovědné a nemravné chování obchodních řetězců vůči zákazníkům, nabízí se otázka, zda minimálně v případě Lidlu nebylo ukončení prodeje živých kaprů před jejich prodejnami motivováno jinými pohnutkami. Zcela reálně se nabízí preference zisku z prodeje porcovaných kaprů a dalších ryb v mrazících boxech tohoto řetězce. A stres kaprů tedy může být pouhá zástěrka. V souvislosti s tím je nutno vzít v patrnost, že i půlený kapr z Lidlu při své cestě z chovného rybníka do mrazicího pultu změnil své prostředí minimálně třikrát, a navíc byl i on vystaven extrémnímu stresu při výlovu. Tzn., že i půlený kapr byl z pohledu odůvodnění obchodního řetězce Lidl opakovaně vystaven stresové změně prostředí, byť pravděpodobně v menší míře.

Chovají se obchodní řetězce zodpovědně vůči zákazníkům?

V souvislosti s ukončením prodeje živých kaprů před prodejnami by neměla uniknout pozornosti některá vyjádření tiskové mluvčí společnosti Lidl Elišky Froschové Stehlíkové. Ta mj. sdělila: „Jako velká firma si uvědomujeme, že má naše podnikání vliv na společnost i životní prostředí a přebíráme za něj odpovědnost.“ Prvotní pozornost si zaslouží proklamovaná zodpovědnost Lidlu za její vliv na společnost. Kde tedy byla tato zodpovědnost za vliv na společnost, tj. veřejnost tvořenou zákazníky, v nedávném období extrémně vysoké inflace, kdy obchodní řetězce včetně Lidlu si nad rámec objektivní nákladové inflace zajišťovaly při dlouhodobém poklesu tržeb pomoci byznysové inflace zachování svých zisků?

Nejen Lidl na tuto zodpovědnost jaksi zapomněl a zcela nestydatě tak odíral zákazníky z kůže. V souvislosti s tím je žádoucí připomenout, že právě Lidl vykazuje z obchodních řetězců působících v ČR nejen nejvyšší tržby, ale i nejvyšší zisky a nejvyšší podíl zisku na tržbách. Nejvíce by pak zákazníky mělo zajímat, že Lidl vykazuje i nejvyšší marži. Tzn. v průměru si přihazuje k prodávanému zboží nejvíce. Proč tedy obchodní řetězec Lidl neměl zodpovědnost za vliv jeho podnikání na společnost v období uměle navyšované byznysové inflace? A byl-li v názvu tohoto článku použit pojem licoměrnost, potom je zcela na místě si ve vztahu k některým obchodním řetězcům připomenout i synonyma k tomuto slovu: falešnost, pokrytectví a přetvářka.

Není tedy i pokrytecká ze strany některých řetězců proklamace o zodpovědnosti za vliv jejich podnikání na životní prostředí?

Odpověď na tuto otázku poskytuje postup společnosti Tesco. I tento řetězec letos neumožní prodej živých kaprů před svými prodejnami. Ale ve vztahu k životnímu prostředí, jakož i ochraně lidského zdraví je tu jedno velké pozitivní ALE. Obchodní řetězec Tesco nebude od letošního roku prodávat zábavní pyrotechniku.

Dáme-li tedy na jednu misku vah např. proklamovanou útlocitnost společnosti Lidl nad stresem prodávaných živých kaprů a na druhou misku vah pak stres vyplývající z bujarého odpalování zábavní pyrotechniky na domácí mazlíčky, ale i na zvěř a ptáky žijící v četných zoologických zahradách a podobných zařízeních (útulky, záchranné stanice), jakož i na volně žijící ptáky a zvěř, na které odpalování pyrotechniky dopadá nejvíce, výsledek je zcela zřejmý. Výše citovaná proklamace o zodpovědnosti společnosti Lidl zní poněkud falešně a zejména pak podbízivě vůči zákazníkům, jak je nalákat za účelem vyššího zisku do svých prodejen, a to i prodejem zcela problematické zábavní pyrotechniky.

Řetězec Lidl tedy neumožní prodej živých kaprů ani letos, ale již dnes si v jeho prodejnách zakoupíte zábavní pyrotechniku, jak vyplývá i z úvodního snímku. Přitom s jejím používáním jsou spojena mnohem významnější rizika, než je stres domácích mazlíčků, chované zvěře a ptactva, jakož i volně žijících živočichů. Zejména neodborné používání zábavní pyrotechniky může způsobit a způsobuje smrt nejen lidí, ale i zvířat, kdy např. venčící se pes může nevybuchlou pyrotechniku vnímat jako hračku. V případě lidí může mít pohled zblízka na použitou pyrotechniku, proč jako nefunguje, zcela fatální následky, kdy záblesk způsobený její opožděnou explozí může být to poslední, co dotyčný uživatel pyrotechniky v životě uviděl. Používání zábavní pyrotechniky může způsobit závažná zranění a její zplodiny mohou poškozovat lidské zdraví.

Mezi zplodiny odpalování pyrotechniky a ohňostrojů, které mohou ohrozit lidské zdraví patří prachové částice PM10 a PM2,5, emise těžkých kovů, sloučeniny síry a fosforu, přičemž některé látky produkované při odpalování ohňostrojů a pyrotechniky se kumulují v potravním řetězci. Např. těžké kovy. Vznikající zplodiny zároveň nepříznivě ovlivňují stav lesních porostů.

Kapitolou samou pro sebe jsou požáry zapříčiněné pyrotechnikou, a to jak z důvodu jejich nevázaného použití či při jejich skladování a prodeji nebo přímo při výrobě. Nikterak nelze opomenout, že pyrotechnika je zneužívána i při sportovních akcích. Právě jeden z posledních těžkých úrazů se stal letos v říjnu při fotbalovém utkání v Belgii, kdy jeden hráč chtěl odhodit ze hřiště vhozenou pyrotechniku, ta mu vybuchla v ruce a utrhla několik prstů.

Bezesporu používání zábavní pyrotechniky má ve společnosti negativní ekonomické dopady. Počínaje tím, že např. pořízení pyrotechniky dostane např. přednost před nákupem ovoce pro děti, přes důsledky četných novoročních požárů způsobených pyrotechnikou, ztráta zaměstnání po fatálních následcích úrazu či smrt živitele rodiny.

A kde je tedy s ohledem na výše uvedená rizika a dopady ona proklamovaná zodpovědnost obchodního řetězce Lidl za vliv na společnost a životní prostředí? Pouze pokrytecká faleš a přetvářka, jelikož Lidl již v zájmu svých zisků zahájil i letos prodej zábavní pyrotechniky. Tu lze koupit i v sesterském Kauflandu, dále pak v Penny Marketu a Albertu, přičemž prodavačka v Bille sdělila, že zábavná pyrotechnika prozatím na prodejnu nepřišla.

A co zodpovědnost obchodních řetězců za původ zboží a s nim spojené morální a enviromentální aspekty?

V souvislosti s pokrytectvím Lidlu jsem při poslední návštěvě nejbližší prodejny zjišťoval zemi původu u deseti náhodně vybraného nepotravinářského zboží. U jednoho výrobku bylo za zemi původu označeno sousední Polsko. U osmi pak bylo uvedeno: „Vyrobeno v Číně.“ V tomto případě nezodpovědnost řetězce Lidl, resp. i dalších obchodních řetězců zapadá do globálně pojaté nezodpovědnosti spočívající v preferenci levného zboží vyrobeného v Číně.

Pravda, zboží vyrobené v Číně bývá levné. Avšak, co se týče životního prostředí, lze se jen domýšlet, jaké emise jsou spojeny s jeho výrobou. Jestliže v České republice produkujeme na hlavu více emisí skleníkových plynů než Čína, měli bychom s ohledem na jejich globální charakter zahrnout adekvátní část čínských emisí do své bilance. Významnější je však s ohledem na společenskou zodpovědnost či spíše nezodpovědnost morální aspekt mantry čínského zboží. Nepoučeni z finanční podpory ruské agrese vůči Ukrajině prostřednictvím nákupů zejména ruské ropy a plynu takto přispíváme čínskému komunistickému vedení prostřednictvím přímých a nepřímých daňových výnosů na bezohledné potlačování demokracie v Hongkongu, na genocidní utlačování Ujgurů a Tibeťanů a na přípravu čínské agrese vůči Tchaj-wanu, jakož i výhledově na pokus ovládnout celý svět.

U posledního monitorovaného výrobku mě zcela překvapila a zaskočila informace u dámské prošívané bundy: „Vyrobeno v Myanmaru.“ Co se týče stavu demokracie v Myanmaru (starší název Barma) v porovnání s Čínou, je to v bleděmodrém. O potlačování demokracie pročínskou juntou by mohla vyprávět Su Ťij, pokud by nebyla v domácím věznění a genocida muslimských Ujrgurů je v tomto případě nahrazena genocidními etnickými čistkami vůči muslimské menšině Rohingyů.

Zejména pak označení původu „Vyrobeno v Myanmaru“ s vysokou pravděpodobností může znamenat, že onu prošívanou bundu šily děti, přičemž v minulosti byly v Myanmaru zadokumentovány případy otrocké dětské práce, kdy ani ne patnáctileté dívky byly ve výrobní dílně drženy v nepředstavitelných pracovních podmínkách násilím, a to včetně mučení, pomoci které si jejich věznitelé vynucovali poslušnost. Kde je tedy morální zodpovědnost Lidlu, ale i dalších řetězců a českých obchodníků, když mají případně postaven svůj byznys i na otrocké dětské práci?

Nemusíme však chodit daleko. Pokrytecké a falešné přetvářky byznysově nastavených obchodních řetězců např. dokladuje i jejich letošní šaráda s vánočními kolekcemi. Nejprve v listopadu vyhnaly jejich ceny do astronomických hodnot, aby nyní s falešnou tváří lidumilů je nabízely s vysokými slevami. Prostě, řetězce si s námi budou dělat to, co jim dovolíme a na co jim skočíme. Ale co jsou to cenové hrátky s vánočními kolekcemi a dalším vánočním zbožím oproti dětské otrocké práci?

S nákupem pyrotechniky nemám problém. Jednoduše jí s ohledem na všechny rizikové aspekty nekupuji. Kapra koupím živého na sádkách a zde si ho nechám i odborně usmrtit. Prostě smažený kapr ze zamražené ryby není ono. S vánočními nákupy to nebudu přehánět a budu spíše preferovat obchody v sousedství, popřípadě vlastnoruční dárky jako domácí ořechovice či zázvorový likér.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz