Článek
Jak dopadly přijímačky na střední školy teprve uvidíme, ale už teď víme, že ačkoliv celkový počet přihlášek vzhledem k silnému ročníku stoupnul, počet přihlášek na gymnázia se snížil. Ne ale proto, že by o ně nebyl zájem, ale kvůli taktizování - vzhledem k mediálně propíraným nedostatečným kapacitám totiž zájemci o gymnaziální vzdělání (resp. jejich rodiče) taktizovali a druhé přihlášky podávali nikoliv na jiné gymnázium, ale raději na střední odborné školy. [1] Zastánci výše uvedené (průmyslem nechtějícím platit vyšší mzdy prolobbované) mantry můžou jásat, přitom je to ale nesmysl.
66 % sedmnáctiletých studentů v ČR je na odborných školách a učilištích. To je nejvíc v EU i v OECD - evropský průměr je 37 %, průměr OECD je 31 %, v G20 je to pak jen 16 % [2]. Radši to napíšu ještě jednou. Nikde není tak vysoký počet středoškoláků v odborném školství jako u nás. Přesto se velká část české společnosti jako klíště drží teze o nutnosti posilovat odborné vzdělávání a zarytě odmítá přizpůsobit nabídku zvyšující se poptávce po obecném vzdělání.
Humornou anekdotou uprostřed debat o nedostatečných kapacitách středních škol je případ Jihomoravského kraje, jehož minulé vedení si (přes moje námitky) prohlasovalo strategický dokument na léta 2020-2024, ve kterém si explicitně zakázalo otevírat nové střední školy i zvyšovat kapacity těch stávajících (protože kapacity jsou papírově v rámci kraje dostatečné - co na tom, že studenti musí na střední dojíždět třeba z Adamova do Znojma) a přikázalo si držet podíl studentů na gymnáziích a lyceích pod 30 % [3].
Pojďme se už prosím konečně smířit s tím, že svět se mění. Nebraňme lidem dosáhnout takového vzdělání, o jaké stojí, nenuťme děti učit se zbytečnosti, které nevyužijí jindy než v případě účasti ve vědomostní soutěži a které si během tří sekund vygooglí. Poskytněme jim nástroje k poznání světa, naučme je vyhledávat zdroje a pracovat s nimi, pracovat s nástroji využívajícími umělou inteligenci, které jsou už teď na úrovni, o jaké se předchozím generacím ani nesnilo a než dnešní deváťáci dokončí střední školu, budou ještě o tisíc procent jinde. Pojďme poskytovat co největšímu množství lidí co nejkvalitnější obecné vzdělání a k tomu jim nabídněme možnost specializace. To je cesta.