Článek
V roce 2013 jsme do rodiny pořizovali nový rodinný vůz typu MPV z Francie. O něco málo měsíců později muselo pryč i druhé auto a do rodiny se poprvé podíval Jihokorejec. Po deseti letech se servisní náklady už nevyplatilo hradit a došlo na obměnu vozového parku. Pro naše účely byly oba vozy vyhovující, byť kvalita v porovnání s trvanlivostí byla u asijského vozu dramaticky lepší. Abych to napsal ještě přesněji, po deseti letech užívání obou značek byl stav korejského vozu násobně lepší.
Při nákupu nového vozu v minulosti jsme dostali financování bez navýšení, výhodné pojištění, zdarma pak plnohodnotné rezervní kolo, servisní sadu s heverem, povinnou výbavu, koberečky, sadu zimních pneumatik, plnou nádrž a možná ještě něco, už je to přeci jen pár let.
Diametrální rozdíly v doplňkových službách
V červnu 2023 jsme pořídili nový korejský vůz kombi (v té době jeden z posledních v nabídce) v novém autosalonu v našem krajském městě. V lednu letošního roku jsme ve stejném městě v zaběhlém autosalonu pořídili opět vůz MPV jako hlavní auto na dovolené. A nestačili jsme se divit, jaké rozdíly v doplňkových službách nás čekaly.
Začněme nákupem korejského kombíku. Na trhu nebylo moc z čeho vybírat a chtěli-li jsme pro nás cenově dostupné auto s kufrem, moc možností nebylo. Propagovaná SUV bez pohonu 4×4 nedávají žádný smysl. Proto jsme vyrazili vybírat nové vozidlo.
Vzpomínání na nákup MPV v roce 2013
V autosalonu jsme dostali nabídku financování klasicky, nebo bez navýšení. Jsem na takové nabídky citlivý, v klidu jsem všechna čísla propočítal a světe div se, při financování na dva roky včetně plnohodnotného pojištění nepřeplatíme vůz ani o korunu. To jsme koukali. Navíc jsme dostali sadu koberečků, plnou nádrž, sadu zimních pneumatik, dojezdové kolo, servisní sadu a od prodejce také dva spreje na kuny, které nás umí doma hezky potrápit. Taky zdarma. Součástí je také nabídka zpětného odkupu vozu po dvou letech a systém pro Android auto zdarma. Odjížděli jsme spokojeni s vozem, který se vyrábí na severu Moravy.
O sedm měsíců později přišel čas vyzvednutí nového vozu z Francie. Výhodné financování bez navýšení vypadá tak, že zaplatíte 10 000 poplatek za smlouvu, pak už teda nic, ale pojištění ve splátkách je o 100 % dražší, než to, které nám v autosalonu mohli nabídnout mimo tento systém. Auto bychom přeplatili o desítky tisíc, proto jsme se rozhodli jen pro výhodné pojištění a financování úvěrem jsme řešili samostatně.
Stejná společnost, naprosto odlišné parametry financování vozu
Paradoxní na celé situaci je, že financování je nabízeno přes stejnou společnost, jako u druhého vozu. Rozdíl je v tom, že korejská automobilka nákupy vozů na splátky dotuje a podporuje, kdežto francouzská tak nečiní. Drobnost, která ale dost ovlivňuje to, kdo si kde jaké auto pořídí.
Co jsme získali jako benefit při nákupu asijského vozu:
- financování vozu bez navýšení
- výhodné pojištění vozu (oproti nabídkám pojišťoven)
- možnost zpětného odkupu vozu po dvou letech
- display pro systém android auto v ceně
- plnou nádrž PHM
- sadu zimních pneumatik kvalitní značky
- sadu gumových koberečků před přední i zadní sedačky
- dva spreje proti kunám
Jaké benefity jsme získali při nákupu evropského vozu:
- výhodné pojištění vozu (oproti nabídkám pojišťoven)
Větší šok však člověka čeká, když zjistí, že auto vlastně neobsahuje nic z toho, co bylo kdysi standardem. Při několik měsíců trvajícím čekání na auta dovozce námi objednaný vůz zlevnil, proto jsme se ozvali a dostali dodatečnou slevu. Teda slevu. Zaplatíme méně, ale už nedostaneme zimní pneumatiky. Přesto se nám sleva vyplatila více nežli nové pneumatiky.
Chceš evropské auto? Plať jako mourovatej
Vůz nemá rezervu, přestože výlisek pro její umístění pod kufrem je stále zachován. Dozvídám se, že kvůli emisím musí být auto co nejlehčí. Proč vůz neprojde testy a pak se do něj příslušenství nedá, to už jsem se nedozvěděl. Logicky tu pak není ani servisní sada na opravu pneumatiky, natož nářadí a hever. Z povinné výbavy vypadly i žárovky. Je tu jen základní sada s lékárničkou, trojúhelníkem a vestou.
Vše ostatní si člověk pěkně dokoupí a zaplatí. Jaký rozdíl oproti jiné značce pár metrů vedle. Někdo hold chce, aby se člověk příště vrátil, jiný tak nějak zoufale paběrkuje a neví, co chce. To, že jsou evropské automobilky v průšvihu, víme všichni. A také víme, že se mohou obrátit na viníka, tedy pány v Bruselu. Měli by se všichni zamyslet nad tím, jestli Evropě pomůže, když si nakonec všichni vybereme svá nová vozidla z asijské produkce.