Článek
Nové automobily mají jako svoji povinnou výbavu řadu asistentů, které mají vést ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V zásadě proti tomu nejsem, jen jako prostý uživatel moderních vymožeností přemýšlím, zda by silničnímu provozu spíš neprospívala větší znalost řízení vozidel od každého z nás.
Někdy totiž žasnu nad tím, čeho jsou vůdci vozidel na vozovkách schopní. V současnosti již k nim ale také patřím a nezaujatý pozorovatel mé jízdy může mít někdy pocit, že musím být pod vlivem alkoholu, nebo něčeho horšího. Občas se mi totiž stane, že zapomenu vypnout asistent jízdy v jízdních pruzích, který se sám automaticky zapíná při každém nastartování motoru.
Auto samo vyhodnotí situaci, že jste moc u kraje
Už jste zkoušeli tuto vymoženost na silnicích okresního charakteru? A také se vám stalo, že auto samo trhne volantem do středu vozovky, když se přiblížíte pravé čáře na krajnici? Tento asistent je sice nedílnou součástí vozidla, ale na malých silničkách může být smrtelně nebezpečný.
Přiznávám ale, že jsem se nedíval do návodu k použití, zda se má tato vymoženost mimo dálnice a rychlostní silnice povinně vypínat, ale divil bych se, kdyby to tam bylo. Protože pokud ano, tak by výrobce říkal, že nevypnutím mi hrozí nebezpečí nehody. Současně ani v jednom z našich vozidel není možné asistenta nastavit jinak, než tak, že s volantem v případě potřeby opravdu pohne.
Traktor v protisměru asistenta nerozhodí
To, co může být na dlouhých cestách opravdu užitečnou prevencí nehody, například při nočním přejezdu mezi státy, se stává při cestách po okrskách nebezpečnou srandou. Poprvé jsem nadskočil strachy při své první jízdě novým vozem, když jsem si ho odvážel z autosalonu.
Nedostal jsem ohledně této moderní novinky žádné varování ani informaci a vyrazil k domovu. V zatáčkách za obcí jsem potkal traktor v protisměru a automaticky zamířil blíže krajnici, abych se zemědělskému kolosu vyhnul. Auto ale bylo proti a chytrý mechanismus usoudil, že když se bez blinkru blížím krajnici, tak je něco špatně a volant ztrhl zpět ke středu silnice. Byla ve mně malá dušička, člověka to překvapí. Naštěstí jsem zareagoval včas a volant opět otočil. Traktor jsem minul bez srážky.
Nastartovat a vypnout všechno, co má asistovat
A tak jsem se naučil nejen tento moderní mechanismus vypínat při každém nastartování. Nebydlím totiž na dálnici, musím k ní vždy dojet po úzkých silničkách a autíčko šlape jako hodinky. Tedy do chvíle, kdy na asistenta zapomenu a vyjedu. Nevím, osobně si myslím, že by bylo moudřejší tuto funkci nastavit opačně, tedy aby se aktivovala na zapnutí.
Na dálnici si ho rád zapnu, ale takto je to jenom další do řady asistentů, které musíte před jízdou vypnout, aby jste neničili své auto (například systém STOP / START) nebo nebyli nebezpeční svému okolí. Nezbývá než děkovat výrobci vozidla, že se alespoň tento asistent dá vypnout mechanickým tlačítkem a ne složitě dotykovou obrazovkou.