Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Bohužel jste studoval gymnázium, vybrali jsme proto jiného uchazeče

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/notebook-kancel%C3%A1%C5%99-ruka-psan%C3%AD-3196481/

Větu z nadpisu článku jsem si před lety vyslechl od pracovnice personální agentury. Byl jsem touto větou zaskočen, ale důvod je pochopitelný.

Článek

Před několika lety jsem si uvědomil, že se můj kariérní život neubírá směrem, jaký bych si přál. Rozhodl jsem se tedy pro změnu, aktualizoval svůj životopis a rozeslal ho s průvodním dopisem do několika firem a agentur.

Gymnázium jako přítěž

Reakce na můj životopis, ať pozitivní, či negativní, byly jako přes kopírák, ale jedna mne dosti překvapila. Stalo v ní kromě jiného: „Vzhledem ke škole, kterou jste studoval, nejste vhodným uchazečem.“

Odpověď personalistky mne zaskočila, nechápal jsem co je na škole, kterou jsem si vybral, špatně.

Gymnázium, respektive bez vzdělání

Do personální agentury, ze které jsem dostal odpověď o nevhodně vybrané škole, jsem zavolal s dotazem, co je vlastně špatně. Dozvěděl jsem se, že firmy, kterým jsem byl paní personalistkou nabídnut, požadovaly člověka s odborným vzděláním, tedy minimálně se střední školou se zaměřením. Nejsem v tuto chvíli tedy vhodným uchazečem pro žádnou z firem, které má právě ve svém portfoliu.

Personalistka přehlédla, že škola, kterou jsem studoval nebyla pouze gymnázium, ale sloučené gymnázium a SOŠ. A já studoval zmíněnou SOŠ. Po vyjasnění jsem byl na pohovor přizván. Nicméně mě postoj vůči gymnazistům zaskočil.

Kontaktoval jsem několik svých známých z HR prostředí a zeptal jsem se jich, zda mají na uchazeče s nejvyšším dosažených vzděláním z gymnázia stejný názor. K mému překvapení ano. Tito lidé jsou pro ně bez adekvátní praxe nepoužitelní. Nemají totiž praktické, ani teoretické znalosti z žádného oboru.

Na základní škole mi tvrdili opak

V páté třídě základní školy jsme se rozhodovali, zda chceme pokračovat do deváté třídy, nebo nastoupíme na osmileté gymnázium. Jelikož nám bylo kladeno na srdce, že studenti gymnázia jsou „něco víc“ a mají dveře prakticky všude otevřené, do přijímacího řízení jsme se přihlásila téměř celá třída. Zájem byl velký. Ke své smůle (z dnešního pohledu štěstí) jsem na gymnázium nebyl přijat. Byl jsem zklamaný, jelikož nám bylo na základní škole předkládáno, že na gymnázia se dostanou jen ti nejlepší a výjimeční, kteří budou mít úspěch zaručený. A my ostatní se budeme muset smířit s průměrem.

Z gymnázia jedině na Univerzitu

Gymnázia jsou zaměřena na všeobecné znalosti a celkem solidně vás připraví na studium vysoké školy. To je prakticky jediná rozumná cesta absolventa gymnázia, pokud se nechce potýkat s odmítáním personalistů. Středoškolák bez praxe a zaměření je v očích potencionálního zaměstnavatele nevyužitelný.

Pokud absolvent gymnázia nemá chuť, nebo možnost dále se vzdělávat, musí mít velké štěstí, aby narazil na solidní práci. S plynoucími roky se situace mění a člověk získává pracovní zkušenosti, které jsou pro další kariéru mnohem důležitější, než vzdělání. Někde se ale praxe musí získat. A to je už těžší úkol.

Co s absolventy gymnázií

Gymnázia jsou samozřejmě výborné školy, které dokáží studenty patřičně vybavit informacemi. Ty skvěle zhodnotí při studiu na vysoké škole. A pro absolventy gymnázií, kteří nepokračovali na univerzitu, by mohla být přijatelná cesta kurzy a certifikáty o dovednostech, díky kterým se stanete pro potencionálního zaměstnavatele zase o kousek zajímavějšími.

Pokud se vy nebo vaše děti rozhodujete o tom, jestli zvolit pro budoucí studium gymnázium, zamyslete se pečlivě, zda budete pokračovat až na vysokou školu. Odborné střední školy nebo učiliště jsou pro profesní život bez vysokoškolského vzdělání mnohem vhodnější.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz