Hlavní obsah
Zdraví

Pokud chcete začít s otužováním, právě teď je ten nejlepší čas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 International

Vysekejte díru do ledu, natáhněte plavky, koupací čepici a hurá do ledové vody. Vaše tělo vám poděkuje.

Článek

Mé začátky s otužováním nebyly jednoduché. Překonat počáteční obavy chvíli trvalo, ale zvládl jsem to a dnes jsem za to velice rád.

Pokus číslo jedna

První můj pokus o otužování proběhl asi před třemi lety. Pro naší celou partu nadšenců to bylo poprvé. Vyjeli jsme za město k rybníku, vysvlékli se donaha a rozvážnými kroky přistupovali ke břehu. Napadl první sníh, venkovní teplota byla kolem nuly, teplota vody asi o stupeň víc. Někteří z nás se odvážili tak daleko, že jim sahala voda po pás. Některým z nás, například mě, se podařilo dojít asi tak daleko, že nám šplouchala voda o kolena. Voda v rybníku se nám zdála natolik ledová, že jsme měli pocit, jakoby nám začala zamrzat krev v prstech u nohou. Nikdo z nás se neodvážil jít dál, natož plavat. Tímto pokusem mé otužování na dlouho skončilo.

Důležitá je podpora

Můj druhý pokus o otužování se uskutečnil náhodou. Byl jeden z posledních zimních dnů. Ačkoliv ve stínu byla teplota kolem deseti stupňů, slunce krásně hřálo.

Kolega zorganizoval skupinové otužování. Já si ten den byl zaběhat a náhodou jsem běžel okolo rybníka, kde se právě připravovali první otužilci z řad mých kolegů ke vstupu do rybníka. Byl jsem okamžitě přizván, abych také zocelil své tělo. Po chvíli přemlouvání jsem se odhodlal a přidal se ke kolegům.

Tentokrát byla voda o poznání teplejší než při mém prvním pokusu o otužování, nyní měla 7 stupňů. Pomalými, ale jistými kroky jsem držel tempo s kolegy a na první dobrou jsem se dostal tak daleko, že jsem měl hladinu vody u krku. Vydržel jsem takto několik minut. Poté jsem se odebral zpět na břeh, v tu ránu jsem cítil, jak se moje tělo probouzí a mě polil pocit radosti. V tu chvíli jsem zpět do vody nechtěl, ale věděl jsem, že toto rozhodně nebylo mé poslední otužování.

Následující dny se už jen oteplovalo. Voda již nebyla pro otužilce dostatečně studená. Sezóna skončila. Škoda, říkal jsem si.

Nevyjít ze cviku

Poslední týdny se blíží ranní teploty nule a bez zimní bundy není radno vycházet ven. Proč se nezačít znovu otužovat? Je tomu asi čtrnáct dní, co jsem sbalil plavky a ručník, a vyrazil k rybníku. Teplota vody mohla být lehce pod deset stupňů. Vlezl jsem tam nejdříve po kolen, následně po pás a na třetí pokus až po krk. Po několika minutách jsem se odebral ven z vody a zabalil se do osušky. Za nedlouho se opět dostavil pocit štěstí a náhlé nabuzení.

Stejným způsobem jsem to zopakoval další den. S několikadenními pauzami se chodím otužovat pravidelně a doufám, že u toho vydržím i přes zimu. Důležité pro mě je nepřestat s pravidelností.

Otužování: O co vlastně jde

Otužování je metoda posilování imunitního systému, která spočívá v pravidelném vystavování těla chladu. Obvykle se pod pojmem otužování rozumí sprchování studenou vodou či plavání ve studené vodě, v širším slova smyslu však pojem zahrnuje i saunování, celoroční sportování ve volné přírodě a další praktiky.

Otužování má řadu prokázaných zdravotních přínosů

Posílení imunitního systému

Otužování pomáhá tělu lépe odolávat infekcím. To je dáno tím, že při chladu dochází k aktivaci imunitních buněk a tvorbě protilátek.

Snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění

Otužování pomáhá snížit krevní tlak, zlepšit krevní oběh a zvýšit hladinu HDL cholesterolu, který je označován za „dobrý“ cholesterol.

Zlepšení psychické kondice

Otužování může pomoci snížit stres, zlepšit náladu a zvýšit celkovou psychickou pohodu.

Zvýšení energie a výkonnosti

Otužování může pomoci zvýšit energii a zlepšit fyzickou výkonnost.

A jak s otužováním začít?

Důležité je jít na to postupně. Začněte například studenou sprchou u vás doma. Pro první venkovní otužování si vyberte roční období, kdy ještě není teplota pod deset stupňů.

Vezměte s sebou parťáka. Za prvé proto, abyste měli duševní podporu a za druhé, aby vás měl v případě nějakých problémů kdo vysvobodit.

Zásadní je dýchání. Před vstupem do vody a během samotného otužování zhluboka a pomalu dýchejte. Je velice důležité roztáhnout plíce a nepanikařit. Mohly by se vám stáhnout plíce a měli byste problém se nadechnout.

Vezměte si s sebou teplé oblečení a osušku, a okamžitě po dokončení se zabalte, abyste nenastydli.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz