Článek
Oznámení šéfa mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Klause Zellmera, že tato 100% dceřiná firma koncernu Volkswagen propustí až 15 % ze svých 41 000 zaměstnanců, bylo sice překvapivé, ale s ohledem na kritický stav zejména kmenové značky VW očekávatelné. Předseda představenstva Zellmer úsporné kroky právě proto oznámil 26. února na konferenci v Mnichově, kterou uspořádal německý týdeník Automobilwoche. Tento časopis sám poukázal na rozporuplnost faktu propouštění, když značka Škoda si přece vede dobře a letos chce zvýšit výrobu kontroverzních plně elektrických aut o osm procent.
„Úspěch Škody je založen na rozsáhlé modelové řadě a poměrně nízkých fixních nákladech, ale kvůli tomu, aby ziskovost zůstala zachována, tak automobilka, která zaměstnává 41 tisíc lidí, plánuje zmenšit pracovní síly o patnáct procent. Pracovní místa projdou přirozenou fluktuací,“ řekl Zellmer v rozhovoru s vydavatelem magazínu. V samotném Česku škodovka dává práci 37 000 lidí a omezování personálu se bude týkat zřejmě zásadně jen tuzemska. Šéf Škoda Auto přitom za hlavní problém označil fakt, že zákazníci po celém světě nereagují na nabídku bateriových vozů tak, jak VW i další světové automobilky očekávaly.
Přitom v posledních měsících vedení Škoda Auto vytrubovalo do světa své výrobní a obchodní úspěchy. Dodávky aut s okřídleným šípem ve znaku dosáhly v roce 2024 v celém světě 926 600 kusů, což na složitém světovém trhu s automobily znamenalo pěkný růst o 6,9 %. I když manažeři sesterských značek VW i Audi nad tím poněkud skřípou zuby s poukazem na vnitro koncernový kanibalismus, na referenčním trhu v Německu s nejvyšší konkurencí zůstala Škoda importní značkou č. 1 s dodávkou 187 100 automobilů (meziročně + 29 200 vozů). S třetinovým podílem na prodejích nových aut zůstává Škoda dominantní na domácím trhu v ČR (84 500 aut).
Nejprodávanějšími modely se staly vozy modelové řady Octavia (215 700 vozů, meziročně +12,4 %), SUV Kamiq (126 000; +8,2 %) a malého rodinného vozu Fabia (117 100) s největším procentním růstem (+24,1 %). Plně elektrický model Enyaq vloni dominoval na mnoha evropských trzích. V Německu byl s více než 25 000 prodanými exempláři druhým nejžádanějším elektromobilem. Do roku 2025 vstupuje značka Škoda silnější než kdy dříve: s historicky nejmladší a zároveň nejpočetnější nabídkou 12 modelových řad. Jejich součástí je nově cenově dostupnější elektrické SUV Elroq a nové modelové varianty vozu Enyaq.
Letošním cílem mladoboleslavské automobilky je prodat jeden milion vozů, což by představovalo meziroční nárůst o osm procent. Pomoci k tomuto cíli má zejména Indie, která je pro podnik momentálně nejvíce růstovým trhem a má sehrát klíčovou roli v mezinárodní expanzi firmy. Přitom v minulosti byla hlavním zahraničím odbytištěm Čína s historickým vrcholem 340 000 prodaných škodovek ročně. Prodeje se dnes smrskly natolik, že Škoda zvažuje úplné opuštění čínského trhu. Vinu na tom klíčově má naprostá změna orientace čínských zákazníků na stále lepší domácí automobily.
To nejpodstatnější jsou ale peníze. I když za celý rok 2024 ještě hospodářské výsledky Škoda Auto nejsou k dispozici, už první půlrok ukázal, že i loni se česká dcera koncernu stala vynikajícím zdrojem ziskovosti, z anglického cash cow, v doslovném příkladu „hotovostní kráva“. Za šest prvních měsíců roku 2024 provozní zisk vzrostl na 1,149 mld. eur (meziročně +26,1 %) a rentabilita tržeb, tedy zásadní údaj pro ziskovost, posílila na 8,4 %, tedy na dvojnásobek více než objemově největší značky VW a ještě více než u prémiové Audi. Dá se tedy realisticky očekávat, že Škoda Auto pomůže za loňský rok v celkové konsolidaci výsledků koncernu VW čistým ziskem přes dvě miliardy eur.

Dividendy Škoda Auto pro koncern VW
Zde je na místě se podívat na výsledky VW. Celý zisk koncernu VW činil v roce 2023 částku 16,1 mld. eur, pro rok 2024 se předpokládá snížení na 11,1 mld. eur. Volkswagen má v letošním roce celkový dluh 186,8 mld. eur, což představuje meziroční zvýšení o 7,08 %. Konstatoval to speciální akciový portál eulerpool.com. Odborníci považují VW za nejzadluženější firmu na akciovém trhu. Zlomem byl zřejmě skandál dieselgate z roku 2015. Americká agentura pro ochranu životního prostředí odhalila, že vznětový motor Volkswagen TDI typu EA 189 vypouští až 22krát více oxidů dusíku (NOx), než stanovila norma. Tyto emise maskoval zvlášť vyvinutý software, který dokázal rozeznat stav emisního testování vozu a uměle emise snížil proti provozu v reálných podmínkách. Náklady na pokuty a odškodnění zaplacené ze zisku VW přesáhly 32 miliard eur (přes 800 miliard korun), a to ještě nejsou všechny právní spory ukončeny. Tehdy také automobilová lobby VW a dalších firem v Bruselu naprosto omezila své aktivity a nechala se převálcovat zelenou ideologií, která označila uhlí a spalovací auta za ztělesněného ďábla a původce klimatické změny.
Volkswagen, největší evropská automobilka a stále ještě s objemem výroby kolem 9 milionů vozů po Toyotě druhý největší automobilový koncern na světě se 700 000 zaměstnanci, se po dlouhém přetahování loni na podzim dohodl s odbory na pětiletém plánu snížení počtu německých zaměstnanců o 35 000 lidí. To ale určitě není konec příběhu nutné restrukturalizace, která má přinést úspory v řádu 10 až 15 miliard eur ročně. Plány zavřít až tři závody VW v Německu zatím zůstaly u ledu, ale 28. února zavřela definitivně vrata továrna Audi v Bruselu, nejvýznamnějšího soukromého průmyslového zaměstnavatele v belgickém hlavním městě se 76letou historií výroby aut. Vyrábět zde špatně prodejný plně elektrický model Audi Q8 e-tron se stalo neúnosným a tak 3000 dělníků a techniků dostalo padáka. Ovšem plán přesunu závodu Audi do v San José Chiapa v Mexiku už je teď sporný: právě 4. března prezident USA potvrdil 25% clo na dovoz zboží z Mexika do Spojených států jako klíčového odbytiště Audi, VW i dalších automobilek využívajících ve svých tamních továrnách levnou pracovní sílu v Mexiku.
Co je příčinou tak velkých potíží koncernu VW a v podstatě všech evropských automobilových značek? Po dvou silných letech (2022 a 2023), kdy byl trh podpořen nahromaděnými úsporami a velkým zájmem spotřebitelů o nová vozidla, začíná poptávka zpomalovat. Zatímco prodeje největších automobilových společností, jako jsou Toyota a Volkswagen, po uplynutí covidové pandemie rostly přibližně o 10 %, v současnosti zůstává roční prodej aut v Evropě asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií. Řadě evropských vlád došly peníze na dotování elektrických aut, na jejichž podporu např. vláda v Berlíně v letech 2016 až 2023 utratila z daní 10 miliard eur.
Továrny tak nejedou na plnou kapacitu a desetitisíce pracovních míst jsou v ohrožení. Nečekané zpomalení poptávky po elektromobilech a větší konkurence na důležitých vývozních trzích v USA a Číně znamenají, že výrobci musejí v Evropě hledat úspory, aby zůstali konkurenceschopní. Přitom kvůli špatnému odbytu jsou výrobní kapacity automobilek nevytížené, za hranici rentability se přitom považuje 80 %, ale závody značky VW v Německu jedou některé sotva na 50% vytíženost.
Špatný odbyt umocněný slepou a ideologicky motivovanou mylnou sázkou na totální brzkou převahu elektromobilů na trhu v kombinaci se špičkovými personálními náklady na drahou německou pracovní sílu s dělnickými platy na linkách i 4000 eur měsíčně je základním východiskem problémů nejen VW. Ideologií Green Deal ostrakizovaná auta na spalovací motory se tak vedle deficitu levné elektřiny a tepla z nenáviděného uhlí stávají symboly hlubokých omylů politiky Evropské komise a stále ještě většinově podvolených vlád členských zemí EU. Je to doslova smrtící koktejl pro budoucnost celé automotive, ještě před časem výkladní skříně německého i celého evropského průmyslu. Ten donedávna generoval 7 % HDP celé EU, dával skvěle placenou práci 13 milionům Evropanů s na ně dalšími miliony navázaných pracovních míst a podílel se třetinou na všech nákladech na výzkum a vývoj v Unii. V ČR je podíl autoprůmyslu na prosperitě národního hospodářství ještě zdaleka větší.
Do toho nastupuje expanze Číny, kterou Západ (příkladně od roku 1985 Volkswagen či později i General Motors) naučil vyrábět hodnotné produkty včetně automobilů a současně v podstatě deklarovaným zřeknutím se vývoje a výroby západních aut se špičkovými spalovacími motory vyklidil pole čínské konkurenci. Ta nalezla v zásadně jednodušších elektrických vozech a s dominancí kontroly výroby, technologie a surovin na jejich baterie recept, jak vytlačovat evropskou konkurenci z trhu.
Čína je nyní schopna vyrábět elektromobily za čtvrtinu nákladů než evropské automobilky a již nyní prodej čínských EV obsadil 15 % evropského trhu, když v roce 2019 to bylo jedno procento. Díky významným investicím navíc vytváří přebytky produkce, které následně vyváží do celého světa a dokáže překonávat i zaváděné celní bariéry, mj. umístěním výroby v zemích EU. Letos na jaře má začít vyrábět své elektrické vozy v Maďarsku největší čínská automobilka BYD. Jak se orientuje na expanzívní budoucnost, dokládá fakt, že BYD zaměstnává ve svých vývojových centrech v Číně i ve světě na 120 000 lidí. Odhaduje se, že do konce roku 2030 bude čínský vývoz automobilů představovat až třetinu celkového světového obchodu s automobily. To představuje hrozbu pro evropské koncerny, které zatím elektromobily nedokážou konkurence schopně vyrábět.
V konfrontaci se stezky evropských automobilek a řady národních vlád nad ubíjejícími zelenými normami a regulacemi, jimž v neúnosně drahých a nedostatečně funkčních elektrických autech ukazují zákazníci bez podpory dotací záda, bruselská byrokratická hora porodila další šedivou myš. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová 3. března oznámila, že tedy Komise automobilkám uleví. Současně tyto navzájem tvrdě konkurující značky vyzvala, aby „sdílely software i hardware“ a vyvinuly iniciativu na evropskou výrobu baterií pro elektrické vozy. Pokuty z nedodržení flotilových emisních limitů nad hranici 93,6 gramu CO₂/km se dle šéfky EK nebudou počítat od 1. ledna 2025, ale kumulativně z prodejů až za tři roky.
Po vystoupení šéfky Komise se sice ihned mírně zvýšila cena akcií řady automobilek, jimž podle automobilových bossů hrozila ročně do pokladny spravované paní z Leyenů povinnost uhradit emisní pokuty kolem 16 miliard eur (přes 400 miliard korun), ale problémy se jen odsunuly do nedaleké budoucnosti. Přitom od 1. ledna 2027 vstoupí v platnost nové emisní povolenky na benzín a naftu, které zdraží pohonné hmoty zpočátku nejméně o 10 %, ale dle expertů i zelených ideologů reálně celkem rychle až o 30 procent. Litr nafty a benzínu za cca 60 korun, to není žádná sci-fi, ale zničující realita už za pár let. A to nejen pro dopravu, ale také pro růst inflace totožný s výši zdražení PHM. Navíc od 1. ledna 2030 bude i současný tvrdý emisní limit ještě zásadně utužen na 30 gramů CO₂. Zatímco současný limit předpokládá poměr prodeje jednoho EV asi na 4 spalovací (v současnosti má podíl elektrických aut na celkových prodejích VW či Škoda sotva 9 %), od roku 2030 by už většinu prodejů musely tvořit auta na baterie.
S očekávaným a zelenou ideologie Green Deal vyžadovaným stále přitvrzovaným omezováním aut na spalovací motory s cílem úplného zákazu nových vozů na benzín a naftu po roce 2035 ekonomicky zmučeným automobilkám zmizí i jejich klíčový zdroj zisků. Protože slušnými maržemi z prodejů klasických aut, která silně zdražila kvůli inflaci vyvolané energetickou krizí a také ve snaze „opticky“ zmírnit cenovými rozdíl mezi konvenčními a elektrickými auty, dosud automobilky částečně kompenzovaly mizerné nebo spíše hluboce záporné marže z prodeje elektrických aut, v jejichž malých objemech výroby a prodeje se nemohou amortizovat obrovské a ztrátové investice do elektromobility. Řada automobilek ale už přiznává, že byť i marginální podíl prodejů plně elektrických aut je ekonomicky posílá do celkové ztráty.
Přitom prodej nových aut je vždy lakmusovým papírkem konjunktury. S očekávanými stamiliardovými investicemi zemí EU do zbrojení, byť třeba navrhovaného na dluh, a s rizikem rozšíření války z Ukrajiny dále na západ Evropy po omezení vojenské angažovanosti USA, budou vystrašené firmy i domácnosti pod dojmem těchto emocí nepochybně omezovat zbytné investice, tedy i do nových aut. Takže idea Komise i některých národních vlád, že se snad za pár let prodej elektrických aut nějak zmátoří, je zcela mimo mísu. Navíc Česko zřejmě tvrdě postihne avízované americké clo ve výši 25 % i na dovoz evropských aut do USA. Polovinu hodnotového řetězce českého automobilového průmyslu totiž tvoří dodávku dílů pro řadu západoevropských automobilek, které na zavedení cla tvrdě doplatí omezením vývozu do USA.
Oznámené propouštění 6000 zaměstnanců ve Škoda Auto, které vyvolalo značné emoce a není vyloučeno, že automobilka se ho bude snažit nějak zmírnit, má dvojí cíl: jednak zvýšit už tak skvělou ziskovost tuzemské automobilky jako koncernové cash cow, jednak zmírnit tlak odborů na to, aby požadovaly větší podíl ze ziskovosti firmy pro zvýšení mezd a odměn pro zaměstnance. Podle údajů, které autor článku získal z interních zdrojů, zeštíhlování automobilky se zdaleka nebude týkat jen tzv. agenturních zaměstnanců a přirozených odchodů do důchodu bez náhrady novými zaměstnanci. Méně zaměstnanců má mít třeba i efektivní útvar výzkumu a vývoje s 2500 inženýry a techniky.
V talmudu, v historickém souhrnu židovského učení a etiky, se praví: „Jsme jako olivy, teprve když jsme drceni, vydáváme ze sebe to nejlepší.“ Nepochybně je nyní takto obrazně řečeno drcena i Škoda Auto. Je otázkou, zda bude pokračovat drcení oliv jen „za studena“ a zda se nepřeklopí do souboje managementu s odbory. Obrazně řečeno, zatím kvalitní olej ze škodováckých oliv životodárně zalévá málo krizí tknuté olivy ve sklenici se značkou VW. Ta už je ale z větší poloviny vyjedená. Značka Volkswagen je poválečným symbolem německého hospodářského zázraku a pro politiky i celou ekonomiku Německa je prostě příliš velká na to, aby mohla padnout. Je ale faktem, že evropský automobilový průmysl čelí největší krizi ve své historii a je velkou otázkou, kdo tento souboj a pod jakou značkou přežije.
Citované zdroje:
https://www.automobilwoche.de/autohersteller/skoda-chef-klimawandel-bekampfen-geht-nur-wenn-man-die-kunden-mitnimmt
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_25_656
https://auto-mania.cz/skoda-dodala-v-roce-2024-zakaznikum-na-celem-svete-926-600-vozu-je-to-oproti-roku-2023-narust-o-7/
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/audi-brusel-tovarna-fabrika-q8-e-tron-elektromobil.A250228_171051_automoto_fdv#utm_content=freshnews&utm_term=bruselsk%C3%BD%20z%C3%A1vod%20audi%20zav%C5%99en&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
https://www.hrot24.cz/clanek/skoda-auto-propousti-tisice-elektromobily-krize-evropsky-autoprumysl-komentar-paral-H7G8W?
https://eulerpool.com/cs/akcie/Volkswagen-Akcie-DE0007664039/Zadlu%C5%BEen%C3%AD
https://www.skoda-storyboard.com/
https://www.echo24.cz/g/HByEj/zpravy-ekonomika-kdo-nejvice-cerpal-z-programu-antivirus-covid-mpsv-urad-prace-nku/2