Článek
Kdo nám to tu reprezentuje školství?
Zdánlivě to vypadá jako dobrý nápad. Národní konvent o vzdělávání je prý odborná diskusní platforma k otevřenému dialogu o připravovaných změnách ve vzdělávání mezi politiky, představiteli státní a veřejné správy, vzdělávacími institucemi, školskými asociacemi, neziskovým sektorem a dalšími klíčovými aktéry. Ministr Bek tedy nakupil desítky osob, zastupující sami sebe i zástupce desítky organizací, více či méně spojených se vzděláváním. Přestože mají už první jednání (úplně zbytečné) za sebou, ministerstvo teprve nyní zveřejnilo seznam. A mnozí se nestačí divit, kdo všechno si vysloužil členství v Konventu. Vyberu pro ilustraci kvality několik těchto osob.
Asi bych měl začít Renátou Zajíčkovou z ODS. Získala titul ničitelka českého školství jen za takovou maličkost, že iniciovala změnu vyhlášky upravující hygienické požadavky škol. Zděšení rodiče i odborníci náhle shledali, že je zrušena povinnost umyvadel v každé třídě, rozdělení toalet na dívčí a chlapecké a oplocení kolem mateřských škol. Proč jsme tím ale od této političky překvapeni? Asi jsme zapomněli na mateřskou školku, kde dětem podávali obědy v pytlech na odpadky, aby kuchařky nemusely mýt nádobí. To, že jsou tyto pytle zdravotně závadné, bylo hned jasné i bez expertízy hygieny všem, kromě dvou osob: ředitelce této školy a její kamarádce, starostce městské části Prahy 5 Renátě Zajíčkové. Tohle jsou ale jen takové maličkosti. Pravou péči o kvalitu vzdělávání pro občany projevila tato politička už před lety, kdy založila soukromé Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů. Tehdy také kamarád, spolustraník a spolužák jejího manžela - Petr Lachnit (ANO) - prosadil zbytečné a hloupé zrušení ZŠ Plzeňská. Kdo dostal celou budovu do nájmu za směšnou cenu 55 tisíc korun měsíčně až do roku 2033? Světe div se, Renáta Zajíčková. Ta se v roce 2018 stala radní Prahy 5 pro školství, pak starostkou a tedy – jako v Kocourkově – figuruje její jméno na smlouvách s její školou na obou stranách dokumentu! A jak splatila důvěru občanů, když byla starostkou a kapacita škol v jejím obvodu přestala stačit? Myslíte, že uvolnila alespoň část nevyužité kapacity svého poloprázdného gymnázia, když školy v jejím obvodě musely losovat, které ze spádových žáků přijmou? Samozřejmě že ne a to si mohli rodiče demonstrovat jak chtěli a psát petice až do omrzení. Myslíte, že si své členství v Konventu zasloužila?
Co další člen konventu Radek Sárközi? Podvodník, který vytuneloval českým učitelům profesní komoru. Jak se taková věc dělá? Učitelé žádnou profesní komoru podobnou té lékařské nebo advokátské neměli a nemají. Radek tedy založil spolek a přijal skromný titul prezident. Je to něco, jako kdyby kdokoliv založil spolek Francie, nazval se prezidentem a očekával, že se tak stal prezidentem celého státu. Ne každý novinář má ovšem shůry dáno a tak se titul „prezident Pedagogické komory“ začal objevovat v médiích a mást tak veřejnost. To, že většina učitelů Radka Sárköziho vůbec nezná nebo jeho osobu a praktiky odmítá, je podružné. Že nic neví nějaký pisálek, lze pochopit, ale dokonce i v seznamu MŠMT je Sárközi označen „za Pedagogickou komoru“, ne správně „za Spolek pedagogická komora“. Co to tam je nekňuby?
Mezi členy Konventu patří i Michal Uhl, který s jemnocitem sobě vlastním čistil ÚSTR, kde došlo hromadnému propouštění a nucenému odchodu ideově nepohodlných zaměstnanců. Také je tu Zdeněk Kettner za SPD. Těžko bych hledal jeho rozumnou myšlenku o vzdělávání, alespoň však pobavil větou: „Ministři školství se střídají jako na běžícím pásu“. Střídání je totiž to poslední, co by člověk měl nebo mohl na běžícím pásu dělat. Jo a pak taková maličkost: Kettner je zastánce tělesných trestů.
Konvent společně hledá cesty?
Nemám tu samozřejmě prostor pro vyřčení všech pochybností, které někteří členové Konventu vyvolávají. Vypadá to, jakoby ministr Bek otevřel nějaký společenský magazín a namátkou vybral osoby, které mu připadaly zajímavé a kterými by Konvent doplnil. Je tu ekonomka Jana Matesová, kapelník The Tap Tap Šimon Ornest, sociolog a spisovatel Stanislav Biler a další lidé, kteří jsou se vzděláváním spojeni jen velmi, velmi okrajově. Z důvodu chaotického výběrového klíče asi nemá cenu klást si třeba tyto otázky: Proč jsou v Konventu dva zástupci Waldorfských škol a žádný zástupce u nás mnohem početnějších a významějších škol Montessori? Proč je zde za rodičovské organizace zrovna tato a ne významější a proč chybí zástupce domškoláků? Proč je v konventu CERMAT a Česká školní inspekce, když tyhle organizace nemají ministrovi „externě“ radit, ale on by je naopak měl řídit? Podobné třešinky na dortu ale nikoho netrápí.
Představme si však na chvíli, že by se měl Konvent podílet na zkvalitnění našeho školství. Jak by to měl udělat? Jeho členy jsou totiž osoby a organizace, které na sebe nevraží, konkurují si a nebo se v osobní rovině nesnášejí. Je tu zástupce CERMAT a zároveň Ondřej Šteffl, majitel konkurenčního SCIA. Oba se snaží ukrojit co největší díl přijímačkového a testovacího koláče. Už před mnoha lety napsal Štefl: „Kvalitu státní maturity od CERMATu zatím nikdo neviděl, stejně jako yettiho. Dostaneme nějaké důkazy, že existuje?“ Od té doby se vztahy těchto organizací nijak nezlepšily. Šteffl dlouhodobě a oprávněně CERMAT kritizuje, například: „každý rok o obtížnosti testů rozhoduje v CERMATu vedoucí metodik příslušného předmětu. Tím ovšem rozhoduje i o tom, zda propadne pět nebo třeba deset tisíc maturantů. Je mi záhadou, jak je možné, že takové svévolné rozhodování o lidských osudech v demokratické společnosti svěřujeme do rukou subalterních úředníků bez jakékoliv zodpovědnosti“. Teď sedí Šteffl ve stejných lavicích Konventu s ředitelem CERMATU Krejčím. Za ruce se asi nedrží. Stejně tak Štefan Balog za Romea sedí vedle Tomáše Zatloukala z České školní inspekce, jehož organizace nedělá proti diskriminaci romských žáků nic, ani když narazí na zjevné případy. Podobných opozitních dvojic bychom našli víc.
Pak tu máme už zmíněného Radka Sárköziho, který nesnáší neziskovky, zejména pak EDUin. Ataky z něho jen prší už celé roky, například: „Máme tu desítky neziskovek, které se snaží ovlivnit, co se ve školách učí nebo dokonce školskou legislativu. Nejznámější z nich je EDUin, o. p. s. Pracovníci této organizace se veřejně chlubí tím, že si vybudovali síť spolupracujících novinářů. Naslouchá jim i řada politiků současné pětikoalice. Tvrdí, že informují o školství, ale spíš prosazují názorové proudy, které jsou ve výrazné menšině. Většinové názory učitelů z praxe se kvůli tomu do médií vlastně ani nedostanou, protože jsou plná vyjádření lidí z EDUinu. Hlavní osobou v EDUinu je Tomáš Feřtek, který ani nemá vysokoškolské vzdělání“. A právě Feřtek je další člen Konventu, stejně jako Bob Kartous, kterého Sárközi také moc nemusí: „Na základě těchto zjištění jsem se rozhodl, že splním svou občanskou povinnost a podal jsem na Bohumila Kartouse trestní oznámení“. Myslíte si, že takovýto Konvent zaručuje nasměrování našeho vzdělávání na správnou cestu? Já myslím, že ne, i když v něm bude zřejmě veselo.
Proč Národní konvent o vzdělávání vznikl?
Každému, kdo sledoval přenos z prvního jednání, muselo být hned jasné, že takový těžkopádný a rozhašený kolos je úplně na nic. Příspěvky jednotlivých členů zpravidla obsahovaly dva prvky. Prvním bylo ohromné poděkování přítomnému ministrovi, někdy až podlézavé, že jsou tito diskutéři v Konventu. On mě pozval! Díky, díky, díky. Možná si dotyční mysleli, že jsou nyní blíž grantům a dotacím a uvidíme, zda se nemýlili. Druhým prvkem bylo sdělení nějaké všeobecně známé skutečnosti typu „slunce vychází na východě“, na které opravdu není Konvent třeba. Myslím, že i jeho umístění do Senátu Parlamentu ČR ukazuje, jak formální a odpojený od reality Konvent ve skutečnosti je. Možná je to výhodné rejdiště pro lobisty a zákulisní dohody, což lze ovšem dělat i méně nabubřele, třeba v hospodě za deště.
Proč jsem nazval Konvent panoptikem? To není nadávka, ten název znamená „sbírka zajímavých předmětů“. A v Konventu jsou i kvalitní odborníci a vzdělaní lidé. Ale možná jim uniklo jedno velké tajemství. Konvent totiž vznikl jako veliká kamufláž, obrovské alibi pro jakékoliv rozhodnutí ministra nebo těch vlivných kolem něho. Je totiž pravděpodobné, že v tak kolosálním smetišti názorů vždy vyhrabou součástku, která se jim bude hodit. Někdo pokaždé odvede tu mouřenínskou práci, ať už je odborník nebo ne, a vysloví potřebný nápad. Jakkoliv bude menšinový nebo zpátečnický. A ti, co byli proti, přece měli možnost diskutovat a projevit svůj – bohužel zbytečný a bezcenný – názor. Takže je vše v pořádku, nebo ne?
Prameny:
https://www.edu.cz/konvent/o-konventu/
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/470006-tohle-byste-jist-nechteli-detem-ve-skolce-servirovali-jidlo-v-pytlech-na-odpadky
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/zaskodnice-ceskeho-skolstvi-poslankyne-zajickova-si-za-nelichotivou-nalepku-muze-sama?fbclid=IwAR3JV3Y_Gcvm-LAoPLacSxqlwM0Tzh8j7ggvJpVzs1DIAc0ympy6wN_uYHQ
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kandidatka-ods-celi-tvrde-kritice-jeji-byznys-bere-mista-pro-skolaky-166811
https://blog.aktualne.cz/blogy/mirek-vodrazka.php?itemid=35639
https://www.forum24.cz/kryptkomunista-michal-uhl-namestkem-ministra-zahranici-petricka-snad-jenom-spatny-vtip/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
https://medium.seznam.cz/clanek/radek-sarkozi-podal-jsem-trestni-oznameni-na-byvaleho-reditele-prazskeho-inovacniho-institutu-bohumila-kartouse-16992